מה זה גיד? מה תפקידו בגוף? איך פציעה בגיד יכולה להשפיע?

כיצד פציעות בגידים יכולות להשפיע עלינו, וכיצד מטפלים בקרע בגיד?
המחשה: צילום- freepik

בגוף האדם ישנם 365 גידים שונים. אלו רקמות חיבור אשר מחברות שרירים ועצמות. כל גיד כזה מאפשר לנו תנועה גמישה וטובה של איברים שונים בגוף. ברגע שאנחנו מתמודדים עם פציעה בגיד, אזי שאנחנו נתקשה מאוד להשתמש באותו איבר אליו הגיד מחובר.
הגיד מורכב מסיבי קולגן המחוברים במקביל אליו, ומאפשרים לו להימתח בעת הפעלת לחץ או בעת התכווצות. ברקמת הגיד יש מעט מאוד כלי דם וכאן נובעת הבעיה העיקרית שלו, שכן הוא לא מתקשה להתחדש, מה שאומר, שאם גיד נקרע, אזי שהוא לא יצליח לרפא את עצמו אלא נידרש לפנות אל רופא שיבצע פרוצדורה רפואית לשם כך.
אנחנו מכירים סוגים שונים של פציעות בגידים, כאשר אחד המקרים הנפוצים ביותר הוא קרע בגיד אכילס. זו פציעה מאוד נפוצה, בפרט אצל ספורטאים או אנשים שעוסקים בפעילות גופנית על בסיס קבוע.
יחד עם זאת, אנחנו יכולים להימנע מפציעות בגידים השונים ובפרט בגיד האכילס, בעזרת טיפול נכון בשגרה. הכוונה היא לתרגילי חיזוק, עיסוי, תזונה נכונה, וכן חשוב שנשמור על עצימות מתאימה בעת האימונים ונדאג להתאוששות ומנוחה בסופם. במידה וחשים תחושת כאב או כל דבר אחר, אזי יהיה נכון לעצור את האימון, לבחון את המקרה ואז להחליט האם ניתן להמשיך או שיש לגשת לאיש מקצוע מוסמך לטפל בפציעה.

• כיצד פציעות בגידים יכולות להשפיע עלינו?

כאמור, גיד, מחבר בין שרירים ובין עצמות. הוא עשוי סיבי קולגן, עטוף ברקמת חיבור מאוד צפופה והוא מקבל מעט מאוד דם. לכן כל פציעה באזור הגיד יכולה למנוע מאיתנו לבצע פעולות שונות באזורים מסוימים בגוף.
למשל, קרע בגיד אכילס יכול למנוע מאיתנו לבצע תנועות פשוטות בכף הרגל. חשוב לציין, יש מצב של קרע חלקי ואז תהליך השיקום הוא הרבה יותר קצר, לעומת זאת קרע מלא יכול להשבית אותנו למשך שבועות ארוכים ואף לדרוש התערבות כירורגית.
קרע בגיד הכתף, אף הוא מקרה שכיח איתו מתמודדים לא מעט אנשים, בין אם מדובר בספורטאים ובין אם מדובר באנשים שנושאים משקלים גדולים מדי באופן יחסי ליכולת ולמבנה הגוף שלהם. במקרה כזה, היכולת להשתמש בכתף ובכלל ביד, תהיה מוגבלת, תחושת הכאב יכולה להקרין גם לצוואר וגם לאזור הגב העליון.

• כיצד מטפלים בקרע בגיד?

ישנן דרכים שונות כיצד לטפל במקרים של קרע בגיד. לעיתים נוכל להסתפק במנוחה למשך מספר ימים בשביל שהמצב יחזור לקדמותו. אך אם הקרע הוא מהותי, אזי שנצטרך לקבל טיפול בהתאם למצב, גיל, היסטוריה רפואית ומאפיינים אחרים.
סוג טיפול אחד יכול להיות באמצעות פיזיותרפיסטים ואנשי מקצועי שיספקו לנו תרגילים שונים על מנת שנוכל לחזור ולתפקד וישנם מקרים בהם יידרש ניתוח ושיקום.

 

טיפים לחסוך כסף לטווח ארוך שכל אחד חייב להכיר

|

מזרן יחיד אורטופדי – מה חשוב לדעת לפני שמחליטים?

|