"לא מדברים על זה בגלוי אבל בפועל כולם כבר חושבים ומדברים בחירות"

בעוד כשנתיים צפויות להיערך הבחירות לרשויות המקומיות, נצח במונחים פוליטיים, אבל בשטח, בפרלמנטים המקומיים וברשתות החברתיות בעפולה כבר מרגישים התחממות בגזרת המועמדים והתומכים. דו"ח מצב עדכני

העובדה שעפולה היא עיר פוליטית מובהקת במהותה היא עובדה מוגמרת, והעשורים האחרונים מוכיחים זאת הלכה למעשה.
התושבים הוותיקים יודעים לספר שההתלהטות סביב מערכות הבחירות עוד החלה עשורים אחרונה, בטרם אבי אלקבץ, ראש העיר הנוכחי ויצחק מירון, נכנסו לקלחת הפוליטית המבעבעת.
בעוד כשנתיים בדיוק, צפויים המועמדים לראשות העיר ולמועצה להתכנס למערכת בחירות נוספת, תקופה ארוכה לכל הדעות, אבל בעפולה, כמו בעפולה נראה שיריית הפתיחה נשמעה כבר מזמן, אולי ב-30 באוקטובר 2018, בעת שנחשפו תוצאות האמת של הבחירות הקודמות.
הטלטלה המוניציפאלית בהנהלה הבכירה של העירייה, כששלמה מליחי יוחלף על ידי בוריס יודיס מ"ישראל ביתנו" היא לדברי רבים עוד מהלך שמחובר עם מחשבה לבחירות – והתגובות ברשתות החברתיות בהתאם.
אם ברשתות החברתיות עסקינן, נראה כי כמו במערכת הבחירות האחרונה, גם בזו הנוכחית הן יתפסו מקום מרכזי.
אם בערים אחרות הסובבות את בירת העמק, נרשמת רגיעה בעוצמות לאחר יום הבוחר, בעפולה אין רגע דל.
הפעילים הפוליטיים, הפוליטיקאים, פעילים חברתיים, חברי מועצה ותושבים המחוברים לצד כזה או אחר לא חוסכים בפוסטים הנוקבים ביקורת ותיאורים על תפקודם של אנשי הציבור באשר הם.
כבר בתקופה האחרונה ניתן לזהות ברשתות החברתיות, בעיקר בזו של צוקרברג, התעוררות בכל הנוגע לבחירות העתידיות בעיר.


נתנאל הרש, מנהל התחום הפוליטי במשרד היח"צ 'אופיר שפיגל: "בתקופה האחרונה הייתה עלייה משמעותית בפנייה לשיתופי פעולה עם פעילים חברתיים ומאבקים מקומיים. לאחר תקופה ארוכה בה השטח המוניציפלי כמעט ולא היה מורגש, מורגשת התעוררות משמעותית בפעילות הציבורית.."


"לא מדברים על זה בגלוי אבל בפועל כולם כבר חושבים ומדברים בחירות", אמר השבוע פעיל פוליטי בכיר ל"חדש בעמק" והוסיף: "ברור שיש עוד זמן רב, אבל זה הזמן שמאחדים שורות, מעוררים פעילים 'רדומים' ומתווים אסטרטגיה ראשונית. מיותר לציין שמי שלוקח בזה חלק מכיר את כללי המשחק. יש פה הרבה צביעות ורצון לשמור על דיסקרטיות כי כולם מכירים את כולם, ורבים מעדיפים בשלב זה לא לחשוף במי יתמכו. זה בדרך כלל קורה בשלבים יותר מאוחרים, מספר חודשים מצומצם לפני פתיחת הקלפיות. אני יודע בוודאות שיש כבר מפגשים אינטימיים של דמויות מובילות ולהערכתי בבחירות הקרובות בעפולה יהיו מספר מועמדים, 3-4 במספר. מעבר לזה גם יש את ההתמודדות של חברי המועצה וגם פה יש לא מעט אנשים שבוחנים אפשרות להשתלב מתוך רצון להשפיע על עתיד העיר. אני יכול להעריך בבטחון שככל שנתקרב למועד הבחירות יהיה יותר מעניין ו'חם' בעפולה, וניחשף ליותר ויותר מהלכים שכרגע עובדים עליהם בחשאיות. אני חושב שאין הרבה ערים בישראל עם להבות פוליטיות כל כך לוהטות וגבוהות. בסופו של יום המתמודדים הקיימים והפוטנציאליים חייבים להרגיע את השטח, כבר מעכשיו ולדרוש להתכנס לפרופורציות כבר מעכשיו, כי כפי שציינתי, ככל שנתקדם לעבר תאריך היעד, השטח יהיה חם יותר וזה יכול להידרדר. משעמם בטוח לא יהיה פה".

