למען הדורות הבאים: קק"ל מצילה עצים עתיקים בעמק יזרעאל

15 עצים מרשימים בעלי משמעות סביבתית שוקמו באזור עמק יזרעאל, נצרת ובית קשת בתקופה האחרונה. יוזם הפרויקט שלי בן ישי: "אם יש עץ בעל משמעות היסטורית, נופית ותרבותית במצוקה, אנחנו צריכים להיות שם"

יערני קרן קימת לישראל שיקמו בתקופה האחרונה 15 עצים עתיקים באזור עמק יזרעאל, נצרת, קרית טבעון ובית קשת. למעשה הטיפול שהעניקו להם עובדי קק"ל הצילו את אותם עצים ממוות. רק לאחרונה סיימו אנשי מקצוע מקק"ל לשקם עץ אלון ענק בן כ-150 שנה הנמצא בסמוך לקרית טבעון. העץ קיבל טיפול מקיף שכלל גיזום וסניטציה, הקצרות, הורדת משקל בענפים, הסרת מטפסים ובכך האריכו את חייו.

הכי ירוק שיש: יוזם הפרוייקט, שלי בן ישי
הכי ירוק שיש: יוזם הפרוייקט, שלי בן ישי

פרויקט הצלת עצים עתיקים של קק"ל באזור עמק יזרעאל, טבעון ובית קשת הוא יוזמה של יערן קק"ל באזור סובב הרי נצרת ועמק יזרעאל לשעבר, שלי בן ישי ממושב אלוני אבא, שעבר לאחרונה לנהל את אזור גליל מערבי-כרמל בקק"ל. "הרעיון לטפל בעצים עתיקים נולד בעקבות קורס גוזם מומחה שעברתי. בקורס למדתי בן היתר איך מטפלים בעצים עתיקים יחד עם כל נושא גיזום עצים. הבנתי את החשיבות והחלטתי ליישם את זה בשטח", סיפר בן ישי.

• מצילים עצים בני 100 ו-200

אחד העצים הבולטים שבן ישי וצוות אנשי מקצוע טיפלו בו הוא עץ אלון בודד בצומת הכניסה לקיבוץ בית קשת, שגילו הוא לפחות 200 שנה. "הוצאנו ממנו ריקבון, הפחתנו משקלים על ידי גיזום ענפים והקצרות, עשינו תמיכות לשני ענפים מרכזיים כדי שלא יקרוס, חמצן לשורשים ותחמנו את השטח כדי שרכבים לא יחנו תחתיו", סיפר בן ישי, "מדובר בעץ גדול עם נוכחות מרשימה בשטח".
עץ נוסף ומוכר מאוד באזור עמק יזרעאל שבן ישי וצוות אנשי המקצוע הצילו הוא עץ האלון שנמצא במחלף בית זרזיר. מדובר בעץ בודד בן כ-100 שנה, מרשים ועם נוכחות נופית בולטת. "בגלל המיקום שלו והנוכחות שלו בסביבה ראיתי לנכון להציל אותו. כשבדקתי אותו בפעם הראשונה הוא גילה סימני מצוקה, הוא פשוט הלך ונכבה. הוא נפגע כתוצאה מעבודות שנעשו באזור.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


החדרנו חמצן לשורשים, טיפלנו בריקבון, דיללנו את הענפים, שמנו אבנים מסביבו כדי שלא יחנו תחתיו והשקנו אותו במשך חודשי הקיץ. העץ אחרי כמה חודשים נראה טוב, בעל חיוניות, מלבלב וכשאני רואה אותו היום זה עושה לי טוב. אם לא היינו מטפלים בו העץ הזה היה הולך".
פרויקט הצלת עצים עתיקים באזור נמשך ובן ישי גם יעתיק אותו לאזור גליל מערבי והכרמל. "עץ עתיק זה כמו איש זקן, צריך לבדוק אותו כל הזמן, לראות מה חסר לי לו ולתת לו את התרופה המתאימה. עצים עתיקים צריכים לקבל יחס הולם. ציין בן ישי, "קק"ל זה גוף ירוק ובכלל לא משנה לנו אם העץ נמצא בשטח שלנו או לא. אם יש עץ בעל משמעות היסטורית, נופית ותרבותית במצוקה, אנחנו צריכים להיות שם מתוך ראייה סביבתית, חינוכית עץ עתיק מסמל משמעות, תרבות, מיקום ואת מה שהיה בעבר".

מוזמנים: ״מלך הפרחים״ כבר פורח בנוף הגליל

|

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|

טיול כחול בשבת: אל פריחת התורמוסים בשיאה

|