לברוח מהחום – 3 רעיונות לפעילויות עם תינוקות ופעוטות בקיץ

חודשי הקיץ החמים מאד בישראל גורמים לנו לחפש מחסה במקומות ממוזגים.  גם הקטנטנים שלנו – התינוקות והפעוטות סובלים מהחום. המחשה: צילום- פיקסהביי

בבית, אנו מתקשים לעתים להעסיק את הקטנטנים בפעילות שתספק גירויים לכל החושים ותעניק להם את היתרונות ההתפתחותיים מבחינה קוגניטיבית ומוטורית. לכן, אספנו עבורכם כמה פעילויות במתחמים סגורים שיעניקו מגוון יתרונות התפתחותיים. לאחר מכן נגלה למה הקטנטנים שלנו זקוקים במהלך החודשים הראשונים לחייהם להתפתחות תקינה.

נכין תיק עם תחליף חלב , מגבונים , כובע ,משטח החתלה  ונצא ליום נפלא עם הילדים.

• מתחמי התפתחות לתינוקות

בחודשים הראשונים לחייו התינוק רוכש את הכלים הבסיסיים שילוו אותו למשך העשורים הבאים. הוא מתחיל  לפתח את המוטוריקה הגסה  וכן את המוטוריקה עדינה ורוכש מיומנות שפתית  .

הוא מתפתח מבחינה רגשית, לומד שפה ומתחיל לגלות את עולם החושים באמצעות שפע של גירויים הנמצאים בסביבתו ,

חשיבות הגירויים הללו להתפתחות הובילה לפיתוח של מגוון מקומות המיועדים לתינוקות בני מספר חודשים ועד לגיל שנתיים  דוגמאות לכך הם  מתחם  ברמת השרון המציע שמונה תחנות פעילות שכל אחת עוסקת באלמנט התפתחותי אחר –  החל מהיבטי  התנועה, המגע, ההתפתחות השפתית ואף מוזיקה.Developland

סיור ופעילויות במוזיאונים המיועדים לקטנטנים

מחפשים פעילויות המותאמות גם לאחים הגדולים יותר של התינוק? לפעוטות הבוגרים יותר שהתפתחו מבחינה שפתית ממתינות אינספור פעילויות במוזיאונים ממוזגים. בין השאר ניתן לציין את מוזיאון הטבע ברמת אביב הכולל גם הצגות, תערוכות ופעילויות המותאמות לילדים (כאשר הכניסה לילדים עד גיל חמש היא ללא תשלום). במקום יש גם מיצגים הקשורים לבעלי החיים המרתקים המעניקים לילדים אפשרויות לחוות את הטבע בדרך אחרת.

ביקור בקניונים במתחמים המיועדים לתינוקות מהיום הראשון

בין המקומות הנעימים ביותר בימי הקיץ לבילוי מככבים גם הקניונים ברחבי הארץ. תוכלו למצוא שפע של קניונים המציעים פעילויות  משתנות עם  דגש על התפתחות מוטורית פעילויות אלה  הנם ללא תשלום להורים


המוסר מתפתח באמצעות סיפורים עם מוסר השכל, סדנאות יצירה מפתחות הן את ההיבטים המוטוריים והן את ההיבטים הרגשיים וההתפתחות השפתית  הסדנאות כוללות תקשורת ורבלית עם הילדים.


באזור תל אביב מוצעות פעילויות במתחם קניון עזריאלי המציע לקטנטנים הפעלות בשילוב מוזיקה ותנועה, ליווי התפתחותי (עד לגיל ארבעה חודשים בקבוצה אחת ועד לגיל שמונה חודשים בקבוצה נוספת) והתפתחות מוטורית קוגניטיבית בשילוב מוזיקה והדרכה הורית. קניון ג'י בתל אביב מציע אף הוא ליווי התפתחותי לתינוקות החל מהיום הראשון  ללידתם עד לגיל שנה וחצי, וקניון עופר ברמת אביב מציע פעילויות מוזיקלית חווייתית  המשלבות גם ליווי התפתחותי.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

בירושלים תוכלו למצוא פעילות ספורט בתנועה לגיל הרך ומפגש חוויתי במוזיקה המוצעים בקניון הדר, בעוד קניון מלחה בירושלים מציע פעילויות בוקר חווייתיות לתינוקות ומופעים מוזיקליים וספורטיביים לכל המשפחה.

