מדור הבריאות: כבר מזמן לא רק שוקלים ורושמים תפריטים

לרגל שבוע התזונה והתזונאי בישראל- רפי שטקלר – תזונאי בכללית מחוז צפון מנפץ כמה מיתוסים

עבור לא מעט אנשים, המילה תזונאי נקשרת באופן אוטומטי לדיאטה. אבל האמת היא שכיום מדובר במקצוע שיש בו הרבה מעבר להכנת תפריטים ושקילות. לרגל שבוע התזונה והתזונאי הלאומי, רפי שטקלר – תזונאי בכללית מחוז צפון מרחיב את היריעה על המקצוע, תחומיו ונגזרותיו.
"אני אישית מאמין שכמעט כל אדם, אם רק יבחר בכך, יכול להיטיב עם גופו ובריאותו, בתנאי שיקבל את הליווי הנכון", אומר שטקלר בראשית דבריו: "זה אומר לקבל ידע מגורם מקצועי, שמכיר היטב את כל הגישות ומעודכן בכל החידושים, ובכך חוסך תסכול רב מניסיונות סרק לשינויים הדרושים. למרבה הצער, ישנם בחוץ אנשי מקצוע שאינם בעלי הכשרה המתאימה לייעוץ תזונתי ובכך גורמים להטעיית הציבור. במקרים רבים מציפים את האוכלוסייה במיתוסים שאינם מוכחים מדעית במקרה הטוב, ואף גורמים לנזק במקרה הגרוע. בוודאי שיקומו אנשים שחוו זאת, או שמניחים כי מפגש עם דיאטן/דיאטנית הינו אירוע מיותר שבו סופרים לך כמה קלוריות עליך לאכול, זאת בניתוק מוחלט מהמציאות שבה אנו מוקפים בשפע רב כל כך של מזון".

• אז איך בכל זאת מתמודדים כיום עם ויסות הרעב מול כל השפע הזה?

"אין ספק כי ויסות הרעב והשובע שלנו אינו מותאם לשפע המזון המקיף אותנו ולכן מושקעים מאמצים מדעיים רבים במציאת דרך לוויסות הרעב, ובשנים האחרונות אנו עדים אף להופעתן של מספר תרופות המסייעות בכך. חשוב לדעת שתרופות אינן האמצעי היחיד להשפעה על כמות המזון ותדירות האכילה וישנם כיווני מחקר נוספים. כמו כן, יש לציין כי התרופות עדיין אינן מושלמות ובאופן חד משמעי אינן יעילות למי שלא יירתם וירתום את סביבתו לשינויים הנדרשים בהתנהלות הבית בכל הנוגע לאוכל, גם כשמדובר במנהגים, מסורת וכו'".
שטקלר הינו רק אחד מתוך צוות היחידה לתזונה קלינית של כללית מחוז צפון, המונה 41 תזונאיות ותזונאים, שמעניקים טיפול לבני כל הגילאים ולמטופלים בכל מצב רפואי.