לראשונה: פירות קיץ- שסק ונקטרינה כבר באמצע פברואר!

חקלאות גייזרים: איך מגדלים בחדשי החורף והאביב פירות קיץ מובהקים? במו"פ צפון ובשיתוף עם החברה לפיתוח הגליל הצליחו לרתום את משאבי הטבע לטובת העניין. יעד הגידול הבא- משמשים. צילום: החברה לפיתוח הגליל

הצלחה יוצאת דופן למחקר שהובילו 'מחקר ופיתוח צפון' ביחד עם 'החברה לפיתוח הגליל' להארכת עונות הגידול והקדמת תחילת שיווק פירות הקיץ.
לאחר שאשתקד הצליחו להקדים את עונת השסק בשבועיים, המשיכו החוקרים לבחון דרכים נוספות לשיפור היתרון היחסי ובסוף חודש פברואר קטפו לראשונה נקטרינה (כחודש וחצי טרום תחילת העונה) ושסק (כחודש לפני תחילת העונה) ראשונים שיעניק יתרון שיווקי וכלכלי לחקלאים בגליל.
המחקר התבצע ב'חוות המטעים' של מו"פ צפון ומועצת גליל עליון ואחד הגורמים המרכזיים בגידול הינו שימוש בגייזר טיבעי 'מי שמיר'- מים גאותרמיים (חמים) הפורצים מהאדמה בטמפרטורה של 45 מעלות, ויוצרים חום הגורם לגידולים להתנהג כאילו הגיע כבר הקיץ , עוד בשיאו של החורף. הגידול הניסיוני של הנקטרינה התבצע בשטח של 800 מ"ר ואילו השסק בכחצי דונם. כעת, לאחר הצלחת המחקר הצפי הנו לגידול מסחרי נרחב.

שסק קייצי באמצע החורף
שסק קייצי באמצע החורף

בנוסף לשימוש במי הגייזר הטבעיים  החמים השסק והנקטרינה גדלים במצע קרקע של חברת טוף מרום גולן המותאם לצרכי הגידולים. בשנתיים האחרונות החלו בחברה להתאים מצעי קרקע לצרכים המשתנים מגידול לגידול על מנת להאיץ ולהגביר פריחה, לספק יותר ברזל לגידולים הזקוקים לכך ולווסט את כמויות המים בהתאם לצרכי הגידול.
בתחילת החודש נטעו בחברה לפיתוח הגליל יחד עם קיבוץ ברעם 5 דונם של משמש בחוות המטעים, בהמשך לתוצאות נהדרות של מחקר נוסף שהצליח להקדים את עונת המשמש באופן ניכר .לאור הצלחת המחקר האחרון- הצפי הוא כי בשנים הקרובות יחלו בחוות המטעים לגדל גם שסק ונקטרינות איכותיות לשיווק מסחרי ונפגוש את הפירות מוקדם במיוחד על המדף ברשתות השיווק וחנויות הפרי.
בחברה לפיתוח הגליל מציינים כי הדגש המחקרי כיום הינו על הענקת יתרון יחסי לחקלאי הגליל שיאפשר יתרון על פני המגדלים האחרים בארץ ובעולם מבחינת איכות הפרי, גודלו, הקדמת תחילת עונת הגידול והארכתה תוך ניצול היתרונות בגליל