למה כדאי לשים לב כשלוקחים ביטוח לאופנוע?

אופנועים וקטנועים הם כלי רכב יעיל וזול יחסית, שיכול לחסוך לכם זמן רב של עמידה בפקקים, מצד שני, עלויות הביטוח מרחיקות רוכבים פוטנציאליים. יצאנו לבדוק מה חשוב לדעת לפני שרוכשים ביטוח לאופנוע. (מאת: יובל בנר)
המחשה: shutterstock

רכיבה על אופנועים וקטנועים הפכה כמעט לכורח המציאות עבור מי שגר בעיר הגדולה ונדרש לניידות גבוהה.
עבור אחרים, מעבר לדרישת הניידות הזמינה והמהירה, הרכיבה על אופנועים היא חוויה מרגשת ומהנה כשלעצמה. למרות זאת, רבים מוותרים על התענוג לאחר שמבינים את עלויות הביטוח לאופנוע שמחירו גבוה מזה של ביטוח מקיף לרכב. ניסינו להבין את חלקיו העיקריים של הביטוח לרכב דו גלגלי, ולבדוק את הדרכים בהן אפשר לשלם פחות על הביטוח, כך שנוכל לעשות את הבחירה באופן מושכל.

• ביטוח חובה – מה שזול יכול לעלות ביוקר

ביטוח החובה הוא כנראה החלק החשוב ביותר בכל מה שקשור לביטוח רכב בכלל ורכב דו גלגלי בפרט, ביטוח זה יפצה כספית את הרוכב הנפגע בתאונה ואת המעורבים האחרים בה. הוא גם מחויב מבחינת החוק במדינה כך שבלעדיו – לא תוכלו לגשת למבחן הכשירות, הטסט (באתר משרד האוצר תוכלו למצוא מחשבון להשוואת מחירי ביטוח החובה לרכב).
הבעיה מתעוררת עם גילוי תעריפי הביטוח לרכב דו גלגלי שיקרים הרבה יותר מהצפוי ולעיתים אפילו יותר משוויו של כלי רכב דו גלגלי משומש.
למחיר הגבוה שתי סיבות עיקריות – האחת, הסיכוי להיפגע כתוצאה מרכיבה על אופנוע גדול משמעותית מאשר בנסיעה על רכב והסיכוי להיפגע בצורה חמורה גם עקב תאונה 'קטנה', הוא גדול יותר עקב חוסר ההגנה. כתוצאה מכך חברות הביטוח צריכות לפצות יותר רוכבים ביותר כסף. הסיבה השנייה קשורה בחברות הביטוח עצמן. כתוצאה מחוסר רצונן להתעסק עם תפוח האדמה הלוהט הזה, הן העבירו את נושא ביטוח הדו-גלגלי ל'פול', שהיא למעשה התארגנות של חברות ביטוח שחברו יחד כדי למכור את הביטוח לכל רוכבי הדו-גלגליים, וביניהם גם מסורבי הביטוח, כך שנוצר מצב בו מבוטחים רגילים מממנים גם את אלה הנדרשים לפרמיה גבוהה יותר.


הסכנות אורבות מכל פינה גם לרוכבים חדשים ומנוסים כאחד. סכנת הפציעה היא ממשית ואין להקל בה ראש. זכרו כי סכומי הביטוח הינם כאין וכאפס לעומת הסכומים אותם יהיה עליכם להוציא במקרה של תאונה מכל סוג שהוא


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לאחרונה, ביצעה הפול מהפכת מחירים ומציעה ביטוח זול משמעותית, זאת על חשבון דמי השתתפות עצמית גבוהים יותר במקרה של תביעת הביטוח. כלומר, עד סכום מסוים, הביטוח כלל לא יפצה את הרוכב והוא יאלץ לכסות את הנזק מכספו, כך שכלל לא בטוח שהפוליסה תועיל באיזושהי צורה. בנוסף, חברות ביטוח רבות החלו בשנים האחרונות לאפשר ללקוחותיהן לרכוש ישירות מהן את הביטוח ובכך לקבל תנאים מתאימים יותר, לכן יהיה נכון לבדוק הצעות מחיר מכמה חברות שונות.

• ביטוח מקיף

ביטוח זה הינו פוליסה משלימה לביטוח החובה. מעבר לנזקי הגוף אותם מכסה ביטוח החובה, הביטוח המקיף ידאג לכסות כל נזק הנעשה לרכוש. כלומר, אם כתוצאה מתאונה, שריפה או גניבה נגרם הפסד כספי כלשהו, ידאג ביטוח זה לכסות את הנזק שנעשה לכם. כמובן, מחיר הביטוח, גם כאן, יושפע מגורמים שונים בהם קודם כל דגם האופנוע ומכירו וכן מאפייני הנהג ועברו הביטוחי. רכישת פוליסה מסוג שכזה מומלצת בעיקר לרוכבים על כלים יקרים וחדשים, אך גם לאלה שיודעים בוודאות שלא יהיה ביכולם לרכוש כלי חדש במקרה של אובדן ונזק לכלי הרכב. במקרה תאונה, נזק בשווי של יותר מ-60% מערך הכלי יוגדר כ'טוטאלוס', אובדן מוחלט, ויוחזר למבוטח סכום השווה לערך האופנוע. מצד שני, דבר זה יגרום לעלייה משמעותית במחיר הפוליסה הבאה שתירכש.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• כמה מילים על הצד השלישי

פוליסת ביטוח צד ג' יכולה להירכש בנפרד או יחד עם הביטוחים הקודמים, תפקידה לכסות כל נזק הנגרם כתוצאה מפגיעה של האופנוע ברכב אחר. הנזק יכול להיות קטן כמו פגיעה בדו גלגלי אחר או גדול באופן משמעותי במקרה של פגיעה ברכב יוקרה. בכל מקרה, מכיוון שאין לנו את היכולת לבחור את הרכב איתו ניכנס לתאונה, כדאי לשקול ברצינות רכישת פוליסה כזו או דומה לה.
כל אלה שקסדה לראשם בוודאי מכירים את יתרונות הרכב הדו גלגלי. הוא זריז, יעיל, חסכוני ומאפשר גמיעת קילומטרים רבים בפרק זמן קצת יחסית ובדילוג על הפקקים הרבים בכבישי ארצנו. מצד שני, ברור גם כי כל יציאה לרכיבה דינה כמלחמה קטנה על הכביש. הסכנות אורבות מכל פינה גם לרוכבים חדשים ומנוסים כאחד. סכנת הפציעה היא ממשית ואין להקהל בה ראש. זכרו כי סכומי הביטוח הינם כאין וכאפס לעומת הסכומים אותם יהיה עליכם להוציא במקרה של תאונה מכל סוג שהוא. ובכל אופן, אל תוותרו על ביטוח החובה בשום אופן, וטוב תעשו אם תרכשו פוליסה מורחבת מסוג כלשהו, כי באמת שאין תחליף לשקט הנפשי שלכם ושל הסובבים אתכם.