מאירת עיניים

לרגל יום הראייה הבינלאומי, ד"ר אורלי הלחמי, מנהלת יחידת עיניים ילדים במרכז הרפואי העמק, מסבירה על הפגיעות העלולות להיגרם משימוש מוגבר במסכים.

"בעוד כעשר שנים, קוצר ראייה שקשור גם בשימוש ממושך במסכים, יהיה הבעיה העיקרית שאיתה נצטרך להתמודד במרפאות העיניים בעולם כולו", כך אומרת ד"ר אורלי הלחמי, מנהלת יחידת עיניים ילדים במרכז הרפואי העמק. לפני מספר ימים צוין יום הראייה הבינ"ל – זמן טוב ומתאים לבחון את השפעת העידן הנוכחי וריבוי המסכים על חיינו.

"המסכים עלולים פוגעים בראייה ובעיניים בכמה היבטים", אומרת ד"ר הלחמי: "בהייה ממושכת במסכים עלולה לייבש את העיניים ולגרום לאי נוחות ועד לכאב וטשטוש בראייה. אני ממליצה לעשות הפסקות יזומות מהמסכים, לעצום את העיניים ולהחזיר את הלחות הטבעית שלהן. במידה שזה לא עוזר, כדאי להזליף לעיניים טיפות של לחות".

• ילדים ומסכים

לדברי ד"ר הלחמי נמצא במחקרים כי שימוש ממושך במסכים עלול לגרום לעלייה במספר המשקפיים ולנטייה לקוצר ראייה, שהוא קושי לראות מרחוק. לדבריה זה אמנם לא קורה ביום אחד וכמובן שיש מרכיב גנטי שאין לנו שליטה עליו, אבל בהחלט אפשר לומר שבמדינות המערב, שבהן השימוש במסכים הוא גדול, יש עלייה בשכיחות קוצר הראייה. "ההמלצות שלי הן לצמצם את השימוש במסכים בכלל ובמסכים קטנים בפרט עד כמה שניתן, ולעשות שימוש במסך גדול, איכותי ועם תאורה מתאימה."
"מחקר גדול שנעשה בשנים האחרונות על אוכלוסייה גדולה של ילדים, ניסה לתת פתרונות לבעיה שמתרחבת, ובדק את הקשר בין כמה טיפולים אפשריים לבין עצירת ההתקדמות במספר המשקפיים. החוקרים מצאו כי טיפול בטיפות אטרופין מדוללות עשוי להאט את התקדמות המספר במשקפיים. הטיפול המדובר ניתן במשך שנתיים, בתדירות יומיומית ונמצא יעיל ברוב המקרים. הטיפות ניתנות במרשם על ידי רופא עיניים והן כמעט שלא גורמות לתופעות לוואי. המועמדים לקבל את הטיפול הינם ילדים בגילאים 2-16 שנמצאים בשלב מוקדם של קוצר ראייה אך מספרם צפוי לגדול במהלך החיים, או ילדים שמספרם מתקדם במהירות. לילדים שמספרם יציב ולמבוגרים עם קוצר ראיה הטיפול לא יסייע. עוד נמצא במחקר כי 7-9 שעות שבועיות של שהייה בחוץ גם הן תרמו להאטת התקדמות קוצר הראייה".

"אז למה כל כך חשוב לטפל ולמנוע קוצר ראייה"?
ד"ר הלחמי: "יש פתרונות כגון משקפיים ועדשות מגע ואפשר לחיות עם זה. הסיבה היא שעין שהיא קצרת ראייה נוטה במהלך החיים לסיבוכים של קרעים ברשתית ולהיפרדות רשתית. אלו סיבוכים שדורשים ניתוחים מורכבים והתוצאות שלהם לא תמיד אופטימליות או מבטיחות חזרה למצב הקודם.

• "חשוב שנקפיד על ההמלצות"

לסיכום, אומרת ד"ר הלחמי, "ישנם גורמים שאנחנו לא יכולים להשפיע עליהם כמו מרכיב גנטי, אבל את המרכיבים הסביבתיים אנחנו בהחלט יכולים וצריכים לשפר. החשיבות היא עצומה במיוחד אצל ילדינו. חשוב שנקפיד על ההמלצות, נשתמש במסכים בתבונה ונפחית את השימוש בהם, נלך להיבדק אצל רופאי עיניים לילדים בעיקר אם יש במשפחה גנטיקה של קוצר ראיה (או בעיות עיניים בכלל), ונשקול את הטיפולים שנמצאו במחקר", היא מסכמת.