מבצע: טון זבל נאסף באזור הר תבור

ההר סובל שנים רבות מבעיית לכלוך קשה, כיוון שבמעלה ההר, בנקודות התצפית ובשביל החלמוניות אין פחי אשפה. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי לכלוך במרחב הציבורי מהווה מפגע אסתטי חמור ולכלוך בשטחים הטבעיים גורם גם לנזקים אקולוגיים חמורים ולפגיעה בבריאות הציבור. צילום: חגי עוז

בשבוע שעבר התקיימה פעילות יוצאת דופן בהר תבור שבגליל התחתון – כש- 10 חברי צוות בית ספר שדה אלון תבור של החברה להגנת הטבע מלווים ב-44 חניכי מכינת התבור ונציגי רשות הטבע והגנים חברו יחדיו על מנת לנקות מזבל ופסולת את קטע שביל ישראל שבהר הצפוני. "הוצאנו כמעט טון של זבל, כך ששביל החלמוניות מבריק לקראת המבקרים שצפויים לפקוד את המקום בעוד כשבועיים, בפריחות", אומרת אפרת כנען, מנהלת בית ספר שדה אלון תבור של החברה להגנת הטבע.
כנען מספרת כי הר תבור סובל שנים רבות מבעיית לכלוך קשה, כיוון שבמעלה ההר, בנקודות התצפית ובשביל החלמוניות אין פחי אשפה. כמו כן, למרות שההר עצמו הוא שמורת טבע, כביש העליה לכנסיה אינו באחריות רשות הטבע והגנים ולכן הפיקוח כמעט ולא קיים, ובנוסף, ההר מוגדר שטח נטיעות אורנים של קק"ל. "בפועל, מרוב ידיים מעורבות, נוצר חוסר תיאום ומי שסובל מכך הם הסביבה והטבע. לכן, לפני כמה חודשים, זימנה כנען מפגש שנערך בבית ספר שדה אלון תבור, של כל הנוגעים בדבר – רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ונציגי מועצת גליל תחתון. בזכות קשריו של של חגי עוז מרט"ג, נוצר קשר גם עם מכינת התבור והם התגייסו בשמחה למשימה החשובה", מוסיפה כנען.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בחברה להגנת הטבע מסבירים כי לכלוך במרחב הציבורי מהווה מפגע אסתטי חמור ולכלוך בשטחים הטבעיים גורם גם לנזקים אקולוגיים חמורים ולפגיעה בבריאות הציבור. "הפסולת מסכנת את חיות הבר, מזהמת את מקורות המים, וגורמת להתפשטות ולהתרבות של מינים מסוימים, תוך הפרת האיזון האקולוגי, התפשטות מחלות, ופגיעה בבריאות הציבור. מעבר לכל אלו – לכלוך במרחב הציבורי מבטא את יחסו את האדם אל המרחב הטבעי הפתוח. אדם המשליך פסולת או אדיש לקיומה בשטח – אינו חש חיבור או אחריות לסביבה, ולעיתים הוא אף חש עוינות או ניכור כלפיה. יחד, למנוע את התמונות המוכרות של הררי פסולת", מסבירה כנען.
כאמור, עשרות משתתפים וצבאו על הר תבור. בית ספר שדה אלון תבור של החברה להגנת הטבע סיפק את ההסעות, חולצות אחידות, כפפות ושקי אשפה, ולאחר חלוקה לחוליות ע"י ליאור אנג'ל, פקח רט"ג בגליל התחתון וכנען בעצמה – יצאו המנקים לדרך במצב רוח מרומם "לאחר כארבע שעות, העמסנו כ-100 שקים מלאים של זבל ופסולת. שביל החלמוניות – שפריחתן ממש מעבר לפינה – נקי והחלק העליון של שביל ישראל, שביל סובב פסגה בחלק המערבי והדרומי ומגרש החניה מצוחצחים. אני מאושרת כי הר תבור נשם לרווחה, עד ליום הניקיון הבא", מסכמת אפרת כנען, מנהלת בית ספר שדה אלון תבור של החברה להגנת הטבע.