"הסכם ממון"- תכנון מוקדם מציל נישואים

הטור של עו"ד הדס קרמניצר : מהו הסכם ממון, למה כדאי לחתום על הסכם ממון, כיצד מאשרים את הסכם הממון?

החיים כידוע לא צפויים ומזמנים לנו לא אחת הפתעות. חלקן נעימות וטובות, ואחרות הן קצת פחות. גירושין ופרידה שייכים, כמובן, לקבוצת ההפתעות הבלתי נעימות.

רגע לפני שמחליטים למסד את הקשר או מחליטים לעלות שלב להתגורר ביחד ולנהל חיי זוגיות משותפים כבני זוג ידועים בציבור -כדאי לשקול לעשות הסכם ממון. מדוע? נסיון החיים מלמד כי תכנון מוקדם יעשה רק טוב לחיי הזוגיות.

נכון, רגע לפני המאורע המשמח התזמון לא נשמע הגיוני ובאופן כללי השיחות על כסף ותנאים כבר בהתחלה נותנים תחושה לא נעימה. יחד עם זאת כדאי לקחת אחריות ולחשוב גם על התרחיש הפחות נעים, על היום שיכול להגיע ולנפץ את חלום הזוגיות הנצחית. בייחוד לאור הסטטיסטיקה המצערת של אחוז מקרי הגירושין בישראל שהולכת ועולה בשנים האחרונות.

• מהו הסכם ממון?  

הסכם ממון הוא חוזה שנערך בכתב עליו חותמים בני זוג. ההסכם יכול להיעשות בין בני זוג נשואים (לפני הנישואין, או לאחר החתונה), או בין בני זוג שהם ידועים בציבור. במסגרת הסכם ממון הצדדים מסדירים ביניהם את ענייני הממון שלהם ואת חלוקת הרכוש,  וכיצד תבוצע החלוקה של הרכוש שנצבר במקרה של גירושין או פרידה. זה המקום לציין כי מאוד קשה לפתוח את ההסכם בבית המשפט ולכן ההגנה שהוא מקנה היא גבוהה.

למה כדאי לחתום על הסכם ממון? 

הסיבה הראשונה והעיקרית היא מניעת הסחטנות בעת גירושין –ישנם מקרים שבהם אחד מבני הזוג מנסה לפעול בסחטנות במהלך הליכי הגירושין על מנת לנסות ולגרום לצד השני לוותר על חלק מרכושו או זכויותיו הכלכליות. בלא מעט מקרים אחד מבני הזוג עושה שימוש פסול בילדים קטנים בתור 'קלפי מיקוח', כדי להשיג יתרון בחלוקת הרכוש. הסכם ממון בהחלט יכול למנוע או לפחות לצמצם ניסיונות של חמדנות וסחטנות כאלה. שכן, אופן חלוקת הרכוש כבר נקבע מראש ובאופן ברור בין בני הזוג, ולכן יש פחות על מה לריב. 

חיסכון זמן במהלך הגירושין- תקופת הגירושין אינה תקופה פשוטה כלל ועיקר. מדובר בהליך ארוך ולא אחת מתיש ומייגע, כאשר במהלכו כל אחד מהצדדים נודד בין בתי משפט, יועצים, מגשרים ועורכי דין.  הסכם הממון שנחתם  מראש יקצר את כל התהליך הזה. שכן, כל עניין חלוקת הרכוש יהיה כתוב במפורש בהסכם והליך הפרידה וההפרדה הרכושית יהיה קל ומהיר יותר ויחסוך זמן יקר, כסף ולא מעט כאבי ראש.

תורם ליחסים ויוצר פרידה שקטה יותר במקרה הצורך– הסכם ממון מונע ויכוחים מיותרים, ולכן יכול לצמצם באופן ניכר מאבקי גירושין על כסף ורכוש. גם כאשר קיים משבר בזוגיות, או אם כבר נקלעתם להליכי גירושין, הנושא של חלוקת הרכוש לא ישמש כמוקד לויכוח, הרי הכל כבר נסגר  מראש. כך שאחד מבני הזוג לא יוכל לאיים או לדרוש יותר, הכל סוכם ונחתם מראש. חשוב לציין, כי ההסכם לא יכול לחסום הגשת תביעות משפטיות על ידי הצד השני, אולם הוא יצמצם את הסיכויים שלהן באופן ניכר. דהיינו, הגירושין הופכים ליותר פשוטים, ויש פחות על מה לריב ולהילחם.

מגן על הילדים במקרה של נישואים שניים– חתימה על הסכם ממון במסגרת נישואים שניים או בזוגיות של ידועים בציבור תאפשר רוגע ושלווה וזאת לאור הידיעה כי יש לכם רכוש משלכם שהבאתם איתכם וכי גם ילדיכם מהקשר הקודם יהיו מוגנים מפני גירושין או פרידה נוספים. הדבר יכול לתרום גם ליחסים טובים בין הילדים אל מול בן או בת הזוג החדש/ה שלכם.

כיצד מאשרים את הסכם הממון?

הסכם ממון  לבני זוג נשואים חייב אישור בית המשפט על מנת לקבל תוקף. הסכם ממון בין בני זוג שטרם נישאו יכולים לאשר אצל נוטריון או אצל רשם הנישואין, ללא צורך להתייצב בבית המשפט. מדובר בפרוצדורה מהירה, קלה וזולה יחסית.

לסיכום, הסכם ממון הוא לא דבר נעים. אבל הוא חיוני בפן הכלכלי. אם תפעלו באופן הנכון, הסכם ממון בהחלט יקנה לכם בטחון ושקט נפש לזוגיות טובה, בריאה ומאושרת על פני שנים רבות קדימה. חשוב לזכור – אל תנסחו בעצמכם הסכם ממון, פנו לעורך דין מומחה בענייני משפחה חיסכון שכר הטרחה במקרה זה עלול לעלות לכם ביוקר אחר כך.

 

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|