כ- 800 טון דבש ישווקו בחג הפסח ובמימונה

עקב מיעוט משקעים בצפון הארץ צפויה ירידה של כ- 10% בהיקף ייצור הדבש האביבי, אך לא תהיה עליה במחירי הדבש

על פי הערכות מועצת הדבש, תעמוד כמות צריכת הדבש לחג הפסח והמימונה השנה, בדומה לאשתקד על כ- 800 טונות דבש, המהווים כ- 20% מצריכת הדבש השנתית בישראל.
מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור אומר, כי צריכת הדבש לקראת חג הפסח נמצאת בעלייה זה מספר שנים, "הדבש אינו משמש רק כממרח, אלא גם לבישול ותיבול מאכלים, מאפים וסלטים, עם המודעות הבינלאומית לשימוש מוגזם בסוכר נצרך הדבש כממתיק הטבעי במקום סוכר. כמו כן, בחג המימונה, שהפך לחג לאומי, קיים שימוש רב בדבש, הנאכל עם המופלטות ולהמתקת העוגיות המסורתיות".

• צפי לירידה בתפוקת הדבש האביבי

יחד עם זאת, על רקע מזג האוויר השחון בצפון הארץ בחורף האחרון, חוששים במועצת הדבש לתפוקת הדבש השנתית וההערכה היא, כי צפויה ירידה של
כ- 10% בתפוקת הדבש האביבי,  ירידה של כ- 350 טון בהשוואה לשנה ממוצעת בה התפוקה עומדת על כ- 3,500 טון.
אבידור מסביר, כי תקופת היובש בחודשים דצמבר – פברואר בצפון הארץ, פגעה בהיקף הפריחה ובאיכותה והביאה להקדמתה. הטמפרטורות הנוחות לאחר הגשם הביאו להתעוררות אביבית מוקדמת במכוורות וכך גם הוקדמה פעילות הדבורים בכוורות.

מכוורת אופיר באלון הגליל. צילום: אדוה אופיר
רדיית דבש. מכוורת אופיר באלון הגליל. צילום: אדוה אופיר

עצירת הגשמים הממושכת עלולה לתת אותותיה גם באגירת הדבש במהלך הקיץ עקב השפעתה על הצמחייה החד-שנתית אשר עלולה להיות קשה יותר, דבר שיביא לתפוקה נמוכה בקיץ הקרוב. אבידור מוסיף: "אנו עוקבים בדאגה אחר מצב הפריחה במטעים ופרחי הבר בישראל המשמשים כמקור צוף לדבורי הדבש" ומבהיר, "הירידה בתפוקה לא תביא למחסור בדבש או לעליית מחירים הואיל וקיים יבוא דבש ללא מכס על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה. אני ממליץ בעת רכישת הדבש לוודא שעל הצנצנת מודבק תו האיכות של מועצת הדבש- "דבש איכות תוצרת ישראל" המאשר את היותו דבש איכות טבעי".

• תופעת היעלמות הדבורים

לא רק שינויי מזג האוויר משפיעים על תפוקת הדבש, גם תופעת היעלמות הדבורים המתגברת משנה לשנה. בכל העולם קיים חשש גדול לעתיד ענף הדבורים עם היעלמות כשליש מכמות הדבורים ברחבי הגלובוס. הסיבה העיקרית הנחקרת, הינה התמעטות מקורות הצוף לדבורים, עקב התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן בעולם והצטמצמות האזורים החקלאיים.
מומחים בארץ ובעולם נערכים וחוקרים דרכים חלופיות וכן מעודדים נטיעות צופניות בכדי שיהיה מספיק מזון לדבורים. שכן דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא גם, בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל מזכיר, כי מזה שנתיים מתנהל מאבק קשה של הדבוראים והחקלאים כנגד הצעת חוק ממשלתית להסדרת רעיית דבורים שהוגשה בממשלה הקודמת ועתידה להביא להשתלטות והלאמת ענף הדבורים, צעד שיביא להרס ענף כה חשוב שבלעדיו לא יצליחו החקלאים לגדל מזון מן הצומח, שכן אין מדובר בדבש כי אם בהאבקה לה אחראית הדבורה. "אני קורא לציבור לקנות דבש ישראלי איכותי ולתמוך בחקלאי ודבוראי ישראל בחג הפסח הקרוב" אומר כנות.

צפי לשיווק כ-800 דבש איכותי ישראלי בחג. צילום בועז לביא
צפי לשיווק כ-800 דבש איכותי ישראלי בחג. צילום בועז לביא

ממועצת הדבש נמסר, כי בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה. כיום, ישנם בישראל 500 דבוראים המטפלים ב- 110,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 60,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.