כל "ספרינט" היא זכרון בלתי נמנע

ביום יום הוא עורך דין מוערך ובעלים של משרד עורכי דין משגשג ומצליח בעיר עפולה, אבל ברגע שמגיע סוף השבוע עו״ד אוהד פארי מקפל את החולצה הלבנה והעניבה, מניח אותן בארון ולוחץ בהתרגשות על דוושת הגז באלפא רומיאו מדגם ״ספרינט-תלתן ירוק" הנדירה שלו – שעלתה על קו הייצור בשנת 87׳ ועברה אצלו פרויקט שיקום ושחזור מאסיבי שארך כשנה. ״לקחנו את הבאסה בסבבה״ הוא אומר, ״במשך שנה של קורונה וסגרים מצאנו במה להעסיק את עצמנו ועל הדרך הגשמנו עוד חלום, עשינו מהלימון לימונדה״. זה כלל, בין היתר, עבודות מכונאות, פחחות וצבע, חשמל וריפוד, הכול כדי להעמיד את האיטלקייה הנדירה שלו בחזרה על הכביש. וכמה היא סוגרת בסקאלה? אתם שואלים, ובכן, בסוגיה הרגישה הזו הוא מתעקש לשמור על זכות השתיקה 

פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא חייב להגשים חלום ילדות קטן גדול שלו. במקרה של עו"ד אוהד פארי מעפולה החלום הזה התגשם ממש לאחרונה, בגדול ולאחר מבצע מתוכנן ומתוזמן היטב הוא סיים את פרוייקט השחזור של האלפא רומיאו מדגם ״ספרינט-תלתן ירוק״ שלו, רכב ספורט-קופה שהיה לאייקון מוטורי של שנות ה-80.
מסתבר שעו"ד פארי, כמי אשר חתום על מספר לא מבוטל של תקדימים משפטיים שסוקרו בהרחבה גם ב"חדש בעמק", ומשמש כיועמ״ש בעירייה וכמרצה באקדמיה, מוצא את הזמן לאהבת נעוריו המוטורית, חרף לוחות הזמנים התובעניים.

• בחזרה לאייטיז

״כל תקופה והאייקון המוטורי שלה״, הוא מסביר, ״בסיקסטיז זו היתה הפורד מוסטאנג, בסבנטיז זו היתה השברולט קורבט ובאייטיז ״הספרינט-תלתן ירוק״ של אלפא רומיאו״. כל גיבורי התקופה ההיא של האייטיז היו מצוידים באלפות ספרינט תלתן ירוק, תתחיל באבי רן ז״ל שוער מכבי חיפה ואחד מהשוערים הגדולים של ישראל בכל הזמנים, גם לאלי אוחנה שהיה אחד מגדולי החלוצים בישראל הייתה אחת, לדודו טופז היתה אחת. אגדה מספרת שאקסל רוז, סולן להקת גאנז אנד רוזס המיתולוגית הספיק לרסק ארבעה ספרינטים בחייו ושלסופיה לורן היה אוסף שלם של ספרינטים במספר דגמים ובמספר צבעים, אלפא ספרינט היתה לאיטלקייה הנחשקת של האייטיז עם מנוע הבוקסר המגרגר וסאונד המנוע הייחודי שהפכה לאייקון מוטורי ולחלום של כל מתבגרי שנות ה-80.
הספרינט האמיתית והאחרונה של אלפא רומאו, כך מסתבר, ירדה מפס הייצור לפני כשלושה עשורים, לאחר שכיכבה אצל היצרן מאז שנות הארבעים.

• בנעלי סטן סמית' לבנות וג'ינס של טופר

בפוסט שהעלה לאחרונה חזר פארי אל ילדותו בשנות ה-80 בעפולה: ״כשהייתי ילד בן 10 גרנו בדירה קטנה ברחוב וולפסון פינת רחוב הבנים ממש על כביש תל אביב", משחזר פארי, תושב עפולה נשוי ואב לשניים, את חוויות התקופה, "חוויות רבות צברתי אז כשרצתי בשכונה בנעלי 'סטן סמית' לבנות, לבוש בג׳ינס של 'טופר' וחולצות עם הדפסים של מכללות אמריקאיות וספרות גדולות שמוטבעות עליהן.
באותן השנים גרנו בשכנות לכמה וכמה ״מהמכורים הכבדים״ לרכבים והחבר׳ה הבוגרים של השכונה היו מפגיזים במיטב מכוניות התקופה. מה לא היה שם? לאנצ׳יה 'בטא קופה' אחת בצבע תכלת ואחת שחורה, אלפא סוד בצבע קרם והייתה אחת שנצרבה אצלי בזכרון במיוחד, כילד שהוגדר ״חולה מכוניות״, האלפא רומיאו ״ספרינט-תלתן ירוק״ בצבע שחור שנת ׳87 שחנתה אצלנו בשכונה.
בכל יום שישי בצהרים התקיים ״טקס״ השטיפה של הספרינט השחורה עם פס הקישוט הירוק שרץ לאורכה כשברקע מתנגנים ״פוראבר יאנג״ ו״ביג אין ג׳פאן״ של אלפאוויל. בפעמים הראשונות עוד עמדתי בצד והסתכלתי מרחוק על השכן שלי כשהוא שוטף את הספרינט במסירות אין קץ עד שאזרתי אומץ וביקשתי ממנו לאפשר לי לשבת בכיסא הנהג עם לוח השעונים המטוסי ומשענת הראש עם הרשת בתוכה שהיתה לאייקון אופנתי".


