רציתם לדעת ולא העזתם לשאול: מהו הסכם ממון?

בהגדרתו- הסכם ממון מסדיר את יחסי הממון בין בני זוג וקובע מהו המשטר הרכושי שיחול ביניהם. מתי אישור ההסכם בעל תוקף משפטי, ומה קורה במקרה של ביטול, ומה תוקפו לגבי הבית? על כך בטור- עו"ד ומגשרת שרון גליק

הסכם הממון עוסק בנושאים כגון שיתוף רכושי, החרגת נכסים מלפני הנישואין, הפרדה רכושית מלאה וכיוצ"ב ומטרתו לקבוע את חלוקת הרכוש בין בני הזוג בעת פקיעת הקשר.
תשומת לבכם כי המטרה של הסכם ממון היא לחזק את הקשר ללא אינטרס כלכלי. כאשר בני הזוג זוכרים זאת, הם מנהלים דיאלוג סובלני יותר שבסופו נחתם הסכם ממון לשביעות רצון שני הצדדים.  הסכם ממון הינו חוזה לכל דבר ועניין ועל כן עליו להיות מותאם באופן ספציפי לבני הזוג.

חשובה הבחנה ברורה בהסכם בין רכוש אישי אשר יחזור לבעליו בעת פרידה, לבין רכוש משותף, אשר יחולק בין הצדדים.

• מתי אישור ההסכם בעל תוקף משפטי

כאשר בני הזוג נשואים: כאשר בני הזוג נישאו, הסכם ממון יהיה בעל תוקף משפטי מחייב רק לאחר קבלת אישור של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.
קבלת אישור ערכאה משפטית מוודאת  גמירות הדעת של בני הזוג לגבי ההסכם ונועדה למנוע מצב שבו אחד הצדדים חתם על ההסכם שלא מרצון חופשי.
כאשר בני זוג שטרם נישאו: כאשר בני הזוג טרם נישאו, יוכלו לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה, בבית דין רבני, בפני רושם הנישואין, או בפני נוטריון.

• במקרה של ביטול ההסכם

הסכם ממון ניתן לשנות ו/או לבטל בהסכמת הצדדים ובכפוף לאישור בית המשפט. על הסכם ממון חל הכלל הבסיסי בדיני חוזים הקובע כי משנפל פגם בחוזה יכול וניתן יהיה לבטלו, קרי: ביטול הסכם ממון הוא אפשרי כאשר נפל פגם חוזי מהותי בהסכם.
היות והסכם ממון מאומת על ידי נוטריון או מאושר על ידי בית המשפט בהתאם, חובת ההוכחה גדולה יותר מאשר בחוזים אחרים ובתי המשפט אינם נענים בקלות לתביעה של ביטול הסכם ממון.

• ומה לגבי הבית

חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973, קובע שרכוש שכל צד מביא עימו לפני החתונה ייוותר בבעלותו של אותו צד גם במצב של גירושין. עם זאת, החוק הינו מאוד כללי, ואינו מתייחס למצבים מורכבים, כגון: מכירת נכס, השבחות, עליית-ערך, פירות, תשואות, השקעות בנכסים, ועוד.
יתרה מכך, פסיקת בתי המשפט בישראל כרסמה בחוק ויצרה חזקה משפטית הקרויה "שיתוף ספציפי בדירת מגורים". לפי חזקה זו בנסיבות מסוימות עשויה דירה שהייתה בבעלות אחד מהצדדים עוד לפני הנישואין להתחלק בין הצדדים באופן שווה. נסיבות כאלה כוללות מגורים ממושכים באותה דירה, תשלום משכנתא במהלך הנישואין, שיפוצים שבוצעו במהלך השנים בדירה כיוצ"ב.

• לסיכום

עריכת הסכם ממון היא מלאכה מורכבת, הן מבחינה משפטית והן מבחינה רגשית. ההסכם חייב להיות מקצועי, מקיף וברור, עליו להיות מותאם באופן ספציפי לבני הזוג ועליו לצפות פני עתיד ולתת מענה משפטי מלא לסיטואציות שונות על מנת להימנע ממאבקים משפטיים במקרה של פרידה.
כמו כן, היות שהצדדים להסכם הם בני זוג ולא זרים אשר צפוים להמשיך במערכת הזוגית שלהם גם לאחר ההסכם, נדרשת התנהלות רגישה, מומחיות וניסיון על מנת שלא לפגוע בזוגיות.
על כן, משנתקבלה החלטה על עריכת הסכם ממון לאחר נישואין, יש לפנות אל עו"ד דיני משפחה לניסוח הסכם ברור, מדויק ומפורט, המתאים באופן ספציפי לבני הזוג ולקבל מידע על משמעויות ההסכם וסיוע בפתרון התלבטויות שונות של בני הזוג, אשר עולות לא פעם בעת עריכת הסכם ממון לאחר נישואין.

 

בברכת שבת שלום,
שרון גליק, עו"ד ומגשרת

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי.

 

 

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|