מהו מדד שארפ ואיך הוא מסייע בהשוואת קרנות השתלמות?

מדד שארפ, שאותו פיתח לא פחות מזוכה פרס נובל, מאפשר לכם להשוות את היחס בין התשואות לסיכון בקרנות ההשתלמות השונות. למה זה חשוב ואיך משתמשים במדד בצורה נכונה, בכתבה הבאה.
מאת: דסי ניר
צילום: המחשה – שאטרסטוק

העיתונים הכלכליים מפרסמים מדי חודש את ביצועי קרנות ההשתלמות ומשווים ביניהם. אך קרן השתלמות היא חיסכון לטווח הבינוני עד הארוך, והשוואה חודשית כזו עשויה לתת תמונה חלקית בלבד. מלבד השוואת התשואות של קרנות ההשתלמות על פני טווח זמן ארוך יותר, אחד הכלים שיכולים לעזור בהשוואה נכונה יותר של קרנות ההשתלמות הוא מדד שארפ. לא מדובר בסטטיסטיקות המשחק של דרק שארפ, שחקן העבר של מכבי תל אביב בכדורסל, אלא על חישוב מתמטי המשקלל את הביצועים של קרנות ההשתלמות ביחד עם רמת הסיכון הטמונה בהן. כדי לעזור לכם להשוות בין קרנות ההשתלמות ולבחור את הקרן המתאימה לכם ביותר, נסביר מהו המדד וכיצד משתמשים בו בעת ביצוע ההשוואה.

• מהו מדד שארפ?

מדד שארפ הומצא על ידי הכלכלן זוכה פרס הנובל וויליאם פ. שארפ כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת, כדי להעריך את התשואה שניתן להשיג מהשקעה כלשהי ביחס לסיכון שגלום בה. תיאוריית ההשקעות המודרנית רואה בכל נכס חלופה להשקעה שניתן לבחון על ציר התשואה ועל ציר הסיכון. ככל שנכס כמו מניה או אגרת חוב מסוכן יותר – כך נצפה שיניב לנו תשואה גבוהה יותר – כדי לפצות אותנו על הסיכון הטמון בו. אחרת נעדיף להשקיע בנכס אחר שבו הסיכון להפסד נמוך יותר.
המטרה של כל משקיע היא לנסות ולהשיג כמה שיותר תשואה על תיק ההשקעות שלוו ברמת סיכון כמה שיותר נמוכה. אלברט איינשטיין כבר אמר שהכל יחסי. גם השקעות הן כדאיות יותר ופחות ביחס להשקעות אחרות, ובפרט ביחס להשקעה שבה אין סיכון כלל והתשואה היא מובטחת. למרות שבחיים אין באמת הבטחות – נהוג לראות באגרות חוב של ממשלות יציבות, כמו ארה״ב למשל, כהשקעה חסרת סיכון שניתן להשוות אליה את כל חלופות ההשקעה האחרות.

כדי לבחון איזו חלופה הכי כדאית עבורנו להשקעה, מדד שארפ מודד מהי התשואה העודפת שהחלופה הנבדקת מציעה לנו ביחס לסיכון הגלום בה. כלומר, כמה תשואה נוכל לקבל מהשקעה כלשהי יותר מבנכס חסר סיכון כמו אותן אגרות חוב של ממשלת ארה״ב, ביחס לסיכון הטמון באותה השקעה.

איך מחשבים את מדד שארפ?

ההסבר נשמע אולי מורכב, אך החישוב העומד בבסיס מדד שארפ פשוט יחסית וזוהי גדולתו. מאחר שזהו מדד המודד יחס בין שני מרכיבים הוא מחושב כשבר. במונה, אנחנו רוצים להעריך מהו הפער בתשואות בין אותה חלופת השקעה שאנחנו בוחנים לתשואה שצפויה להתקבל מנכס חסר סיכון. במכנה, נמצא פשוט הסיכון שגלום בחלופת ההשקעה שאנו בוחנים, אותו אנחנו מבטאים כסטיית התקן של התשואות של חלופת ההשקעה. ככל שההשקעה מסוכנת יותר, כך התשואה עליה תהיה תנודתית יותר לאורך זמן ולכן סטיית התקן מהממוצע תהיה גבוהה יותר. כלומר, יש סיכוי גבוה יותר לתשואות גבוהות במיוחד או נמוכות במיוחד.

