מגידו: מחריף המאבק בתכנית המתקן המזהם 'חגית'

במועצה האזורית מגידו ממתינים בדריכות לתוצאות הדיון בסוגיית אפשרות הקמת המתקן המסוכן חגית שיתקיים בעוד כשבועיים בבית המשפט העליון. בתקווה שהבג"ץ בנושא יסיר את האפשרות הזו מעל סדר היום. גורם בכיר במועצה: הועדה הארצית המליצה, השר דאז פרץ היה בעד, אז מה קורה פה?

 

כחלק מהמאבק באפשרות להקמת אתר חגית לטיפול בגז טבעי בגבולה, הגישה מועצה אזורית מגידו בג"ץ כנגד המדינה בסוגיית מתקני טיפול בגז הטבעי על היבשה, שתתברר בעוד כשבועיים ותעמוד להכרעה בבית המשפט העליון. במגידו והשכנות השותפות למאבק חוף כרמל ועמק חפר דורשים להסיר אחת ולתמיד מסדר היום את נושא הטיפול בגז טבעי ביבשה במתקנים מזהמים ומסכנים בהתאם להחלטות הועדה הארצית.

על מה ולמה יוצא קצפם במגידו מסבירים כי יש החלטה המאפשרת הקמת תחנת טיפול בגז מזהמת ומסוכנת במועצה השכנה חוף כרמל, בצמוד למתקן חברת חשמל ובקרבת ישובים רבים במוא"ז מגידו וזאת למרות ההמלצות המתנגדות לכך.
לכן עתרה מועצה אזורית מגידו  לבג"ץ בדרישה חד משמעית לתת העדפה ברורה להקמת המתקנים לטיפול בגז טבעי בים.


• תכנית תמ"א 37ח מתעלמת מהמלצות הועדה הארצית

מעיון עמקניוז בתכנית המתאר הארצית תמ"א 37/ח שאושרה על ועדת השרים לענייני פנים ושירותים עולה כי כחלק מהתשתית התכנונית המפורטת בתכנית יוגדרו שטחים בים וביבשה למתקנים ולצנרות הנדרשים לטיפול והובלת הגז הטבעי הגולמי ממאגרי הגז בים ועד להולכתו כגז מטופל באמצעות מערכת ההולכה הארצית אל תחנות הכוח ולצרכנים נוספים, לרבות אחסון והובלת תוצרי הלוואי של תהליך הטיפול בגז.

 

אתר חגית. מקום האתר המתוכנן
מקום אתר חגית המתוכנן ליד תחנת החשמל. צילום דן גושן

 

במסגרת התכנית נבחרו שני אתרים יבשתיים לקליטה וטיפול של הגז ביבשה: אתר "חגית" בתחום המועצה האזורית חוף כרמל בצמוד למתקן חברת חשמל  ואתר מט"ש מרץ בתחום המועצה האזורית עמק חפר.
ועל כך במגידו כועסים ואומרים שלמרות שחברי המועצה הארצית ציינו בהחלטה כי יש לתת עדיפות לטיפול מקסימלי בים, המלצה זו לא נכללה בהוראות התכנית.
גם הערר שהגיש השר להגנת הסביבה דאז עמיר פרץ על אי הטמעת ההמלצה לטיפול מלא בים נדחה מאוחר יותר.

ראש מועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי  משתומם על החלק הזה בתכנית ואומר לעמקניוז : "ניתן לטפל בגז כולו בעומק הים ולא ביבשה, לראיה, כיום  הגז של מאגר תמר, המספק את כל הגז של מדינת ישראל, מטופל בעומק הים, הוא מגיע נקי ויבש ומקבל רק ליטוש סופי במתקן קטן בנמל אשדוד. כך גם הגז של מאגר "לוויתן" שיטופל גם הוא כולו בים ויגיע נקי לחוף ללא צורך במתקן טיפול יבשתי."
חולובסקי מבקש למתריע על כך שהתשתיות לטיפול בגז במתחמים יבשתיים בעיקר בקרבת ישובים עלולות להפוך לאסון המוני לאור האיומים בפגיעה בתשתיות מצפון ומדרום.
כאמור בעוד שבועיים  תתברר סוגיית אתר חגית בעליון בירושלים.  במגידו מקווים שהנושא יוסר מעל סדר היום.