ליברמן סוגר 40 שנה: "אני רואה בתפקיד שלי שליחות"

זאב ליברמן יסגור בקרוב 40 שנות עבודה בהסתדרות העובדים, 15 שנים מתוכן כיו"ר המרחב, אבל העובדה הזו לא מונעת ממנו להסתער על התמודדות לכהונה נוספת – עם אג'נדה להמשיך ולהוביל שינויים עבור העובדים המאוגדים במסגרת הארגון. בראיון ל"עמקניוז" הוא מדבר על התמיכה באבי ניסנקורן, ("הוא מקצוען"), השינויים התעסוקתיים בעידן הנוכחי ומטרת העל שהוא רואה לנגד עיניו במסגרת תפקידו

בעוד פחות משבועיים ייערכו הבחירות הארציות להסתדרות ובמקביל להן בחירות לתפקיד יושבי ראש ההסתדרות במרחבים השונים ברחבי ישראל ובין היתר במרחב העמקים.
בזמן שהיו"ר הארצי המכהן אבי ניסנקורן וחברת הכנסת שלי יחימוביץ' מנהלים קמפיינים רחבי היקף במטרה להוביל את הארגון, גם באזור עפולה, בית שאן, הכפרים הערביים ועמק יזרעאל מורגשת תכונה לקראת יום הבוחר של העובדים.
בבחירות הנוכחיות תעמוד ל-15.000 בעלי זכות הצבעה לקבוע מי הם רוצים שיעמוד בראש המרחב. בשנים עברו הגיעו להצביע כארבעים אחוזים מבעלי זכות הבחירה.
ב-15 השנים האחרונות משמש זאב ליברמן בתפקיד יו"ר מרחב העמקים והוא יתמודד גם בבחירות הקרובות על הזכות להמשיך לעמוד בראש המרחב, מטעם רשימת "עוגנים" של ניסנקורן.

זאב ליברבאסיפת עובדים
זאב ליברמן באסיפת עובדים

ליברמן, 63, יסגור בקרוב ארבעה עשורים של עבודה בהסתדרות, הארגון עמו הוא כל כך מזוהה. ברזומה שלו בין היתר 25 שנות עבודה בהן שימש במגוון רחב של תפקידים כולל כמזכיר איגוד מקצועי בתחום: המעו"ף, עובדי מדינה, טקסטיל, פלסטיקה, ומזון, ומזכיר הפועל. בבחירות הקודמות שנערכו לפני כחמש שנים הוא זכה בשבעים אחוז מקולות הבוחרים.

• "הגשנו מאות תביעות לבית הדין לעבודה"

לדבריו הוא פועל להגשמת יעדי ההסתדרות ומאמין בדרך החברתית שההסתדרות חרטה על דגלה למען ציבור העובדים וחברי הסתדרות.
"אני גאה לשרת את העובדים באמונה ומתוך שליחות אמיתית", אומר ליברמן, "בעת הנוכחית ההסתדרות מהווה בית חם ותומך לגמלאים, לוועדים ולציבור העובדים המקבלים מענה, ליווי, ייעוץ וסיוע מקצועי למען שמירה וקידום זכויותיהם, הן בתחום העבודה והן בתחום החברתי תרבותי. במהלך השנים בהן אני בתפקיד אוזני תמיד הייתה קשובה לעובדים, בכל פניה הקשורה למקום עבודתם. סייעתי להם לחתום על הסכמי עבודה מקומיים ששיפרו את תנאי עבודתם ושכרם, צירפנו מקומות עבודה חדשים, דוגמת מתנ"ס גלבוע, מפעל כבלים מסילות ועוד להסתדרות. כמו כן חתמנו הסכמים קיבוצים ראשוניים באותם המקומיים."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ליברמן: "לצד אלו הגשנו גם מאות תביעות לבית הדין לעבודה מתוך רצון לסייע להם לקבל את זכויותיהם. קיימנו פעילות ענפה חברתית  ותרבותית לגמלאים במרחב ואנחנו שומרים באדיקות על המסורת של קיום הליגה למקומות עבודה שהפכה לשם דבר. במקביל אני יכול לציין כי המחלקה המשפטית במרחב נתנה סיוע וליווי משפטי לוועדים ולעובדים. כמו כן נערכה פעילות ענפה לגמלאים הכוללת: טיולים, מסיבות ואירועים תרבותיים. לצד אלו נערכו במרחב מפגשים תרבות, פולקלור ואישי ציבור יהודים וערבים להמשך הדו קיום בין המגזרים".

• "אני חושב שחשוב מאוד לעובדים להגיע ולהתאגד תחת ההסתדרות"

בשנים האחרונות עובר עולם התעסוקה שינויים מרחיקי לכת, בבחינת מהפכה, בין היתר בשל הטכנולוגיות המתפתחות, המיכון המתקדם, והרצון לחסוך בכוח אדם ובידיים עובדות. לדברי ליברמן, בהסתדרות ערים למגמה ובשל כך, "אני חושב שחשוב מאוד לעובדים להגיע ולהתאגד תחת ההסתדרות, בייחוד בתקופה בה אנו חיים. ההסתדרות נותנת לעובדים בטחון תעסוקתי ויש לה את היכולת לעזור ולפעול במניעת פיטורים. עובדים שאינם מאוגדים, לדוגמא בתעשיית ההייטק, כשהמעביד רוצה להתפטר מהם, אין לו שום בעיה. לא מעט עובדים מגיעים להתייעץ איתנו, אבל בסופו של דבר החוזה האישי עליו הם חתומים קובע את מעמדם. למרות השינויים בעולם התעסוקה בחמש השנים האחרונות יש התארגנות אדירה במאות מקומות עבודה בכל רחבי הארץ לפעול להתאגד בהסתדרות. ברמה הארצית זה בא לידי ביטוי בעובדי חברות הכבלים, סלולאר ועוד. זה כמובן גם לא פוסח על אזורנו".


