לחיים: בנצרת נחשפו גתות לייצור יין מלפני 1600 שנה 

הגתות נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות עם חיילים משוחררים ולקראת הקמת "שכונת הגליל", ביוזמת משרד הבינוי והשיכון. צילום: איאד בשאראת, רשות העתיקות

גתות לייצור יין מלפני 1600 שנה נחשפו בנצרת במהלך החודשים האחרונים בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בהשתתפות חיילים וחיילות משוחררים. החפירות התקיימו בשטח שבין המועצה המקומית עילוט לעיר נצרת, באזור המיועד להקמת "שכונת הגליל" החדשה, ביוזמת משרד הבינוי והשיכון.
בחפירה נחשפה מערכת של גתות חצובות במדרון, בהן הופק יין במתקנים משוכללים, שכללו משטחים לדריכה על הענבים, מתקני בורג להפרדה של הזגים וקליפות הענבים מהתירוש, בורות סינון, צנרת חרס ובורות איגום גדולים לתסיסה ולאחסון היין. המימדים הגדולים של בורות האיגום מלמדים שהיין שהופק נועד למסחר, וככל הנראה ליצוא לארצות הים התיכון, ולא רק לצריכה מקומית. בנוסף לגתות, נחפר על ראש הגבעה מגדל שמירה מהתקופה הרומית, שהוקם במטרה לשמור על השדות והגידולים, וככל הנראה גם על הצאן והבקר שרעה על הגבעות.
במרחק של 2 ק"מ מהחפירה, פעלה בתקופה זו העיר העתיקה ציפורי, שהיתה בשיא פריחתה ונראית בבירור על הגבעה ממול. במקורות היהודיים מופיעים תיאורים של המרחב הכפרי העשיר סביב ציפורי, כך למשל: "שישה עשר מיל חזור חזור ציפורין, הן ארץ זבת חלב ודבש" (תלמוד ירושלמי מסכת ביכורים).

• "אנו שמחים על הגילוי המרשים"

לדברי עבדאללה מוקארי, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "בתקופה זו, ישבו בעיר ציפורי יהודים ונוצרים, ונבנו בה מבני ציבור רבים, ובהם כנסיות, בתי מרחץ ובתי כנסת. העושר של העיר בוודאי התבסס על ההכנסות מהתוצרת החקלאית שגדלה באדמות שסביב ציפורי, והחפירה שלנו היא עדות לכך."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"בחפירות השתתפו גם חניכים מ"תוצרת הארץ" – תכנית לעבודה מועדפת-חברתית מבית "החלוץ", המיועדת לחיילים ולחיילות לאחר שירות צבאי, ולמסיימי שירות לאומי", אומרת ד"ר עינת ענבר-ערמון, רכזת הנחלה וקהילה ברשות העתיקות מרחב צפון. "החניכים, שמרביתם התנסו בפעם הראשונה בחפירה ארכיאולוגית, עבדו בחריצות רבה, תוך הקפדה מלאה על כללי הריחוק החברתי. רשות העתיקות משלבת צעירים ובני נוער בחפירות הארכיאולוגיות בכל הארץ מתוך שאיפה לחבר אותם לעברם".
שלמה פייבלוביץ', מנהל מחוז גליל במשרד הבינוי והשיכון אמר כי "החפירות במקום בוצעו בצורה מהירה ויעילה ואנו שמחים על הגילוי המרשים. עם סיום החפירות, נוכל להתקדם בפיתוח האזור עבור בניית יח"ד לתושבי העיר נצרת".
משרד הבינוי והשיכון שיכון בוחן בימים אלה את הצעת רשות העתיקות לכלול את הגתות בתחום השטחים המיועדים להיות פארק ציבורי, לרווחת הקהל הרחב.