אתם מצויים בהליך גירושין? לכו לעשות צוואה. מתי? היום!

הטור של עו"ד הדס קרמניצר : בתום השבוע בו חל יום האישה הבינלאומי, בחרתי לכתוב טור פרידה מאישה יקרה, חזקה ואמיצה שהלכה לעולמה בפתאומיות. כשהיא מיוצגת על ידי ובשיאם של הליכים משפטיים הותירה אחריה משפחה כואבת ועורכת דין אחת המומה שמסרבת לעכל.

ש' לקוחה יקרה במיוחד שיצגתי בהליכי גירושין הלכה השבוע לעולמה. יומיים לפני פטירתה עוד שוחחנו בטלפון וצחקנו, בירכנו אחת השניה בברכת שבת שלום וסופ"ש נעים והיא אפילו הספיקה לפרגן לי בחופן של טוב,  כמו תמיד על פוסט שפירסמתי בפייסבוק. ואז, בלי התראה מוקדמת ובלי שהיה טריגר מיוחד החזירה נשמתה לבורא.
התדהמה  הכתה בי, הכיצד? ש' אישה שמחה אופטימית וטובת לב שכל מבוקשה היה לקבל את הגט המיוחל ולפתוח בחיים חדשים ועצמאיים, ואני היתי בדרך לעזור לה להשיג את מבוקשה. אלא שבדרך, ובעוד שאנו בשיאם של ההליכים ש' הלכה לעולמה בעודה נשואה לאיש ממנו ביקשה להתגרש. ש' לא הותירה  אחריה צוואה.
 על פי חוק הירושה, התשכ"ה – 1965, כל עוד בני הזוג נמצאים באופן פורמלי בהליך גירושין, קרי, נישואיהם טרם הותרו על פי דין, הרי שהם עדיין מוגדרים כיורשים האחד של עיזבון האחר.
המשמעות היא שייתכן וייווצר מצב אבסורדי בו בני הזוג נמצאים בהליכי גירושין, אולם בשל מותו של אחד מהם בטרם סיום ההליך יועברו נכסיו לבן זוגו, גרושו המיועד.
לאורך השנים שמרה הפסיקה על פרשנות מצומצמת של חוק הירושה, במסגרתה נקבע כי גם אם בן הזוג נפטר יום אחד  בלבד לפני היום בו נקבע סידור הגט על ידי בית הדין הרבני, הרי שבן זוגו יירש אותו על פי דין.
הרציונאל לפרשנות דווקנית זו של החוק היה טמון בהנחה שלולא מת הנפטר היו בני הזוג מיישבים את המחלוקות ביניהם ומבטלים את הגירושין. יתכן כי בנסיבות מסויימות הדבר יכול היה להיות נכון למשל,  אם מדובר בהליכים קצרים או בהליכים שזה עתה נפתחו אבל לא במקרה של צדדים המנהלים הליכי גירושין  במשך שנים רבות.
לאחרונה קיימת בפסיקה מגמה לפיה בני זוג לא יוכרו כנשואים על אף שלא סיימו את הליך הגירושין הפורמאלי. כך לדוגמא בהליך ת"ע 12601-03-09 פלונית נ' פלוני – במקרה זה בני הזוג לא חיו יחד במשך שנים ארוכות ועל כן קבע בית המשפט כי לא היו נשואים באופן מהותי.

• הפיתרון המשפטי לסוגיה- צוואה

בכדי להימנע ממצב דברים בו בני זוג אשר טרם סיימו את הליכי הגירושין יורשים זה את זה במקרה של מות אחד מהם, יש לערוך צוואה במסגרתה יוגדרו כל היורשים הפוטנציאליים. הכוונה, לאותם יורשים אשר אחד הצדדים להליך הגירושין מעוניין שיירשו אותו במידה וימצא את מותו בטרם סיום ההליכים הלכה למעשה, עריכת הצוואה מנשלת מהירושה את בן הזוג מולו מתנהלים הליכי הגירושין.
את  הצוואה יש לבצע לפני סידור הגט, שכן החל ממועד  סידור הגט הצדדים גרושים ואז הגרוש ממילא אינו זכאי לרשת את הנפטר על פי חוק הירושה.

• מי יכלכל את הילדים במידה והאב נפטר? הזכות לתשלומי מזונות

במקרה בו אבי המשפחה נפטר ומותיר אחריו ילדים מתחת לגיל 18, זכותם לקבל תשלום מזונות כפי שקבוע ומוגדר בחוק. לכן, גם במידה והאב נפטר יהיה ניתן לתבוע את המזונות מעיזבונו.
 תשלומי המזונות מוגדרים כחוב של עיזבון המנוח ועל כן הם קודמים לתשלומים שיינתנו מכוח הירושה. בכדי שבית המשפט יכיר בזכותו של ילד לקבל מזונות מכוח עיזבונו של המנוח, עליו להיווכח כי הוא זכאי לקבלת מזונות ילדים, כהגדרת החוק.
במקרים מעין אלה, מומלץ לפנות באופן מיידי לקבלת ייעוץ משפטי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה אשר יבחן את נסיבות המקרה ויגיש בשם הקטינים את תביעת המזונות וזאת, בכדי למנוע מצב לפיו יורשים אחרים יקדימו להגיש בקשות בעניין העיזבון ובהמשך יחלק בית המשפט את כספי העיזבון ביניהם.

"NEVER SAY NEVER"

 חשוב לזכור וליישם, אנו חיים במציאות יומיומית רוויות סכנות. מכיוון שאין לדעת מה צופן לנו העתיד ומכיוון ואין איש יודע יום פקודתו מומלץ כי כבר בפתחם של הליכי הגירושין יערוך כל אחד מבני הזוג צוואה המגדירה את יורשיו ובכך תמנע עוגמת נפש רבה ויקויים רצון הנפטר באופן וודאי.

 

 

 

 

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|