מדע בדיוני במרכז רפואי העמק-מגדלים עצמות אדם במעבדה ומשתילים בגוף

לראשונה בעולם בוצעה השתלת עצם ברגלו של תושב האזור שבעקבות תאונת דרכים קשה איבד עצם ונוצר אצלו חסר של 5 ס"מ עצם ברגל. החוקרים לקחו רקמת שומן מגופו, גידלו במעבדה את נוזל העצם והחדירו את השתל החי אל המקום שבו חסרה העצם. בתוך כמה שבועות גדלה עצם במקום החסר

פריצת דרך מדעית: מדענים ישראלים ובהם פרופ' נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה-שיקום במרכז רפואי העמק בעפולה פיתחו טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לגדל עצם של אדם במעבדה ולהשתילה במקום החסר.
בשנים האחרונות מתקיים בישראל מחקר פורץ דרך שעוסק בפיתוח של עצמות אדם בתנאי מעבדה. לדברי פרופ' נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה-שיקום במרכז רפואי העמק ואחד החוקרים הראשיים בחברת "בונוס ביוגרופ" האחראית על הפיתוח החדשני, "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת לגדל מחוץ לגוף עצם שמבוססת על תאי שומן של החולה עצמו, להשתיל את השתל החי במקום שבו חסרה עצם אצל אותו החולה, וכך אין סכנה שהגוף של המטופל ידחה את השתל".
בשבוע האחרון בוצעה לראשונה בעולם השתלת עצם ברגלו של תושב האזור שבעקבות תאונת דרכים קשה איבד עצם ונוצר אצלו חסר של 5 ס"מ עצם ברגל. כשבועיים לפני הניתוח לקחו החוקרים רקמת שומן מגופו של המטופל, גידלו במעבדה בתנאים מיוחדים את נוזל העצם. בניתוח החדירו את השתל החי אל המקום שבו חסרה העצם, ובתוך כמה שבועות גדלה עצם במקום החסר.

• "התכונות המיוחדות של השתל החי מאפשרות שמירה על תכונות התאים"

חסר בעצם הוא מצב רפואי שמאתגר את עולם המדע והרפואה והוא מתקיים במצבים שונים ומסיבות שונות, החל מסיבות אורתופדיות בשל מחלות של השלד והמפרקים, דרך מחלת סרטן של העצמות המחייבות כריתה של עצמות ועד לחסר של עצם בלסת לצורך השתלה של שתלי שיניים.
כיום, רבים מן המטופלים שזקוקים להשתלת עצם נאלצים לעבור השתלת עצם שנלקחה מאזור אחר בגופם. "זהו הליך לא פשוט שמהווה סבל וכאב למטופל ומאריך את זמן ההחלמה מהניתוחים ובנוסף פעמים רבות לאחר שהוצאנו עצם לצורך השתלה במקום אחר, העצם נעשית פחות איכותית והתוצאה הסופית תהיה פחות טובה", מסביר פרופ' רוזן. "ולעומת זאת, התכונות המיוחדות של השתל החי מאפשרות שמירה על תכונות התאים בעת ההשתלה ויצירת עצם איכותית ומתפקדת באזור המושתל".
הפיתוח החדש, מתאים גם לקשישים עם הידלדלות עצם וגם חולי סרטן העצם שעוברים כריתה של עצמות שנגועים בגידולים, מסבירים החוקרים.

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|