מהי צוואה הדדית? ומתי מומלץ להכינה

מהי צוואה הדדית? מהי מטרתה ואיך לעשות זאת נכון. על כך בטור עו"ד שרון גליק

בעריכת צוואה הדדית, בני זוג למעשה מבקשים לוודא שהרכוש המשותף שלהם או הרכוש של כל אחד מהם בנפרד ישמש את בן הזוג שנותר בחיים ולא יגיע לידיים אחרות ובנוסף ימנע קונפליקט בין בן הזוג הנותר בחיים לבין הילדים.
הילדים או בני זוגם, יצפו מבן הזוג שנותר בחיים לתת להם רכוש כלשהו, או את החלק שלהם מרכוש המנוח או תמורה להכרה בטיפול בבן הזוג שנפטר. למרבה הצער, מקרים מסוג זה מגיעים לבתי המשפט חדשות לבקרים.
בכדי שבן הזוג שנותר בחיים לא יצטרך להתמודד בנוסף לשכול גם עם מאבקי ירושה מיותרים ובמיוחד באם אין ביכולתו לתת כספים או רכוש, על בני הזוג להסדיר את מצב יחסיהם עוד בחייהם ולקבוע כי בן הזוג שנותר בחיים יורש באופן מלא ומחזיק בכלל הרכוש והכספים של בני הזוג, עד ליום פטירתו ורק אז עובר הרכוש לילדים.

• בניית מנגנונים למימוש הצוואה

הצוואה ההדדית מאפשרת לבנות מנגנונים שיבטיחו את מימוש הצוואה בהתאם לכוונת הצדדים, ואף להביא בחשבון שיקולי מס.
תכנון וניסוח מוקפד של הצוואה ועריכת הסדרים נכונים, יכולים למנוע מצבים בלתי רצויים מסוג זה ולעזור בשמירה על שלום ואחדות המשפחה ואחדות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ניתן לדוגמא לקבוע בצוואה כי לאחר מותו של אחד מבני הזוג תירשם הערה בטאבו, שתאסור על בן הזוג שנותר בחיים להעביר את הזכויות שירש בנכס, או לקבוע תנאים שבהם הוא יוכל להעביר את הזכויות.

• נישואים בפעם השנייה

כך לדוגמא ניתן למנוע מצב בו אדם שהתחתן בפעם השנייה וניהל מערכת יחסים זוגית ויציבה, לא ייאלץ להוריש לילדיו מנישואיו הראשונים מיד עם מותו את רכושו ולהותיר את בת הזוג שנותרה בחיים במאבקים משפטיים, כאשר היא נאלצת לפנות את דירת המגורים, לוותר על כספים וכיו"ב. עליכם לבחון ולבדוק מה רצונכם במקרה כזה ולהסדיר כראוי את חלוקת הרכוש בצורה מסודרת.

•  בן זוג חדש

לרוב לא ירצה מי מבני הזוג כי בן זוג חדש שנכנס לתמונה ירש את הרכוש וימנע את רכושו מילדיו. על אחת כמה וכמה עם לבן הזוג החדש יש ילדים משלו, הרי שאז המצב מסתבך עוד יותר. במצבים כאלה, כדי למנוע דריסת רגל של אותו בן זוג חדש יש להסדיר את חלוקת הרכוש.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• לא רק לנשואים

אין חובה שבני זוג יהיו נשואים כדי שיערכו צוואה הדדית, אך ישנה דרישה שיהיה ביניהם קשר יציב ומתמשך מצד שני הצדדים.

• ואם אחד מבני הזוג מתחרט?

בהתאם לתיקון מספר 12 לחוק הירושה, אם ערך אדם צוואה הדדית והוא מעוניין לבטלה, הרי שעליו לשלוח הודעה על ביטול הצוואה למצווה השני.
תשומת לבכם כי אם בן הזוג נפטר, הרי שעל הנותר בחיים להשיב את מה שקיבל מחלקו של המנוח לעיזבונו, ורק אז הוא יהיה רשאי לצוות את רכושו כראות עיניו.
הודות לצוואה הדדית יוכלו בני הזוג להיות בטוחים כי בן הזוג הנותר לא יוריש בעתיד את הרכוש המשותף למישהו אחר כגון בן זוג חדש בחיי בן הזוג הנותר בחיים.

• לסיכום

מומלץ להיוועץ עם עו"ד, אשר יבחן את נסיבות המקרה האישיות והרלוונטיות למקרה שלכם, ובהתאם יערוך צוואה הדדית באופן מקצועי ומדויק, אשר לא יותיר פתח לסכסוכי ירושה עתידיים מיותרים של יקיריכם ויקנה לכם שקט ובטחון משפטי, למניעת בעיות ומחלוקות.

למיצוי זכויותיכם, אנו כאן לרשותכם.

משרד עו"ד וגישור שרון גליק

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

 

 

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|