שביתה מרוקאית: "החג של הנשים"

התופעה הזו מתקיימת כבר כ- שבע שנים עם קבוצת נשים ממגדל העמק שמחיה את המסורת ומקיימת בכל ראש חודש עברי ערב נשים, כפי שנהגו משפחותיהן במרוקו לפני עשרות שנים. צילום דוברות עיריית מגדל העמק

"החג של הנשים" כך אפשר לכנות את יומו הראשון של כל חודש עברי עבור קבוצת נשים ממגדל העמק שבאותו יום משתדלות לשבות מכל עיסוק בביתן ולקיים מפגש קבוצתי, שיח נשי ואוכל מסורתי כפי שנהגו משפחותיהן לפני עשרות שנים במרוקו.
ביום חמישי האחרון, ערב ראש חודש אב, התקיים מפגש נוסף אליו הגיעו כ-20 נשים לערב נשים במהלכו למדו על "שבע נביאות" לציון שבע שנים של מפגשים ונהנו מאוכל מסורתי. קבוצת הנשים כוללת בסך הכל כ-40 נשים שגילן נע בין 60-90, רובן ככולן יוצאות מרוקו. בין הנשים שמגיעות מפעם לפעם אפשר למצוא את השחקנית- רונית אבגי שסיפרה על החוויה: "עוד בתור ילדה אני זוכרת את המנהג. זאת הייתה חוויה מאוד מרגשת בשבילי לחזור למסורת הזכורה לי מילדות שנעלמה לשנים ארוכות".

את המפגשים הללו שמתקיימים בשקט כבר 7 שנים בביתם של משפחת אל-משעלי במגדל העמק, וכוללים כאמור מפגש חגיגי מסורתי, ליווה מחקר אותו ערכה הילה טוכמכר-משעלי, במסגרת עבודת התזה לתואר השני בלימודי נשים ומגדר. במסגרת המחקר נתגלה כי "חג הנשים" המסורתי שבו נהגו הנשים לשבות ממלאכות הבית, נשמר בקרב יוצאי צפון אפריקה ובעיקר אצל יוצאי מרוקו. "המפגשים עושים טוב לנשים המבוגרות שמבקשות לשמר את המסורת ולהעבירה לבנותיהן ונכדותיהן" סיכמה טוכמכר-משעלי.