כנגד כל הסיכויים: הנס הרפואי של נור הפעוטה

עביר בולוס הצליחה להרות אחרי שנים רבות. בשבוע ה-28 להריונה החלו צירים מוקדמים וסיבוכים שהובילו ללידה מוקדמת של שני ילדים במשקל של קצת יותר מקילו: נור הבת ואעיד שלצערם של ההורים נפטר. אחרי שנלחמו על חייה של נור יחד עם צוות מכבי שרותי בריאות יצאה נור מכלל סכנה וכיום היא מתפקדת כמו כל ילדה בת גילה. בחודש שעבר הוצג ה"נס הרפואי" בכנס בריאות עולמי ברומא

טיפול התפתחותי חדשני שקיבלה תינוקת בת ארבעה חודשים במרכז הרפואי של מכבי בנצרת עלית הוגדר כנס רפואי. הטיפול הוא תוצאה של מחקר רפואי שערכה מכבי שירותי בריאות בשיתוף אוניברסיטת חיפה. המחקר אף הוצג ב"כנס בריאות הנפש העולמי של התינוק" שנערך לאחרונה ברומא.

• דימום תוך מוחי בדרגה 3

עביר בולוס (32), תושבת נצרת עילית ניסתה במשך שנים להרות. לאחר טיפולי הפרייה רבים היא הצליחה להגשים את חלומה ולהיכנס להיריון, ולא סתם היריון, אלא הריון של תאומים. בשבוע ה-28 להריונה החלו צירים מוקדמים וסיבוכים שהובילו ללידה מוקדמת. עביר הועברה לטיפול נמרץ שם נאלצה לעבור ניתוח קיסרי חירום, בהרדמה מלאה. כך הגיעו לעולם אעיד ונור במשקל 1.2 קילו בלבד כל אחד, כאשר נור הונשמה במשך חמישה שבועות עם חשש כבד לחייה וכשהיא סובלת מדימום תוך מוחי בדרגה 3. הנתון הצביע על סיכון גבוה לפגיעה נוירולוגית שעשויה להתבטא בבעיות מוטוריות. בנוסף סבלה נור מקשיי בליעה ובעקבותיו קושי משמעותי בעלייה במשקל.


עם הזמן וככל שמצבה השתפר התגלה שאף מדובר בילדה חכמה במיוחד, לאחר שהתברר שהיא מסוגלת בגיל שנתיים להבין ולדבר בערבית ועברית וכן לדעת לזהות צבעים וצורות באופן שהפתיע אפילו את אורנה הפיזיותרפיסטית.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


חייה של נור היו בסכנה במהלך החודשים בהם שהתה בפגייה ואף לאחר שחרורה, במהלך מספר חודשים, ורבו סיכוייה לסבול מפגיעה נוירולוגית. למרבה הצער, אעיד לא שרד לאחר מספר חודשים בפגייה, אך עביר ובעלה החליטו שהם מתכוונים להילחם על נור בכל כוחם. עביר עזבה את מקום עבודתה והחליטה לעשות הכל למען בתה היחידה.

• "משימת חיי"

אורנה לב-אנקב, פיזיותרפיסטית התפתחותית במכבי שירותי בריאות בנצרת עילית, ומנהלת אדמיניסטרטיבית של היחידה להתפתחות הילד, ביחד עם האלה חזאן עובדת סוציאלית מומחית בהתפתחות הילד, החלו בטיפול אינטנסיבי בנור מדי שבוע, במשך שנה וגם ואחריה ביצעו מעקבים רצופים.
עביר, שלא האמינה בתחילת הדרך לתוצאות שתגלה בהמשך, הייתה חדורת מטרה לכל הוראה שתינתן מהצוות הרפואי. "כל הגעה לטיפול הייתה עבורי כמו משימת חיי, יישמתי כל מה שביקשו ממני, גם כשחשבתי שאני לא יכולה, לא יכולתי לוותר לרגע", מספרת עביר.

• ההפתעה של נור

השיפור במצבה של נור החל בהדרגתיות. עביר יישמה באופן מלא את הדרכת הצוות המקצועי. הטיפול עסק בהדרכה לאחיזה בתנוחה אסופה ומאורגנת המעודדת תנועות תקינות להתפתחות אבני הדרך המוטוריות כמו הבאת ידיים למרכז ולצעצוע, והשכבה על הבטן תוך מתן תמיכות מתאימות. התוצאות לא איחרו להגיע. נור החלה לעלות במשקל, החלה לשחק בתנוחות השונות, לזחול ואף הלכה את צעדיה הראשונים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עם הזמן וככל שמצבה השתפר התגלה שאף מדובר בילדה חכמה במיוחד, לאחר שהתברר שהיא מסוגלת בגיל שנתיים להבין ולדבר בערבית ועברית וכן לדעת לזהות צבעים וצורות באופן שהפתיע אפילו את אורנה הפיזיותרפיסטית.

• "אורנה האמינה הרבה יותר ממני"

הודות לטיפול מקצועי נכון והירתמות ללא פשרות של האם, נור יצאה מכלל סכנה וכנגד כל הסיכויים היא מתפקדת כיום ללא דופי, ילדה שמחה וחכמה. "רק בגיל חצי שנה היא יצאה משלב ההישרדות הפיזית שלה כשהחלה לעלות במשקל באופן מספק. ממרום ניסיוני לא נתקלתי עדיין בסיפור כל כך מרגש של תינוקת שהחלה דרכה ממקום כל כך מדאיג והגיעה להתפתחות תקינה" מוסיפה לב-אנקב. עביר מסרה: "עד היום אני ונור מחוברות באופן הדוק לאורנה, אני לא אשכח לעולם את העזרה והנתינה שהיא העניקה לנו, היא האמינה הרבה יותר ממני. אני אהיה אסירת תודה כל חיי".

• סיפר חוצה גבולות

בהמשך לסיפור הצלחתה, אורנה השתמשה במקרה של נור כסיפור רקע מרגש, בעת שהציגה את המחקר שלה, שנעשה בהנחייתה של ד"ר אפרת שר צנזור מאוניברסיטת חיפה, אודות הקשר בין איכות התנועות הספונטניות וההתפתחות המוטורית של פגים בגלאי 3-4 חודשים ולבין האינטראקציה שלהם עם אמם. המחקר נעשה במכבי, ובשיתוף עם אוניברסיטת חיפה ועם פרופסור כריסטה איינספיילר, מאוניברסיטת גרץ באוסטריה, חוקרת ומדריכה עולמית לשיטת האבחון באמצעות איכות תנועות ספונטניות.
לאחרונה חזרה אורנה לב אנקב מכנס עולמי להתפתחות הילד שנערך ברומא לעיני כ-1700 העוסקים בתחום התפתחות הילד בעולם, לשם הוזמנה והציגה את שיטת המחקר ואת סיפור ההצלחה של נור ומשפחתה.