מגידו: ערב לכבוד דב כרמל

ערב הוקרה והצדעה לדב כרמל מגדולי המעבדים והיוצרים למקהלה בישראל. צילום: זיו ברק

ערב הוקרה ליוצר והמעבד דב (דובי) כרמל התקיים השבוע במרכז התרבות מגידו במלאת 60 שנה ליצירתו של אחד מהיוצרים והמעבדים הגדולים למקהלה בישראל.
כרמל, חבר קיבוץ דליה שבמועצה האזורית מגידו, נחשב לאחד מחשובי שירת המקהלה בישראל. על הפרויקט מספרת פנינה ענבר, מנצחת מקהלת מגידו ואנסמבל קולות נשים נעמה שיזמה את הערב: "על התכנית הזאת עבדנו לקראת  פסטיבל 'צלילים במדבר' לפני פרוץ הקורונה. חידשנו את העבודה כשהתאפשר לאחר הסגר וקבענו תאריך יעד למופע. ההפתעה הקטנה שהכנו ברגע האחרון לדובי היא שני שירים מתקופת היותו מנהל מוזיקאלי של הגבעתרון. גיסו של דוב , צביקה שרף, היה מעורב אז בפעילות של דובי בגבעתרון והציע שאשיר לבד את השיר שדוב הלחין למילותיו של אמנון בקר – שיר לגבע, ועם כל המקהלה את העיבוד המפורסם של דוב כרמל לשיר אור וירושלים שהושמע לראשונה על אותה הבמה ב1971 על ידי הגבעתרון. דובי היה שותף מלא להכנת התוכנית, לבנייתה לעיבודים המיוחדים לשתי המקהלות והיה ערב בהחלט מרגש ומיוחד".

כרמל, חולבסקי ונתי וירבה מנהל התרבות. זיו ברק
כרמל, חולבסקי ונתי וירבה מנהל התרבות

כרמל החל לנגן בכינור בגיל 9 בבודפשט. באביב 1949 הספיק לזכות בתחרות למוזיקאים צעירים שבועיים לפני שעלה לארץ, היישר לקיבוץ דליה. הוא ניגן ולימד מוסיקה במוסד החינוכי בהרי אפרים וב-1968 החליף את נחצ'ה היימן בניהול המוזיקלי של הגבעטרון. ״בשבילי הניהול המוזיקלי של החבר'ה מגבע היה חוויה בלתי נשכחת. היה לי קשר חם איתם", סיפר. בספר הגבעטרון מצוין שבתקופת כרמל "ההרמוניה התעשרה והשירה התעדנה".  בתוך הקיבוץ, חגג כרמל אחד משיאי יצירתו עם ״איך עושים קיבוץ״, אלבום שיצר עם עמיתו המשורר אלי נצר ובכיכובו של דודו זכאי שיצא כחלק מחגיגות ה-40 שנה לדליה, והיה לאחת מפסגות יצירתו. מלבד אלה, כרמל היה מעורב באין ספור פרויקטים ועיבודים בהיקפים שונים ועד היום הוא לא נח וממשיך ליצור לילדי וחברי הקיבוץ.
את הערב, אותו הפיקה מחלקת התרבות של מגידו בניהולו של נתי וירבה, כתבה והנחתה בתיה רזניק. ראש המועצה איציק חולבסקי העניק לכרמל תעודת הוקרה וזר פרחים ואמר: " דב הוא אושיית מוזיקה ותרבות מרכזית בישראל והתרומה האדירה שלו לא תסולא בפז. הקונצרט המרשים לכבודו הוא ביטוי מזוקק ומדויק להערכה הגדולה שאני ורבים כל כך חשים לנוכח היצירה הנפלאה שלו וההשפעה המרשימה שלו על המוזיקה בישראל".