לרגל יום העישון הבינלאומי: כללית מזמינה אתכם להיגמל מעישון

מגיפת הקורונה העלתה את המודעות והמחשבות לגבי בריאותם של המעשנים. עם החזרה לשגרה, קופת חולים כללית מזמינה את מטופליה המעוניינים להיגמל מעישון לייעוץ טלפוני בחינם, להירשם לסדנאות גמילה מעישון או לפנות ליעוץ רופא המשפחה.

מגיפה העישון עולמית מלווה אותנו שנים רבות וארגון הבריאות העולמי הכריז עליה כגורם מספר אחת לתמותה הניתנת למניעה, כש-7 מיליון בני אדם בשנה מתים ממנה. בישראל 8,000 גברים ונשים מדי שנה מתים מנזקי עישון, 800 מהם מתים מעישון פסיבי, כלומר הם עצמם לא מעשנים.
לדברי ד"ר עמרי אלרואי, מומחה ברפואת המשפחה במרפאת כללית עמק הירדן "בישראל 20 אחוז מהאוכלוסייה בממוצע מעשנים. כ – 1.2 מיליון אלף איש, יותר גברים מנשים. יותר מעשנים במגזר הערבי מהמגזר היהודי. לצערנו, רבע מהילדים מתחילים לעשן לפני גיל 16".
עישון מסתמן כגורם סיכון מרכזי לסיבוכי קורונה. "העישון משחק תפקיד מפתח בכל מחלות הרקע כמעט. עישון גורם למחלות ריאה – מחלות ריאה חסימתיות, סרטני ריאה, למחלות לב וכלי דם כדוגמת התקף לב ושבץ מוחי, הוא פוגע במערכת החיסון, הוא גורם לנטייה לזיהומים. אנחנו רואים את זה לאו דווקא בקורונה, בכל וירוס נשימתי הכי פשוט, החל מהצטננות שמעשנים לוקח להם יותר זמן להתאושש ממנו .
דרך השפעת העונתית ודרך מגפות אחרות שהיו בשנים האחרונות ופחות פגעו בישראל, הסארס והמארס שגם שם העישון היווה גורם סיכון לתמותה" מסביר ד"ר אלרואי.
רבים מהמעשנים מודעים לכך שהם מזיקים לא רק לבריאותם אלא גם לבריאות סביבתם (עישון פסיבי /כפוי) ולכן חלקם נמנע מלעשן בבית, ברכב או ליד בני המשפחה. מה שפחות ידוע לציבור המעשנים הוא כי חלק מהחומרים הנפלטים בעשן נשארים על גבי גופם (שיער, עור, בגדים) ועל גבי הסביבה בה עישנו (ריהוט, שטיחים, קירות) וממשיכים להיות מסרטנים פעילים הרבה אחרי שהסיגריה כובתה (למשך יומיים ויותר). הנפגעים העיקריים מתופעה זאת, הנקראת "עישון יד שלישית" הם הילדים הקטנים שנוגעים בכל דבר ומכניסים יד לפה לאחר מכן" אומר ד"ר אלרואי.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"דווקא עכשיו, בתקופת הקורונה, עולות אצל רבים מהמעשנים מחשבות לגבי בריאותם, בריאות בני המשפחה, הנטל הכלכלי שהעישון רק מוסיף לו וזאת הזדמנות טובה לדבר על שינוי לגבי העישון".
חשוב להכיר כי קיימות כיום כמה אפשרויות לטיפול תרופתי יעיל, מוכח ובטוח לסיוע בגמילה מעישון, כולן בסל הבריאות. קיימים גם מגוון אמצעי תמיכה בגמילה – יעוץ טלפוני אישי, סדנאות גמילה מעישון, יעוץ רופא המשפחה – הניתנים ללא עלות. השילוב בין תמיכה לטיפול תרופתי הוכח כשיטה היעילה ביותר לגמילה מעישון.
עם החזרה לשגרה, כללית ממשיכה לקדם אורח חיים בריא ומזמינה את מטופליה המעוניינים להיגמל מעישון לייעוץ טלפוני בחינם, להירשם לסדנאות גמילה מעישון או לפנות ליעוץ רופא המשפחה.