מדור הבריאות: הורים אל תהיו שאננים- הגנו על התינוקות מהחיידק האלים

הטור של ד"ר חוזימה חמאיסי אבו סיביה – מומחית מחלות זיהומיות.
המחשה: אתר פיקסהביי

מיד לאחר סיום לימודי הרפואה שלי, התחלתי את ההתמחות באחד מבתי החולים בצפון הארץ. באחד הימים, במהלך אחת התורניות התקבלה למיון ילדים תינוקת בת 9 חודשים שסבלה מחום גבוה ופריחה אופיינית שנראית כמו שטף דם.
הפריחה שלצד סימפטום החום, הדליקה אצל הצוות הרפואי נורה אדומה, ומייד החל בסדרת בדיקות ובירורים.
בדיקות המעבדה הצביעו על ממצא שהפך את החשש שהדיר מעינינו שינה לממשיים – קיומו של חיידק שנמנה על החיידקים העוינים ביותר, חיידק המנינגוקק, אשר המסוכנות הנשקפת ממנו אלימה במיוחד ביחס לכל הגילאים, אך שיעור שכיחותו בקרב פעוטות עד גיל שנתיים הינה פי 10 משאר קטיגוריות הגיל שבאוכלוסייה.
כשהחיידק תוקף הוא מסב לגוף נזק משמעותי, לעתים בלתי הפיך ולעתים עלול להוביל מוות תוך זמן קצר. אומנם אותה פעוטה שנטלתי חלק בטיפול שהיא קיבלה, חולצה מסכנת מוות כתוצאה מהערנות והתושייה שגילה הצוות הרפואי שטיפל בה, ובחלוף ימים ספורים מצבה השתפר, חום הגוף שלה ירד, והיא אף התחילה לאכול ולשתות .
אולם, לדאבון הלב, התחוור לנו בהמשך כי הפעוטה אינה מגיבה לקולות, ולאחר בדיקה אובחנה אצלה ירידה משמעותית של יכולת השמיעה בשתי האוזניים.
למרבה הצער, אנו לא עוסקים בתופעה נדירה ביחס לתינוקות אותן תוקף החיידק. ילדים שמצליחים לשרוד את החיידק נאלצים בלא מעט מקרים להתמודד עם סיבוכים שונים, כמו: פגיעה מוחית, חירשות, פיגור בהתפתחות, פגיעה קוגניטיבית, שיתוק, פרכוסים אפילפטיים ולעתים גם הפרעות פסיכולוגיות.

• קיים חיסון יעיל מפני החיידק המינגוקוק מסוג B בטיחותו ויעילותו מוכחת

אין ספק, כי בריאות ילדינו חשובה לנו, ואף אחד מאתנו לא מוכן לסכן אותה, לא כל שכן כשמדובר בחשיפה לתוצאות וההשלכות הנוראיות שהחיידק יכול לגרום, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. עם זאת, המודעות לחיידק המנינגוקוק מסוג B, חשיבות זיהויו בשלב מוקדם, ופעולות המנע מפניו, טעונת שיפור.
לשמחתנו, קיים במסגרת קופות החולים חיסון יעיל מפני החיידק המינגוקוק מסוג B בטיחותו ויעילותו של חיסון זה הוכחו, זה מכבר, בארץ ובעולם. רבים רואים בהמלצה לחסן את ילדיהם מפני חיידק המניגוקוק כפעולה אופציונאלית, שאיננה מחייבת. אלא שחשיבה חדה על מסוכנותו של החיידק והשלכות חדירתו לגוף הילדים שלנו מצרה את מרווח התמרון בפנינו, ומעמידה בפנינו אפשרות אחת ויחידה – לחסן את הילדים ללא שום התלבטות.
הורים של תינוקות עד גיל שנתיים אנא מכם תפנו לרופא הילדים או המשפחה, ותבקשו לבדוק אפשרות חיסון הילד שלכם.

כינרת: שני אירועי הצלה בתוך כשעה

|

טיפים לחסוך כסף לטווח ארוך שכל אחד חייב להכיר

|