בית שאן: סכסוך חריף בין ראש העיר לוועד העובדים

עובדי עיריית בית שאן לא קבלו את שכר יולי ואת דמי ההבראה השנתיים ופתחו בשביתה. בתגובה ראש העיר תקף באופן חריף את ועד העובדים וטען שזו שביתה ממניעים פוליטיים והיא לא חוקית בעליל, יו"ר הועד בן שבו שלל מניע כזה, והביא את יו"ר מרחב העמקים, ליברמן, שאישר את חוקיות השביתה גם כנפו, מנהל איכות הסביבה הצטרף לחגיגה ויצא לעימות עם בן שבו ואף דרש מעובדיו להפר שביתה. גם בעירייה, למרות המזגנים, הטמפרטורות עולות.

מישהו יכול להסביר על מה ולמה באמת בעצם פרצה השביתה ביום חמישי האחרון בעיריית בית שאן?

אז נכון להיום השביתה הסתיימה לאחר שמשכורתם של העובדים שולמה, אבל תזכורת קלה למי ששכח: המהומה שעברה על בית שאן בימים האחרונים התחילה לאחר שביום חמישי הכריז ועד עובדי העירייה על שביתה לאלתר עקב כך שלא שולמה משכורת יולי ולא הופרשו דמי ההבראה השנתיים על פי חוק.
בתגובה הוציא ביום ה' ראש העירייה שטרית, באמצעות דוברו אבי אזולאי, הודעת גינוי חריפה בה תקף את הועד והעומד בראשו הרצל בן שבו והאשימו בשביתה בריונית ולא חוקית על רקע פוליטי.

רפי שטרית. ראש עיריית בית שאן.
רפי שטרית. ראש עיריית בית שאן

בהודעה נאמר: "מדובר בשביתה פראית חסרת אחריות הנובעת משיקולים פוליטיים צרים. השביתה אינה חוקית והיא מונעת משיקולים פוליטיים של חברי ועד שמוסתים ע"י חברי האופוזיציה שטרם הפנימו וטרם השלימו עם תוצאות הבחירות. המהלכים של הוועד נועדו אך ורק לפגוע בכוונת מכוון בעבודתה הסדירה של העירייה, לחבל בה ביודעין ובזדון ולרסק את השירותים שעיריית בית שאן מעניקה לתושביה".

 

  • דו שיח של חירשים או אופוזיציה נגד הקואליציה?

מכאן החל הדו שיח בין הצדדים להידרדר, לאחר ששטרית ראש העירייה ובן שבו יו"ר הועד ניהלו מהלומות מילוליות בתקשורת המקומית מעל גלי האתר וגם ברשות החברתיות.
בנוסף, שטרית גם האשים ברמיזה קלה מעורבותו של ראש העיר הקודם ג'קי לוי שמכהן כיום כח"כ מטעם הליכוד, שטרית לא חסך שבטו מועד העובדים והאשימם שוב ושוב בפעולה מתוך מניע הפוליטי וטען שבימיו של לוי, למרות שמשכורתם של העובדים לא שולמה חודשים, הם לא פעלו כנגדו ולא השביתו את העירייה.

בעקבות השביתה. פחי האשפה עלו על גדותיהם
בעקבות השביתה. פחי האשפה עלו על גדותיהם צילום: פייסבוק

 

שמן לקלחת הרותחת בבית שאן הוסיפו זעקות התושבים הכועסים ברשתות החברתיות על הזבל הנערם בישוב לקראת שבת והעלו תמונות לא נעימות של פחי אשפה שעולים על גדותיהם  וזבל שמתגולל ברחובות.
גם הפרת השביתה באופן חלקי של מנהל איכות הסביבה ועובדיו לא תרם להרגעת הרוחות ואף גרר תלונות על אלימות במשטרה. בהמשך לכך ראש העיר שטרית  הבטיח חגיגית בדף האישי שלו בפייסבוק, כי למען התושבים הוא מתכוון להפעיל חברות קבלן חיצוניות לפנוי האשפה.

 

• יו"ר הועד בן שבו הכחיש מניע פוליטי

יו"ר ועד העובדים בן שבו, בראיון ל-עמקניוז, שלל מכול וכולאת המניע הפוליטי וטען שטענותיו בעצם הם כנגד משרד הפנים והאוצר, על כך שאישרו תכנית הבראה בעייתית. בן שבו טען כי יש חשב מלווה כבר 12 שנה

הרצל בן שבו. יו"ר ועד העובדים
הרצל בן שבו. יו"ר ועד העובדים

והעירייה לא מצליחה לצאת מהמצוקה התקציבית שלה זמן רב למרות שתי תכניות הבראה בקדנציות של ראשי עיר קודמים, בן שבו ציין כי  במהלכן פוטרו עובדים כך שעומס העבודה רק הלך גבר ולמרות זאת העובדים נתנו כתף.
בן שבו אף טען כי שטרית שכח כמה עובדות בנוגע לפעולות העובדים בקדנציה של הראש העיר הקודם לוי לאחר ששכרם הולן: "כן שבתנו אבל ביחד עם ראש העיר כנגד משרד הפנים " אמר בן שבו, הצענו זאת גם לראש העיר הנוכחי אבל הייתה התעלמות.

"מה פוליטי בזה?" המשיך עוד בן שבו ואמר: "שעובדים נלחמים על הזכויות שלהם זה פוליטי, מה רוצים מאתנו ,לא קבלנו משכורת ופגעו בזכויות הסוציאליות שלנו ולכן יש לנו גם את הגיבוי של זאב ליברמן יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות".

גורמים שמעורים היטב בפוליטיקה הבית שאנית מסרו לעמקניוז בניסיון להסביר מי נגד מי ומה קורה בעיר, אמרו כי לפי הלך הרוחות לא נאמרה המילה האחרונה, יש מאבקי כוחות אופוזיציה קואליציה ואגו בעירייה ויש גם תרעומת בעיר לאחר שרבים מהתושבים פיתחו ציפיות להתנהלות אחרת לאחר הבחירות מצד ראש העיר החדש ובינתיים זה הולך קשה.