"לא ניתן לגבות כסף בכניסה לפארק, מי שאומר זאת משלה את הציבור"

סוגיית גביית התשלום לפארק העירוני בעפולה נדונה עוד בשנת 2009 אך נמצאה לא חוקית ונפסלה על ידי בג"ץ. בשנת 2013 היה זה ראש העיר יצחק מירון שערך בדיקה מקיפה כדי לשנות את המצב ולצמצם את העלויות השנתיות הנאמדות בכשני מיליון שקלים. מירון הציע פתרונות יצירתיים ומגוונים, אך גם כאן הבהירו היועצים המשפטיים: השינוי לא יעמוד במבחן בג"ץ

לא ניתן לגבות דמי כניסה לפארק העירוני בעפולה. כך קבעו חד משמעית היועצים המשפטיים של העירייה עוד בשנת 2013, עת נתבקשו לבדוק את הנושא על ידי ראש העיר יצחק מירון. הבדיקה דאז נערכה כדי לבדוק אפשרות לצמצם את עלויות אחזקת הפארק שנאמדות בכשני מיליון שקל בשנה, אולם היועצים המשפטיים הסבירו כי שינוי המדיניות לא יעמוד במבחן בג"ץ.
בשנים האחרונות הושקעו בשדרוג הפארק מאות אלפי שקלים. נוספו לו מתחם מתנפחים, רכבת לילדים, מתקנים חדישים ומזמינים ושטחי הגינון ברחי הפארק שופרו. ההשקעה הובילה לכך שעלויות האחזקה עלו לסכום של שני מיליון שקלים בשנה, הכוללים גינון, צוותי עובדים, ניקיון, השקיה ועוד. לצד טיפוחו, הפך הפארק למוקד משיכה אטרקטיבי, ותושבי חוץ רבים החלו להגיע אליו, בין היתר כי הכניסה אליו היא ללא תשלום.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ראש העיר מירון היה ער לבעיה עוד בתחילת הקדנציה. הוא ערך סיורים בערים כמו רעננה וכרמיאל שבהן פועל פארק רחב ידיים בחינם, במטרה לתת פתרונות לתלונות התושבים המקומיים על כך שהם אינם מוצאים את מקומם בפארק בעפולה בשל הצפה מצד תושבי חוץ. כחלק מהניסיון למצוא פתרונות,  הציע צוות עירוני בראשות מנכ"ל העירייה להקים בפארק מתחמים הכוללים מתקנים משופרים לילדים, הרחבת הפארק חי בתוספת חיות, הקמת מתחמי ספורט ייעודיים ומקצועיים. החשיבה הייתה שתושבי עפולה לא ישלמו כרטיס כניסה, אולם ייגבה סכום סמלי מתושבי חוץ. גם יוזמה זו נדחתה על ידי היועצים המשפטיים. לאחר התייעצויות עם משרדי ממשלה ורשויות אחרות הציגו חוות דעת משפטית ולפיה הפתרונות המוצעים והקמת המתחמים לצורך כך אינם עומדים בדרישות החוק ולא יעמדו במבחן בג"ץ.
סימוכין לכך שאי אפשר לדרוש תשלום בפארקים עירוניים ניתן למצוא גם בתיקון פקודת העיריות מחודש אוגוסט 2007. זאת בעקבות בג"ץ של עמותת "אדם טבע ודין" נגד עיריית רעננה, ולפיו אסורה גביית תשלום על כניסה לפארקים עירוניים ולגנים ציבוריים. "גביית תשלום בכניסה לפארק או כניסה רק לתושבי העיר אינה חוקית", הבהירו היועצים המשפטיים. בעירייה ערים לביקורת אך באותה נשימה דוחים את האשליות שמפזרים בעיר, ולפיהן ניתן למנוע כניסה של תושבי חוץ לפארק. בעירייה מבהירים כי הדבר אינו אפשרי מבחינה חוקית, וערים אחרות שביקשו לעשות זאת נבלמו על ידי בג"צ. עוד ציינו כי כבר בשנת 2009 נעשה ניסיון כזה מצד עיריית עפולה, אולם העירייה הובכה בבית המשפט לאחר פנייה לבג"ץ ונאלצה לפתוח את שערי הפארק לכל דורש.