בחיפה תמצאו בקניון לב המפרץ פעילות רב חושית המשלבת מוזיקה, תנועה ומגע ומותאמת לגילאי שבועיים עד שנתיים במטרה לעודד את התפתחות התינוק ואת היציבה הנכונה.

בקניון עזריאלי בחיפה מוצעת פעילות התפתחותית לילדים מגיל לידה ועד זחילה.

למה הקטנטנים שלנו זקוקים על מנת להתפתח באופן תקין?

במחקרי ההתפתחות השונים של הילד נהוג לציין שישה תחומים בהם הילדים מתפתחים הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה קוגניטיבית[1]. תחומים אלה הם:

  1. התפתחות האינטליגנציה והבנה קוגניטיבית (כולל פיתוח יכולת החשיבה והיצירתיות)
  2. התפתחות שפתית
  3. התפתחות רגשית (גישה ורגשות)
  4. מוסר
  5. התפתחות פיזיולוגית-מוטורית.
  6. התפתחות באמצעות יצירה

הכלים השונים המוענקים לילדים באמצעות סדנאות שונות משלבים את  כל האספקטים הללו. התעמלות ומוזיקה מפתחים את הגוף באמצעות תנועה, ריקוד ואביזרי משחק  .

המוסר מתפתח באמצעות סיפורים עם מוסר השכל, סדנאות יצירה מפתחות הן את ההיבטים המוטוריים והן את ההיבטים הרגשיים וההתפתחות השפתית  הסדנאות כוללות תקשורת ורבלית עם הילדים.
בכל גיל במהלך ההתפתחות ישנם אספקטים המתאימים לגיל הילד ,למצבו הפיזי והקוגניטיבי. לכן, כאשר אתם בוחרים סדנה לילדים חשוב לשים לב לאיזה שלב התפתחותי היא מותאמת.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אחד הנושאים המפתיעים ביותר שנחקר בשנים האחרונות הוא הקשר בין התפתחות בתחום אחד לשני. לדוגמה, מחקרים שונים מצאו קשר חיובי בין התפתחות ההליכה להתפתחות השפה בקרב תינוקות בשנים הראשונות לחייהם.[2] עוד נמצא כי יש שינוי קל בין הזמן בו התינוקות מתחילים לזחול בהתאם למדינה בה גדלו. לדוגמה במחקר ישן יחסית (משנת 1997) הסתבר כי תינוקות בסין מתחילים לזחול בממוצע לאחר 9.5 חודשים בעוד הממוצע בארה"ב עמד על כשישה עד שמונה שבועות קודם לכן.

בישראל, תינוקות מתחילים לזחול בגיל שבעה עד תשעה חודשים[3] ולכן כדאי להתחיל לסייע להם באמצעות גירויים שונים בתחום המוטוריקה ניתן להיחשף לגירויים אלה בכל הפעילויות שחשפנו בפניכם .
לסיכום חודשי הקיץ החמימים מעניקים לנו הזדמנות פז לצאת עם הילדים לפעילות מהנה במקומות ממוזגים המציעים פעילות המפתחת את הילדים בהתאם לגיל.

כעת עליכם לבחור לאן תצאו השבוע?

ולך אמא יקרה  נותר לבחור מי מחברותייך מצטרפת אלייך

מקורות:

מקורות:
Kristiantari, M. R., & Oka, I. G. A. (2018). Development learning tool modification of music and dance to increase physical development in early childhood. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran51(1), 46-60.

לקישור

He, M., Walle, E. A., & Campos, J. J. (2015). A cross‐national investigation of the relationship between infant walking and language development. Infancy20(3), 283-305.

לקישור

Tao, S., & Dong, Q. (1997). Referential gestural communication and locomotor experience in urban Chinese infants. Unpublished manuscript, Beijing Normal University, Beijing, China.