מחאת הצהרונים תופסת תאוצה: "לדאוג ליקרים שלנו, לא צריך להיות כל כך יקר"

קבוצת מחאה חדשה אותה מוביל בין היתר רועי חבושה, תושב עפולה בעבר, פתחה במאבק לצמצום עלות התשלום לצהרונים בכל רחבי הארץ וליצירת אחידות בגובה התשלום. "כולם צריכים להירתם לנושא במטרה לא לאפשר עלויות כאלה גבוהות", אומרים מובילי המחאה. המחשה: צילום ע"י איוון פיליפוב, פריאימג'ס

לפני מספר שבועות נפתח בפיייסבוק דף פעיל של הורים מכל רחבי הארץ שהתאגדו תחת מטרה משותפת- לצמצם את עלות הצהרונים של הילדים בגנים ובבתי הספר שבערים רבות חוצה את רף -1000 השקלים.
בתום יום הלימודים, ממשיכים ילדים רבים למסגרת נוספת, לצהרונים. הצהרונים פועלים מיד לאחר סיום הלימודים בבתי הספר והגנים ועד אחרי השעה ארבע בצהריים.

רועי חבושה, ממובילי המחאה. צילום: אלבום פרטי
רועי חבושה, ממובילי המחאה. צילום: אלבום פרטי

רועי חבושה, 33, אב לשלושה ילדים, בעבר תושב עפולה, וכיום תושב קרית חיים הבחין שאין מחיר אחיד לצהרונים ובכל עיר משלמים תשלום אחר. הנתונים הללו, הובילו אותו לדבריו לפתוח קבוצה בפייסבוק בשם: "מחאת מחירי הצהרונים והקייטנות". הקבוצה תפסה תאוצה חיש מהר וכיום חברים בה מעל 18.000 הורים מתוסכלים, מאוכזבים ובעיקר עם "חור בכיס", מדי חודש בחודשו.

"כשאתה בא לשלם עבור הצהרון", מספר חבושה, "אומרים לך שהמחיר כולל ארוחה חמה אחת, אבטחה, סייעת וגננת. בפועל אם על כל הצהרונים משלמים על אותם הדברים איך יכול להיות שחלק משלמים סכום חודשי נמוך יחסית וחלק משלמים סכומים גבוהים מאוד?".

מ-70 חברים ל-18.000 חברים

בתחילה הדרך קבוצת המחאה מנתה כ-70 חברים שלא היוו כוח משמעותי, אך בהמשך, אל חבושה הצטרפה אפרת בן אפרים, פעילה אקטיביסטית נוספת במחאה. בן אפרים ראתה כי ישנן קבוצות רבות וקטנות של אנשים שמוחים על אותם דברים והחליטה לרכז את כולם במטרה להוות קבוצה גדולה, משפיעה ובעלת כוח. לשם כך היא גם איחדה כוחות עם חבושה. כיום הקבוצה מונה כאמור כ-18 אלף איש ובכל שבוע מצטרפים עוד ועוד אנשים.

• אט אט החלה הקבוצה גם לזכות לחשיפה תקשורתית, כולל בפריים טיים של ערוץ 2.

עקבות החשיפה התכנסה ועדת הכנסת בראשות קארין אלהרר לדון בנושא הצהרונים. חבושה מדגיש כי התברר שאכן הנושא פרוץ ואין מישהו אחד שאחראי ולוקח אחראיות על הנושא. "במהלך הדיון נשאלו באוצר מה התקציב לחינוך", סיפר חבושה על הדיון בוועדה, "אז ענו באוצר: 96 מיליון. לאחר מכן עלתה השאלה בכמה כסף השתמשו עד עכשיו, ועל זה ענו 60 מיליון. אז אנחנו שואלים היכן עוד 36 מיליון? הם טוענים שזה עודף שנשאר שהעבירו לגופים אחרים שלא בהכרח קשורים בחינוך. למה לא משתמשים בעודף הזה שההורים לא ישלמו סכומים גבוהים כל כך? כאן כמובן שלפקידי האוצר אין תשובות". חבשוה הוסיף כי הועדה החליטה להעניק שבועיים לכלל המשתתפים לחזור עם שקיפות מלאה ומפורטת על מה בעצם גובים כספים מההורים.

• "זה מאבק של כולם"

חבושה ובן אפרים, מובילי המחאה פנו גם במקביל לשר החינוך נפתלי בנט, לשר האוצר משה כחלון ולשר הרווחה חיים כץ. בינתיים רק האחרון השיב להם והסכים להיפגש עימם ולדון בנושא, משר החינוך ושר האוצר הם עדיין לא קיבלו תשובה.


דף הפייסבוק "מחאת מחירי הצהרונים והקייטנות" מתעדכן באופן שוטף ופעילים בו הורים זועמים מכל רחבי הארץ. חלק מההורים אגב מועסקים במערכת החינוך ומכניסים את ילדיהם לצהרונים אחר הצהריים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לדברי מובילי המחאה, במהלך העיסוק שלהם במחאה, הם הבחינו כי משרדי הממשלה ומקבלי ההחלטות מעדיפים לגלגל את האחריות ממשרד אחד למשנהו, "כל נושא הצהרונים לא מפוקח כבר שנים וזה רק הולך ונהיה יותר גרוע", אומר חבושה "לפני כמה ימים מישהי סיפרה לי שלפני כמה שנים בעכו הם שלמו על בתם תשלום של 500 שקלים לכל השנה עבור הצהרונים והיום יש מקומות בהם משלמים 1800 שקלים לחודש".

מובילי המחאה אינם מתכוונים להמתין לתוצאות הוועדה או עד שאחד השרים יסכים לדון איתם בנושא ומתכננים לצאת בקרוב להפגנות במטרה לגייס כמה שיותר אנשים. "זה מאבק של כולם", אומר יוסי, פעיל במחאה המתגורר בעפולה: "גם לרווקים יהיה בעתיד מן הסתם ילדים, וגם המבוגרים שיש להם נכדים, כולם צריכים להירתם לנושא ולא לאפשר עלויות כאלה גבוהות".

דף הפייסבוק "מחאת מחירי הצהרונים והקייטנות" מתעדכן באופן שוטף ופעילים בו הורים זועמים מכל רחבי הארץ. חלק מההורים אגב מועסקים במערכת החינוך ומכניסים את ילדיהם לצהרונים אחר הצהריים. פעילים רבים בדף מאמינים שהגברת המודעות והצפת הנושא יביא לשינוי בשוק הפרוץ ויוביל ליצירת אחידות בתשלומים לצהרונים.