לציון יום השואה: חניכי מכינת חנתון ביצירות ייחודיות ובין-דוריות

במסגרת מיזם "יוצרים.זכרון" עשרות מחניכי מחזור ט' של מכינת חנתון עברו בחודשים האחרונים סדנא מיוחדת במינה שעוסקת בשואה. צילום: מכינת חנתון

עשרות מחניכי מחזור ט' של מכינת חנתון עברו בחודשים האחרונים סדנא מיוחדת במינה במסגרת מיזם "יוצרים.זכרון" ששואף לשנות את השפה שבה אנחנו מדברים על השואה משפה תיעודית והיסטורית לשפה רגשית, על ידי "פירוקה" לנושאים קטנים וממוקדים יותר, ובכך להנגיש אותה לקהלים ואוכלוסיות שעד כה לא נחשפו אליה.
מרטי הרשקוביץ, דור שני לשואה ומשורר, שעומד בראש המיזם, מוסיף כי השתמש בשירה כדי ליצור נרטיב של השואה מתוך השתיקה. "אני מקווה שהחלת שפה רגשית ישנה את אופי של הזיכרון ויגביר את חיבור האישי סביב יום הזיכרון לשואה", הוא אומר.
גד ספקטור, מנהל המכינה הקדם-צבאית בחנתון, מספר על המטרות שעמדו מאחורי ההחלטה להביא דווקא את הסדנא המיוחדת של "יוצרים.זיכרון", לחניכים הצעירים: "הרעיון הוא להתחבר חיבור רגשי ואישי לדבר הגדול והלא נתפס של שואה, דרך עיסוק מתוך עולמנו הפנימי ודרך יצירה להנגיש את הרגשות שעולים בנו מול המושג הזה. עסקנו בשאלות גדולות ומשמעותיות כמו מהו זיכרון, מהו בית, מהי משפחה, מהו פחד, מהו חוסר שליטה וכו', ומשם התחברנו לתמונה הגדולה. לחניכים עמדה הבחירה בין כתיבה יוצרת, ציור ורישום, ותנועה, כנתיבים שמאפשרים את השיח הזה עם עצמנו ומפתחים את המיומנויות שלהם, ומשם מתחברים אל הנושא דרך עצמם לתוך עולם המושגים הנגזר מזיכרון השואה".
במחזור הנוכחי, התשיעי במספר של המכינה הקדם צבאית בחנתון, כמו גם בקודמים, לומדים חניכות וחניכים מכל הארץ – מאילת והערבה בדרום ועד מטולה ונהריה בצפון, מעיירות פיתוח ומתל אביב וירושלים. הנערים והנערות מגיעים ממשפחות מבוססות ומשפחות עם קשיים כלכליים, משתייכים לכל גווני וזרמי היהדות ומרכיבים פסיפס אנושי ייחודי מאוד בנוף הישראלי. כמו כן, במכינה לומדים מדי שנה חניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות, כאשר בשנים קודמות היו חניכים עם שיתוק מוחין, מוגבלות ראייה, עם רקע של מחלות נפש, על הספקטרום האוטיסטי ועוד.