לא רק מחאה: חקלאי העמק משנים אסטרטגיה

בכנס, יוזמת מרכז חקלאי העמק, שהתקיים ביום חמישי (29.10) בקיבוץ דליה, השתתפו ראשי הרשויות באזור, ובמסגרתו שיתף המנכ"ל, משה בן שחר (טושקו), את החקלאים בתכנית החומש האסטרטגית לשנים 2015-2020. במהלך המפגש נערכו דיונים בקבוצות עבודה בנושאי צרכי החקלאים, התארגנות מול השוק, חקלאות צעירה וגיוס קהילה

במסגרת הכנס, עלה חובה של מועצת הגלבוע לרשות הטבע והגנים שהודיעה שבכוונתה להפסיק את פעילותו של פקח נזקי חקלאות עקב זאת, ראש המועצה, עובד נור, התערב בנושא, ואמר כי הוא פועל להסדיר את שיתופי הפעולה, ובכך נמנעה הפסקת הפעילות.

ראש מוא"ז הגלבוע נור - טען שאין יצוג הולם לחקלאין בין מקבלי ההחלטות
ראש מוא"ז הגלבוע נור. טען שאין ייצוג הולם לחקלאים בין מקבלי ההחלטות

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במסגרת הכנס, אמר נור כי הוא יפעל בשיתוף החקלאים לקידום מטרות ויעדים עבור החקלאים והתושבים: "חשוב ביותר לפעול בזירה המדינית, במסדרונות השלטון המרכזי. לכל אורך הדרך אין לחקלאים ייצוג הולם בקרב מקבלי ההחלטות וזה ניכר מאוד במאבק האחרון. נושא נוסף שעומד בבסיס בעיות החקלאות הוא מחירי המים.


נור: "המדינה חונקת את החקלאים ולמחירי המים יש השפעה על המחיר לצרכן, שלא לדבר על תפיסה עצובה מאוד של מקבלי ההחלטות, שלעתים נדמה כי הם שכחו את ההתיישבות. החקלאות היא מקור הפרנסה המרכזי באזור והדרך לשמירה על שטחים פתוחים במרחב הכפרי".


עודד כהן, מרכז ועדת הגד"ש במרכז, דור שלישי לחקלאים, חבר עין חרוד מאוחד: "שמחנו לראות את ראש המועצה משתתף, ואכן היום פעילות מדינית היא מפתח, אנחנו משוכנעים בצדקת דרכנו אבל צריך לשכנע אנשים אחרים במציאות של ימינו. יותר מכך, אנחנו צריכים לשכנע שההיסטוריה באמת התרחשה ושהמדינה לא קמה מעצמה. הקשר עם מוסדות המדינה, חשוב מאוד, אנחנו רוצים שיכירו בחשיבות החקלאות ונחיצותה. בלי חקלאות אין מדינה. גם מחיר המים הוא מפתח, כי זה משק סגור, כך שהעלויות מושטות על החקלאי, משם לצרכן ולתוצרת ועד להשפעה על יוקר המחיה.

חייבים לשבור את המעגל וליצור מהלכים. שותפות המועצה במרכז חקלאי העמק, יחד עם עוד רשויות,  נותנת לנו עוצמה של גוש חקלאי".

מהמרכז נמסר: "היום הוקדש לעבודה בקבוצות דיון ממוקדות, בנושאים העיקריים הנוגעים לפעילות החקלאית וחייו של החקלאי במרחב: קבוצה בהנחיית אלון לרנר ממייסדי חברת "קיימא" משרונה, עסקה בזיהוי הצרכים העכשוויים של חקלאי המרחב והדרכים בהם יכול מרכז חקלאי העמק לענות עליהם.
קבוצה בהנחיית ליאת וייסבוך, מנהלת "מעברים בעמק" עסקה בהתארגנות של החקלאים מול השוק, והדרכים בהן יכול מרכז חקלאי העמק לסייע בקידום הכלכלה החקלאית לטובת החקלאים והמשקים.
קבוצה בהנחיית חנה פרידמן, סגנית ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, עסקה בקידום "חקלאות צעירה" ומצאה כי הדור הצעיר איננו הבעיה אלא הפתרון – חקלאים צעירים הם אלו שיכולים להכניס חדשנות ופריצת דרך למשק החקלאי. קבוצה רביעית, בהנחיית דר' לירון אמדור, יועצת חקלאית, שוחחה על ההרכב הקהילתי במרחב, הקונפליקטים והתרומות שבין אוכלוסיה חקלאית ולא חקלאית, ומה הם הכלים להצמיח גיבוש קהילתי משותף.
תוצאות התהליך סוכמו על ידי צוות מרכז חקלאי העמק, ויהוו את הבסיס לקביעת האסטרטגיה שתוביל את המרכז לחמש השנים הקרובות. תודה לכל המשתתפים על הכנס הפורה והמעניין".