"אבי ניסנקורן הוא קודם כל יליד עפולה וגר בעיר עד גיל 8 וזה כבר מעניק לו נקודת זכות. הוא איש מקצוע ברמה הגבוהה ביותר, אדם פשוט, נינוח, חביב וזה אני אומר מהכרות אישית. אבל הכי חשוב, הוא מקצוען בתחומים ובנושאים שההסתדרות צריכה לטפל"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מה ה"אני מאמין" שאתם מציגים בקמפיין הנוכחי?

"בכוונתו להמשיך ולחזק את ועדי העובדים, זו משימת העל שלנו. שבעים עד שמונים אחוזים מהעובדים שיצביעו בבחירות הקרובות מאוגדים במקומות מאורגנים. אנו נמשיך לשרת אותם נאמנה, לשלוח לאותם להשתלמויות, נפעל שיעבדו תחת הסכמים קיבוציים, כי רק ככה משפרים את שכרם. כמו כן נדגיש את חשיבות הטיפוח של יחסי עבודה הוגנים כתנאי להבטחת שקט תעשייתי ונרחיב את הכשרת וועדי העובדים במתן כלים, וידע שיאפשר להם להתמודד בהצלחה בעבודתם"
אני בטוח שכמו בבחירות הקודמות בהן זכינו ל-70 אחוז מהקולות, כך יהיה בבחירות הקרובות. המטרה היא שנמשיך לשרת אותו בכהונה נוספת".

• "אני תומך בניסנקורן מכיוון שהוא לא פוליטיקאי"

לצד הבחירות במרחב העמקים, מביע ליברמן תמיכה חד משמעית ביו"ר המכהן אני ניסנקורן בבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות, "אבי ניסנקורן הוא קודם כל יליד עפולה וגר בעפולה עד גיל 8 וזה כבר מעניק לו נקודת זכות", הוא אומר, "אני תומך בו מכיוון שהוא לא פוליטיקאי, הוא איש מקצוע ברמה הגבוהה ביותר, אדם פשוט, נינוח, חביב וזה אני אומר מהכרות אישית. אבל הכי חשוב, הוא מקצוען בתחומים ובנושאים שההסתדרות צריכה לטפל. הוא יודע לחתום על הסכמים ראויים עבור העובדים, לעבוד בשיתוף פעולה ולהגיע לפשרות טובות כשצריך."


אני אוהב את העבודה שלי, העבודה הציבורית", הוא אומר, "אני עושה אותה מכל הלב, וכל רצוני הוא לעזור ולסייע לעובדים ולעובדות ככל שניתן. אני רואה בעבודה שלי שליחות, הלכה למעשה".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ליברמן: "עד היום הוא איים עשרות פעמים בשביתות, אבל בסופו של דבר לא קיים בשלוש השנים בהן הוא מכן בתפקיד שביתה אחת, מכיוון שהוא הצליח להוביל את הניהול והמשא המתן עם נציגי האוצר, משרד הפנים והשלטון המקומי בצורה הכי טובה שיש. בסופו של יום הוא מוביל להבנות וחתימת הסכמים ראויים ביותר עבור העובדים. מעבר לכך הוא חוסך בימי שביתה ולא גורם נזק וכעס לציבור בישראל. התמיכה בו חוצה מגזרים. הוא גם רואה את טובת ציבור העובדים, הגמלאים, הנכים עין בעין עם שר האוצר משה כחלון"

עד כמה ניסנקורן מעורה ברמה התעסוקתית באזור עפולה והעמקים?

"אני יכול לומר שבמסגרת תפקידו אבי ניסנקורן לא יהסס להתקשר אליי בשעת לילה מאוחרת בכדי לקבל תשובה לגבי מעסיק כזה או אחר וזה מדבר בעד עצמו. הוא ישאל שאלות מעמיקות במטרה לקבל הסברים. אם צריך הוא יעיר הערות ואם צריך יאמר מילה טובה. הוא מאוד מעורב, ברזולוציות נמוכות ומתוך רצון להיכנס לעובי הקורה בכל סוגיה. אני באופן אישי מכיר אותו קרוב לעשור, ואנו בקשרים טובים. הוא אחד מיושבי ראש ההסתדרות הכי טובים שהיו לנו ואני כבר עברתי שישה יושבי ראש".

• "כל רצוני הוא לעזור ולסייע לעובדים"

למרות השנים הרבות בארגון, ליברמן לא מגלה סימני שחיקה לגיטימיים, "אני אוהב את העבודה שלי, העבודה הציבורית", הוא אומר, "אני עושה אותה מכל הלב, וכל רצוני הוא לעזור ולסייע לעובדים ולעובדות ככל שניתן. אני רואה בעבודה שלי שליחות, הלכה למעשה".
חשוב לציין כי לצידו של ליברמן עובדת גם אילנה פינטו, יושבת ראש נעמת במרחב העמקים שמשלימה קדנציה ראשונה בתפקיד, במסגרתו היא פעלה במרץ רב להגשים את חזונה: להוות בית חם, תומך ומעצים לכל נשות האזור. בשנים האחרונות היא עסקה בתחומי עשייה רבים ובהם: שדרוג מעונות היום, חינוך מגדרי בבתי הספר, מתן סיוע משפטי, הכשרות, השתלמויות, קורסי העצמה לנשים ועוד. "אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא", אומר ליברמן, "הכל לטובת העובדים והעובדות במרחב".