"לעצור מיד זיהום נחל הקישון ע"י מי קולחים וביוב ממכוני טיהור שפכים"

שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "אין זה ראוי שהנחל יהווה ברירת מחדל לסילוק עודפי קולחים או ביוב. התופעה בה בימי גשם אין פתרון לעודפי הקולחים היוצאים מהמט"ש אינה מקובלת"

במכתב דחוף שנשלח למשרד להגנת הסביבה ולרשות המים הממשלתית התריעה רשות נחל הקישון על תופעת זיהום הנחל, לדבריהם, כתוצאה מהזרמות של קולחים וביוב על ידי מכוני טיהור שפכים מהרשויות השכנות וקראה להתערבותם המידית.
בהודעה של רשות נחל הקישון נכתב: "רשות נחל הקישון, עמלה בעשורים האחרונים על שיקום כולל של נחל הקישון ויובליו. תוצאות העבודה באות לידי ביטוי בשיפור באיכות מי הנחל ובעלייה במגוון האקולוגי. בנוסף לשיקום האקולוגי המתרחש בשנים האחרונות בקישון, פועלת רשות נחל הקישון לשיפור והשקעה באזור כולו ואף הקימה שבילי נחל ופארקים, על מנת שגם הציבור הרחב יוכל ליהנות ממשאבי הטבע הקיימים במרחב הנחל.
על אף מאמצינו לשיקום הנחל, אנו עדים לאחרונה לפגיעה באיכות מימיו כתוצאה מהזרמות ביוב וקולחין ממתקני טיפול בשפכים (מט"שים)".
במכתב שהועבר למשרד להגנת הסביבה ולרשות המים הממשלתית, צוין כי בשנת 2018 דווחו למוקד הסביבה 30 אירועי זיהום בקישון ויובליו כתוצאה מהזרמות המט"שים מהרשויות: עפולה, רמת ישי, יקנעם, חיפה וכן מתשלובת הקישון. הזרמות אלו מתאפיינות בעומס אורגני גבוה, בריכוזי אמוניה חריגים ובזיהום בקטריאלי שהשלכותיו על בריאות הנחל הרסניות.
ברשות הנחל מציינים את הצורך להפריד את מערכות הניקוז העירוניות ממערכות הביוב, לתפעל את המאגרים בצורה שתאפשר אוגר חירום מספק לכל מט"ש בהתאם לספיקתו והזמן הדרוש לתיקון תקלה, לבצע בקרה והגדרה של יתירות בכל מט"ש, כמו גם בחינת פתרונות נוספים ובהם החדרת מי נגר עילי באיכות מספקת למי התהום.
לדברי שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "אין זה ראוי שהנחל יהווה ברירת מחדל לסילוק עודפי קולחים או ביוב. התופעה בה בימי גשם אין פתרון לעודפי הקולחים היוצאים מהמט"ש אינה מקובלת וכמוה גם התופעה בה אין פתרון חירום מספק לתקלות בתהליכי הטיפול בקולחים. אנו קוראים לכל הנוגעים בדבר לפעול מיידית לטיפול במפגע ולהגביר את האכיפה על מתקני טיפול בשפכים, שאינם עומדים ביעדים".

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|