למרות הסגר- דג השפמנון "עושה אהבה" בכינרת

עונת הרבייה של השפמנון היא באביב ובקיץ (אפריל-אוגוסט) הביצים בוקעות לאחר יום-יומיים, והדגיגים מחפשים מחסה בסבך הצמחייה

גם השפמנונים חשו במשב האביב, העלייה בטמפרטורות והחלו במסע החיזורים וההתרבות. החופים ריקים מאדם- והשפמנונים החליטו כנראה, להקדים את עונת ההזדווגות וירח הדבש. אמש, בנחל הזורם לחוף מפרץ אמנון של איגוד ערים כינרת, גילו פקחי רשות הכינרת, את קבוצת השפמנונים שהשתכשכה לה בשמחה, במים הרדודים ללא פחד.
השפמנונים המצויים, דגים חזקים, נמצאים רוב הזמן בקרקעית הכינרת, ועולים לתקופת החיזור אל החוף. הם מסוגלים לשהות זמן רב ללא מים, בזכות מערכת הנשימה הגדולה שלהם, המורכבת מקשתות וזימים, המתאימים עצמם לתנאי מחייה שונים.
השפמנון המצוי מסוגל גם ממש לזחול על הקרקע, באמצעות סנפירי החזה שלו, ועושה זאת בתנועות מפותלות. השפמנון המצוי בעל גוף צר וארוך, סנפיר גב ארוך, עור חלק ללא קשקשים ראש פחוס, וסביב הפה 8 בינים ארוכים, דומים לשפם ומכאן שמו. הוא הדג הגדול ביותר בין מיני דגי המים המתוקים בישראל, ויכול להגיע לאורך של מטר וחצי, ולמשקל של מעל 20 ק"ג, ואינו כשר למאכל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בעונת ההזדווגות הוא מוצא מקומות בחופי הכינרת, בהם הקרקעית בוצית, נוהג להתחפר בבוץ ולעשות שם אהבה. זהו דג לא בררן שאוכל כמעט הכול, כולל פגרי בעלי-חיים וחלקי צמחים (זרעים, פירות, פקעות וכד').
הוא טורף כל יצור שהוא יכול להשיג: דגים, יונקים קטנים השוחים במים, אפרוחים וגוזלים של עופות מים, זחלי חרקים, צדפות שהוא מגלה בבוץ ועוד.
עונת הרבייה שלו באביב ובקיץ (אפריל-אוגוסט) הביצים בוקעות לאחר יום-יומיים, והדגיגים מחפשים מחסה בסבך הצמחייה.
עוד נמסר מרשות הכינרת כי המפלס עלה בס"מ נוסף במהלך היממה האחרונה ועומד על 209.11- מ'. כעת חסרים 31 ס"מ בלבד לכינרת מלאה.
יש לציין כי חופי הכינרת סגורים בהמשך להנחיות משרדי הפנים והבריאות, עקב נגיף הקורונה ואין להגיע אליהם או בסמוך אליהם! חג שמח ובריא.