מהות הצבע בחיינו – השפעת הגוונים על התת מודע

האם אנו מבינים את השפעת הצבעים על חיינו? מחקרים רבים מוכיחים כי לצבעים קיימת השפעה רבת היקף על האדם מבחינה פיזיולוגית, פסיכולוגית ורוחנית ובחירת הצבעים בפרויקטים השונים המלווים את חיינו אומרת הרבה עלינו ומשפיעה על בני המשפחה או האורחים בביתנו. המעצבת עדי זילברברג עושה סדר ועוזרת לכם לעשות בחירה נכונה בכל מה שקשור לבחירת צבעים

חיינו מלאי צבעים ומלאי גוונים. חיינו מלאים בתחושות ומלאים בהשפעות.

האם אנו מודעים לכך שיש קשר בין השניים? בין התחושה לצבע? בין ההשפעה של בחירת הצבע על הרגשותינו ותחושותינו הפנימיות והכמוסות? האם אנו מספיק מבינים כיצד כל אלו מתבטאים בחיי היומיום?

מחקרים רבים מוכיחים כי לצבעים קיימת השפעה רבת היקף על האדם מבחינה פיזיולוגית, פסיכולוגית ורוחנית. השילוב בין שלושת אלו יוצר אצלנו השפעות על תפקוד ותפיסה בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא.

לכל צבע ולכל גוון יש תכונות אופי משלו המשפיע על כל אדם באופן שונה. הצבע מעורר אצל כל אחד תחושות שונות.

• נחזור רגע אחורה בזמן על מנת להבין מהו צבע?!

כבר ב-1665, גילה אייזיק ניוטון את תופעת "נפיצת האור" – המסבירה כי אור השמש הלבן הוא למעשה תערובת של צבעי הקשת.

ניוטון הראה שאור בעל צבע אינו משנה את תכונותיו, גם כאשר הוא נשבר או אוחד הוא נשאר בעל אותו הצבע, לכן הסיק כי הצבעים הם תוצאה של אינטראקציה בין עצמים לבין קרני אור צבעוניות.

אחד מפורצי הדרך בתחום היה שברל שחילק את גלגל הצבעים על פי קבוצת צבעי יסוד, צבעים משניים וצבעיים שלישיים. מעבר לכך גילה את השפעתם של הצבעים אחד על השני כאשר הם עומדים בסמוך אחד לשני.

צבעי יסוד – צבעים אשר אינם יכולים להיווצר מערבוב של צבעים אחרים (אדם, צהוב וכחול).

צבעים משניים – מתקבלים על ידי ערבוב של שני צבעי יסוד (כתום, ירוק וסגול).

צבעים משלימים – צבעים שנמצאים אחד מול השני בגלגל הצבעים (סגול- צהוב, אדום-ירוק וכחול- כתום)

תורת הצבע של שברל והגילוי של גלגל הצבעים היו פריצת דרך מרחיקת לכת בתחום השימוש בצבעים באמנות, ואמנים רבים החלו ליישם את עקרונות הצבעים המשלימים בציורים עד היום.

 

 

בבואנו לבחור צבעים חשוב מאוד ליצור איזון ולהבין מה אנו רוצים לשדר. צילום: מתוך Freepik
בבואנו לבחור צבעים חשוב מאוד ליצור איזון ולהבין מה אנו רוצים לשדר. צילום: מתוך Freepik

• אז איך כל זה משפיע עלינו?

העין תמיד מחפשת איזון והקלה, גם בהיבט הפסיכולוגי קיים צורך בייצוב ותמיכה.

לכן, בבואנו לבחור צבעים חשוב מאוד ליצור איזון ולהבין מה אנו רוצים לשדר או להשרות על החלל ועל הנוכחים בו.

כך שהבחנה בין הצבעים נעשית גם באמצעות צבעים קרים וחמים וצבעים כהים ובהירים. כאשר אנו עומדים בפני עיצוב חלל בין אם חלל פרטי ובין אם חלל עסקי עלינו לשאול ראשית מה נרצה לשדר, מה נרצה לקבל ומי הם האנשים השוהים בחלל – בין אם בעלי הבית או לקוחות בבית עסק. לפי שילוב המשתנים הנ"ל ומשתנים נוספים – נבחר את הצבעים המתאימים ביותר.

צבעים קרים (סגול, ירוק, כחול, תכלת)- יוצרים אוירה רגועה ונינוחה.

צבעים חמים (אדום, כתום, צהוב, חום)- יוצרים תחושת חמימות.

בנוסף קיימת הבחנה בין גוונים בהירים לכהים.

כאשר מתייחסים בפרט לצביעת חללים, הבחירה בגוונים בהירים תצור תחושת מרחב בחללים קטנים לעומת זאת, כאשר נרצה ליצור אינטימיות וחמימות בחללים גדולים נבחר את הגוונים הכהים יותר.

ניקח לדוגמא את הצבע הלבן, הוא משדר אור, תום, טוהר, נועם ניקיון ואסתטיקה

בתוך הבית הוא ישמש כרקע מושלם לגוונים אחרים אך ללא גיוון נכון ומאוזן הוא עלול ליצור תחושה של ריקנות, ניכור ועודף סטריליות.

לעומת זאת הצבע חום – צבע של הטבע, אדמה, יציבות. בתוך הבית יעניק תמיכה, בטחון ומחויבות – ונוטה להיתפס כצבע מזמין וחם.

קיים קשר תמידי בין הצבע לאור, כאשר נעשה שימוש נכון בצבע, ניתן יהיה לשלוט בכמות האור בחלל בין אם זו תאורה מלאכותית או תאורה טבעית.

חשוב להוסיף, שתמיד עדיף לבחור בין 3-4 צבעים בעיצוב החלל, גוון אחד דומיננטי כרקע ובסיס לשני הצבעים המשניים לו שתפקידם הוא להעניק טון (עוצמת הבוהק) ופוקוס בחלל.

לסיכום,

לרוב בחירת הצבעים נעשית אינטואיטיבית וייחודית לכל אדם באשר הוא. כאשר אנו מבינים את המשמעות העומדת מאחורי כל צבע או את תפקידיו השונים אותם הוא ממלא בחלל והשפעתו על האדם, אנו מצליחים לעשות בחירות מושכלות שמעבר ליצירת חלל הרמוני ומעוצב, מוביל אותנו למעשה להגדרה עצמית מחודשת.

 

  • הכותבת, עדי זילברברג, הנה מתכננת ומעצבת פנים המתחמה בעיצוב חלל וזרימה במרחב ועיצוב מטבחים ותשמח לייעץ לכם בכל שאלה במייל: adizilberberg@gmail.com