• "מורגשת התעוררות משמעותית בפעילות הציבורית"

גם במשרדי האסטרטגיה כבר מרגישים את התנועה ומתמודדים רבים כבר מחממים מנועים למרות הזמן הרב שנותר עד הבחירות.
לדברי נתנאל הרש, מנהל התחום הפוליטי במשרד היח"צ 'אופיר שפיגל' כעת ניתן להרגיש התעוררות של השטח.
לדברי הרש, ארבעה סבבי בחירות, שתי ממשלות ומגפה בין לאומית צמצמו את הפעילות המקומית בצורה ניכרת והביאו עיסוק נרחב בשלטון המרכזי. בנוסף, מאז פרצה מגפת הקורונה אמון הציבור ברשויות המקומיות עלה מאוד ברוב הארץ וראשי הרשויות ניצלו את הזמן לעבודות תשתית הכרחיות שהיו מביאות ביקורת רבה אם היו מתקיימות בזמן שגרה. הוא מוסיף כי ראשי רשויות רבים ראו בתקופה הזו גם הזדמנות פוליטית לחזק את מעמדם בקרב ציבורים נוספים ולשמר את כוחם בקרב בוחריהם.
עם זאת, לאחר מספר חודשי שגרה וממשלה חדשה המאתגרת את המציאות של העשור האחרון, נראה שישנה התעוררות בשטח המקומי. מאבקים מקומיים שנדחקו בעקבות אתגרי הקורונה צצים מחדש, פעילים חברתיים שרואים בממשלה החדשה הזדמנות להביא לשינוי בישוב, או כאלו הרואים בממשלה סכנה לסדר היום ומעוניינים לשמור את הקיים פונים לציבור בקריאה להצטרף אליהם ולתמוך בהם במהלכים מול הרשות ומול הממשלה ויש כאלו שמצהירים בצורה גלויה כי בכוונתם להתמודד בבחירות המוניציפליות הקרובות מבלי להתחבא מאחורי "מאבקים אזוריים".
הרש: "בתקופה האחרונה הייתה עלייה משמעותית בפנייה לשיתופי פעולה עם פעילים חברתיים ומאבקים מקומיים. לאחר תקופה ארוכה בה השטח המוניציפלי כמעט ולא היה מורגש, מורגשת התעוררות משמעותית בפעילות הציבורית. על אף שהבחירות יתקיימו רק עוד כשנתיים, יותר ויותר מועמדים ותנועות ציבוריות מרגישים צורך להתחיל את המסע כבר עכשיו. וכמובן, בתקופה הזו בה הכל גלוי וחשוף בעיני הציבור, ישנה חשיבות מאוד גדולה בבניית דמותם הציבורית של המובילים. מדובר בעבודה מקבילה של בניית דמות לצד חריש עמוק ברשתות החברתיות אחר 'מכשולים' שיכולים להעיב על מסלולם. אין ספק שמבחינה אסטרטגית זהו מהלך נכון המאפשר למועמדים ולרשימות לבנות תכנית עבודה מסודרת שתכתיב את סדר היום הציבורי ותסייע להם בדרכם אל כס נבחרי הציבור בחודש אוקטובר 2023."