לקראת החגים: הגברת הפיקוח על מוצרי מזון מן החי

הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות יתגברו את הפיקוח על מוצרי המזון מן החי בתקופת החגים

הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות יתגברו את הפיקוח על מוצרי המזון מן החי: בשר, עופות, דגים, ביצים ועוד, לקראת החגים ובמהלכם, כדי לאפשר אספקה סדירה של מוצרי מזון מן החי ולהבטיח כי מוצרים אלה יגיעו לצרכן כשהם עומדים בתקני הבריאות הנדרשים.
ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מסביר כי: "הבדיקות ופעולות הפיקוח, שנעשות גם בשגרה, נועדו לשמור על בריאות הציבור, למנוע הרעלות מזון והעברת מחלות שמקורן מן החי. מידי חודש נבדקים עשרות אלפי רכבי הובלת מזון ובמאות מקרים הסחורה נמצאת לא ראויה למאכל אדם ומושמדת".
הפיקוח והאכיפה יתבצעו החל משלב הייצור, דרך בדיקת הובלת המזון בתחנות המשנה ועד לשיווק לצרכן:

• שלב ראשון 

בשלב הראשון יבוצע פיקוח על מקומות ייצור המזון: משקי גידול, מפעלי ייצור, קייטרינג וכו' – במטרה להבטיח כי חומרי הגלם מהם מופק המזון, גודלו וטופלו בהתאם להוראות החוק, ללא שימוש בשיטות גידול או בחומרים אסורים וכן כי מוצרי המזון הופקו מבעלי חיים בריאים וכל הליכי הייצור התנהלו בתנאי תברואה נאותים.

• שלב שני

בשלב השני יבוצע פיקוח על הובלת המזון, על ידי הגברת בדיקות המשנה. בהתאם להוראות החוק, כל מוצר מזון מן החי אשר מועבר משטחה של רשות עירונית אחת לשנייה, חייב לעבור תהליך של בדיקת משנה. זאת כדי להבטיח כי מקורם של מוצרי המזון במפעל חוקי ובעל רישיון עסק ויצרן תקף, והם מלווים בתעודה וטרינרית בחתימת הרופא הווטרינר המפקח על המפעל. מוצרי מזון אשר עברו בהצלחה את בדיקת המשנה מוחתמים על תעודת המשלוח בחותמת ירוקה, מותרים לשיווק ומורשים להמשיך בדרכם. לעומתם, מוצרי מזון אשר לא עמדו בדרישות בדיקת המשנה, אינם מורשים לשיווק ובמקרים מסוימים, אף נפסלים ומושמדים בתחנת הבדיקה.

• שלב שלישי

בשלב האחרון יבוצע פיקוח על שיווק המזון לצרכן. שלב זה כולל פיקוח על בתי העסק המוכרים מזון מן החי: מרכולים, מעדניות, אטליזים, מסעדות ובתי אוכל. במהלך הבדיקות נבדקים נוהלי האחזקה והטיפול, דרכי הכנתם ותנאי התברואה המתקיימים בעסק. נגד עסקים אשר אינם עומדים בתנאים הנדרשים, מופעלות דרכי אכיפה שונות – קנסות, השמדות מוצרים אשר אינם ראויים למאכל אדם, תביעות משפטיות ובמקרים חריגים, גם צווי סגירה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• לפני שקונים – בודקים

למרות הפיקוח התדיר של הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות על היצרנים והמשווקים, מוטב שגם הצרכנים, ישימו לב ויקפידו על הכללים הבאים לפני קניית מזון מן החי:

• ביצים – יש לקנות ביצים ברשתות שיווק או בחנויות ממוזגות ולא בשווקים פתוחים

דגים – מומלץ לקנות דגים מצוננים מכוסים בפתיתי קרח ולאחר שנוקו על ידי בעל מקצוע. כדי להיות בטוחים שהדג המצונן טרי יש לשים לב שהעין שלו שקופה, בולטת ולא עכורה. כמו כן צבע הזימים חייב להיות אדום והקשקשים צמודים חזק. אם בשר הדג גמיש אך נוקשה, ולאחר לחיצה קלה עליו לא נותר שקע – סימן שהוא טרי. ריח, צבע ומרקם לא אופייניים יכולים להעיד שהדג לא טרי.
עוף ובשר – לידיעתכם, טחינת בשר חייבת להיעשות לעיני הלקוח. בנוסף לכך, אכילת בשר ועוף ללא בישול או צלייה מסכנת את הבריאות.
בכל מקרה של קניית מוצרי מזון מן החי, יש לקנות בעסק בעל רישיון עסק בתוקף אשר בדרך כלל מוצג במקום בולט בבית העסק. כמו כן יש לשים לב שהמוצרים מסומנים בצורה בולטת וברורה, כולל תאריך תפוגה. מומלץ לשים לב שהמוצרים מוחזקים בתנאים הרשומים בתווית "קפוא" או "מצונן" ובאריזה אטומה ומקורית.
ד"ר צרפתי מוסיף: "ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות פועל כל השנה בפיקוח כדי לזהות מוצרי מזון שאינם עומדים בדרישות החוק ומטפל בכל האמצעים המקצועיים והחוקים במטרה לשמור על בריאות הציבור ושלומו. בתקופת החגים ובמהלכם אנחנו מתגברים את הפיקוח כדי למנוע מחסור במוצרים מן החי ברשתות השיווק. עם זאת על הציבור להקפיד שהמוצרים שהוא רוכש נושאים חותמות ותאריכים כחוק ולדווח לרופא הווטרינר בכל יישוב אם קיים חשש כי מוצר שנרכש אינו ראוי למאכל אדם".