לקראת החורף – כל הדרכים להימנע ממחלות חורף אצל תינוקות

מאז ומתמיד הרופאים וההומאופתים חלוקים בדעתם לגבי השאלה איך לחזק את המערכת החיסונית, שלנו כמבוגרים בכלל ושל התינוקות בפרט. בעוד התיאוריה ההומאופתית דוגלת בתוספי מזון כגון ויטמין סי ואכיניציאה שניתן לתת מגיל חצי שנה, רוב רופאי הילדים טוענים שאין שום מחקר שמחזק את התיאוריה שתוספי המזון אכן מונעים מחלות, אז איזו תיאוריה לאמץ? הנה חמישה טיפים שמתאימים לכולם, לא יעצבנו לא את הרופאים ולא את ההומאופתים. צילום: פיקסהביי

מאז ומתמיד הרופאים וההומאופתים חלוקים בדעתם לגבי השאלה איך לחזק את המערכת החיסונית, שלנו כמבוגרים בכלל ושל התינוקות בפרט. בעוד התיאוריה ההומאופתית דוגלת בתוספי מזון כגון ויטמין סי ואכיניציאה שניתן לתת מגיל חצי שנה, רוב רופאי הילדים טוענים שאין שום מחקר שמחזק את התיאוריה שתוספי המזון אכן מונעים מחלות, אז איזו תיאוריה לאמץ? הנה חמישה טיפים שמתאימים לכולם, לא יעצבנו לא את הרופאים ולא את ההומאופתים:

• הימנעו ממקומות סגורים והומים

לצאת מהבית זה חשוב, ואף אחד לא מצפה שתישארו כל החורף בבית. אבל עדיף להימנע ככל האפשר ממקומות שבהם יש צפיפות גדולה של ילדים ביקום סגור. קניון למשל זאת אופציה סבירה, אבל הג'ימבורי בקניון עלול להיות כר חיידקים פורה למדי, במיוחד בחורף, ובמיוחד כשהרבה הורים מתעקשים להמשיך את שגרת חייהם כרגיל, וסוחבים איתם לכל מקום ילדים חולים או מקוררים. אם הפעוטות שלכם מאד אוהבים ג'ימבורי, העדיפו משחקיות גדולות ככל האפשר, שבהן יש חלקים פתוחים לאוויר. גינות משחקים הן אופציה מצוינת, גם כשקר: הילד לא יתקרר בגלל שהוא משחק בגינה בחורף, להיפך. הוא זקוק לאוויר נקי, ולפעילות נמרצת.

• הקפידו על תזונה עשירה יותר בפירות וירקות

במידה והתינוק בן פחות מחצי שנה וניזון מ- תחליף חלב, אתם יכולים לדלג ישירות לסעיף הבא. תחליף חלב איכותי מעניק לבייבי שלכם את כל הוויטמינים שהוא זקוק להם, והוא אינו זקוק להשלמות או לתוספות (אלא אם כן הרופא הורה כך). עבור פעוט שכבר טועם אוכל מוצק ניתן להכין מרק כתום מירקות כתומים עשירים בוויטמין סי ובבטא קרוטן, מרקי ירקות עשירים ומרק עוף יהודי בריא וטעים.  כמו כן מומלץ להכין מנות פרי טריות וטעימות, ולאכול אותן מיד בסמוך לחיתוך ולקילוף שלהן. אומנם הדיעות חלוקות באם אכן ויטמין סי עוזר למנוע מחלות חורף, אבל רוב האימהות מוכנות להישבע שהוא לחלוטין עוזר לקצר את משך המחלה, ועוזר מאד במניעת התקררות.  אפשר להכין לתינוק מיץ על בסיס בננה ומיץ תפוזים סחוט טרי, קינוח של גזר מרוסק בתוך מיץ תפוזים – ועוד.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• אל תתנהגו כאילו אנחנו עכשיו בקוטב הצפוני

בחייאת. אנחנו במדינת ישראל. כמה כבר קר פה, שאתם מכסים את התינוק שלכם בשבע שכבות, ומכוונים את המזגן לשלושים מעלות? כשאתם בבית, מומלץ להלביש את הילד בשתי שכבות קלות, ולכוון את החימום לעשרים וארבע מעלות, לא יותר. בנוסף, רצוי להשאיר חלון אחד פתוח, כדי לאפשר לחדר להתאוורר כל הזמן. אל תפחדו  מאוויר קר, הוא לא יגרום לילד שלכם להתקרר. גם אל תהססו לצאת מהבית, אלא אם מדובר ביום גשום. תלבישו לילד מעיל וכובע צמר, ותצאו. אגב, בחורף הישראלי יש הרבה מאד ימים של שמש קטיפתית משגעת. בימים כאלה מאד כדאי לפרוס שמיכה בגינה ליד הבית ולתת לילד לספוג קצת שמש חורפית.

• אם הילד בריא, אל תנסו כל הזמן "לחזק" אותו

אם התינוק או הפעוט שלכם בריא, חייכן ופעלתן, אל תחפשו כל הזמן איך "לחזק" את מערכת החיסון שלו. כל הלחישות, הקמעות, תרופות הסבתא, הצמחים – הילד שלכם לא צריך את זה. אתם רואים שהוא מסתדר נפלא בלעדי זה. זה טבעי לחלוטין שמדי פעם הוא יהיה מקורר, מנוזל או חולה. כשזה יקרה, תתייעצו עם רופא הילדים והוא ינחה אתכם איך לנהוג. בכלל, עצת הזהב הכי טובה שתקבלו אי פעם היא, שתפסיקו לעשות כל מה שהאימהות בגינת שעשועים אומרות, תפסיקו להקשיב לחברות המודאגות של הסבתא שטוענות שהילד רזה מדי, אל תשימו לב לחברה מהעבודה שרומזת שהילד מוזנח כי אינו מקבל בכל ערב שורש ליקריץ מההרים הטיבטיים. לכל אחד יש מה להגיד, כולם נורא "מודאגים". הילד שלכם בריא? הילד שלכם שמח? כנראה שאתם עושים הכל נכון.

• הקפידו על שגרת חיסונים, וצייתו לרופא הילדים

יש עכשיו טרנד של הורים שמסרבים לחסן את הילדים שלהם, מסיבות שהרפואה כבר הוכיחה כלא נכונות, למרות שנבדקו מספר פעמים (התיאוריה הפופולארית מקשרת בין חיסונים ואוטיזם). הרוב המוחץ של רופאי הילדים יגידו לכם שאי מתן חיסון חושף את הילד למחלות קשות – חלקן מחלות שכבר עברו מהעולם. ברור שרוב ההורים שמחליטים על דעת עצמם החלטות הרות גורל כאלה, אינם רופאים, וספק אם ישבו לקרוא את כל המחקרים בנושא. אם אתם רוצים שהילד שלכם לא יהיה חולה, חסנו אותו על פי הוראת משרד הבריאות, ובהתייעצות עם רופא הילדים שלכם.