• הנוסחה המתמטית של מדד שארפ היא:

מדד שארפ =

כאשר Rp היא התשואה שצפויה להתקבל מההשקעה בחלופה שאנו בוחנים

Rf היא התשואה שנוכל לקבל מהשקעה בנכס חסר סיכון

ו- היא סטיית התקן של התשואה על חלופת ההשקעה שלנו, המבטאת את הסיכון הגלום בה.

איך משתמשים במדד שארפ כאשר משווים בין קרנות השתלמות?

כדי לבחור את קרן ההשתלמות הטובה ביותר עבורכם תוכלו להיעזר באתרי השוואה כמו אתר גמל נט של משרד האוצר. כאשר אתם משווים בין קרנות השתלמות כדאי להקפיד על כמה דברים:

1. משווים קרנות במסלולי השקעה ברמת סיכון דומה

כפי שכבר הבנתם, אין טעם להשוות קרן השתלמות במסלול שקלי לקרן השתלמות במסלול מנייתי. קרנות שמדיניות ההשקעה שלהן מגדירה יעד של רמת סיכון שונה יניבו ברוב המקרים תשואה שונה בתכלית. מי שמוכן לשאת רק סיכון נמוך מאוד לא יכול לצפות לתשואה שעשויה להניב השקעה בסיכון גבוה. וגם להפך, אם אתם חושבים להשקיע בקרן ברמת סיכון גבוהה עליכם להיות מוכנים לכך שתהיו חשופים לתנודתיות גבוהה יותר מבמסלולי ההשקעה הסולידיים יותר. כדי להשוות תפוזים לתפוזים יש להשוות בין קרנות השתלמות ברמת סיכון דומה – אחרת נקבל סלט פירות.

2.  משווים תשואות של קרנות השתלמות לאורך תקופה של 3 או 5 שנים לפחות

קרן השתלמות היא חיסכון לטווח בינוני עד ארוך של 6 שנים לפחות. רק בתנאים מסוימים מאוד תוכלו למשוך את הכסף מוקדם יותר. כאשר חוסכים לטווח בינוני עד ארוך אין כמעט משמעות לתשואות בטווח הקצר מאוד כמו חודש למשל. לאורך הזמן עשויות להיות תנודות שונות בשוקי ההון שישפיעו על ערך החיסכון בקרן. ככל שתחסכו לטווח ארוך יותר, כך הסיכוי שהתשואה תהיה בסופו של דבר חיובית גדל, גם אם היו לאורך הדרך הפסדים נקודתיים. אם אתם משקיעים בקרן ההשתלמות לטווח של כמה שנים, כדאי לבחון את היכולת של מנהלי ההשקעות המקצועיים בקרן לספק ניהול השקעות איכותי באופן עקבי לאורך זמן. לפיכך, חשוב להשוות את התשואות של הקרנות השונות על פני זמן ארוך יותר.

3. משווים את מדד שארפ של קרנות ההשתלמות

מאחר שהתשואה על השקעה היא רק חצי מהתמונה. החצי השני, כפי שהסברנו הוא הסיכון הטמון בה ביחס לחלופות ההשקעה האחרות. לשם כך, מומלץ לבחון גם את מדד שארפ של קרנות ההשתלמות השונות שאתם משווים. המדד יאפשר לכם להבין האם קרן ההשתלמות שאתם בוחנים לא רק השיגה תשואות יפות, אלא האם היא עשתה זאת מבלי להגדיל את הסיכון למשקיעים באופן מהותי. ככל שמדד שארפ של קרן השתלמות יהיה גבוה יותר, כך המשמעות היא שהיא משיגה יותר תשואה ביחס לעלייה ברמת הסיכון הגלומה בהשקעות הקרן.

לסיכום, מדד שארפ מאפשר לכם לקבל תמונה מלאה ומאוזנת יותר של איכות ניהול ההשקעות בקרן ההשתלמות שאתם בוחנים, הכוללת את התשואות ואת הסיכון הגלום בה. אתם לא צריכים לזכות בפרס נובל בכלכלה כדי לחשב את מדד שארפ, ואפילו אינכם צריכים להבין את הנוסחה עצמה. באתרי השוואת קרנות ההשתלמות כמו הגמל נט, תוכלו למצוא את מדד שארפ של כל קרנות ההשתלמות שחושב עבורכם. עכשיו אתם אפילו מינים מה המשמעות שלו ויכולים להיעזר בו לבחירה חכמה של קרן ההשתלמות שלכם.

 

 

 

 

 

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.