"הצלתי עוד ספרינט אחת שכנראה אלמלא השחזור הייתה מחזירה את נשמתה לבורא ומחלידה לעולם שכולו טוב"


"למעלה משלושה עשורים עברו מאז והמון מכוניות ספורט שאני באופן אישי החלפתי במרוצת השנים – אבל הספרינט השחורה לא יצאה לי מהראש עד שלאחרונה סגרתי מעגל והגורל זימן לי ״ספרינט תלתן ירוק״ משלי, אמנם אדומה ומרופטת אבל היא הפכה לשחורה ומסוקסת ממש כמו זו שהייתה וזכורה לי באותו זכרון ילדות".
המעגל אומנם נסגר, אומר עו"ד פארי כשהוא מחויך, "אבל בתהליך מורכב וארוך, מאתגר ולא פשוט שנמשך, כאמור, על פני כשנה. בסופו של התהליך הגשמתי עוד חלום ועל הדרך הצלתי עוד ספרינט אחת שכנראה אלמלא השחזור היתה מחזירה את נשמתה לבורא ומחלידה לעולם שכולו טוב. עוד דבר טוב שיצא מהשחזור הזה שהפכתי לחבר במועדון המפואר של מנועי הבוקסר הישראלי אלפא ספרינט בישראל, זו כבר ממש משפחה, הוא אומר, נכון להיום, נשארו בישראל ממה שידוע לנו בין 20 ל-25 ספרינטים פעילות. זכיתי להיות חבר במועדון עם מורשת מפוארת והכרתי המון חברים חדשים שמה שמחבר בין כולם זו האהבה שלהם לספרינט שלהם, הופתעתי מהחברות האמיתית ומהרצון הכנה של החברים לעזור לסייע, להכווין ולייעץ במסגרת הפרויקט ובכלל.

• בגן העדן של ילדות

"הטלפון הראשון שעשיתי אחרי שהשחזור הושלם היה לשכן ההוא שלי שלפני 30 שנה היה הבעלים של אותה ספרינט תלתן ירוק בצבע שחור. הזכרתי לו את התקופה ההיא והוא לא הפסיק לפרגן ואיחל לי להנות ממנה כמו שהוא נהנה ממנה בזמנו. הפעם הראשונה שסובבתי את הסוויץ׳ בספרינט שלי ושמעתי את מנוע הבוקסר שלה מגרגר זרקה אותי אחורה בזמן לאותו גן עדן של ילדות של שנות ה-80. מסתבר שכל מה שהיה צריך זה רק לסובב את הסוויץ׳.
זה לא פשוט להיות בעלים של רכב אספנות בכלל ושל ספרינט תלתן ירוק בפרט, קשה מאוד להשיג חלפים והטיפולים ברכב לא פעם מאתגרים, אבל הנסיעה ברכב שווה את הכול".

חברי המועדון בביקור בביתו של עו"ד אוהד פארי, מתרשמים מהאלפט ספרינט
חברי המועדון בביקור בביתו של עו"ד אוהד פארי, מתרשמים מהאלפט ספרינט

בסופי השבוע, כשהאור במשרד כבה והוא משתחרר מהמחויבות שלו לענייני המשרד השוטפים יוצא פארי יחד עם שני בניו יהלי שחר וינאי שמעון, ״הם אלפיסטים״, הוא קובע, ״זה כבר ברור״, לטיולי שישי ולמפגשים של המועדון וזוכה לעניין רב, "כמעט ואין נסיעה שלא עוצרים אותי ומבקשים סלפי או תמונה לצד האלפא", הוא מתאר, "מסתבר שאצל כל אחד ואחד מאותם אנשים הספרינט הפכה לזכרון בלתי נמנע, אחד נזכר בספרינט שקיבל מתנה כרכב ראשון מההורים, השני נזכר בספרינט שהיתה לו כשהיה חייל, אחד נזכר בפעם הראשונה שירד לאילת עם הספרינט שלו ואחד אפילו סיפר לי בדמעות שהספרינט מזכירה לו את האהבה הראשונה שלו, זה בדיוק הקסם של אייקון מוטורי בסדר גודל של הספרינט-תלתן ירוק, לי זה תמיד הזכיר את טענת ההגנה של האוטומטיזם השפוי במשפט הפלילי.״ פארי, שהחל את דרכו כסניגור פלילי, נזכר בטענת ההגנה במשפט הפלילי של אוטומטיזם שפוי – מעשה לא רצוני שאדם מבצע עקב נסיבות שהביאו אותו לחוסר שליטה, מסתבר שהספרינט גורמת להמון אנשים לאבד שליטה, באופן לא רצוני, ולחזור אחורה בזמן וזה קורה רק מלעמוד לידה או להצטלם איתה, זה מדהים אותי כל פעם מחדש החיבור שיש לאנשים עם הרכב הזה שמחזיר אותם לתקופות בעבר שלהם שלא ישובו עוד".
לאחרונה נפגשו כל חברי מועדון מנועי הבוקסר הישראלי- אלפא ספרינט ישראל בביתו של עו"ד פארי בעפולה להשקה של הספרינט שלו ״זה מדהים החיבור המיוחד הזה שמתקיים בין אנשים, החיבור של אוהד מעפולה, עם קובי ואילן מנתניה, עם אמנון ואביב מהרצליה, עם קרן מתל אביב ושאדי ממזרח ירושלים, קבוצה של אנשים ממקומות שונים מגזרים שונים ותרבויות שונות שהחוט המחבר בין כולם היא האהבה שלהם לספרינט שלהם, כאשר כל ספרינט כבר אמרנו, היא זכרון בלתי נמנע של כל אחד מאיתנו.

 

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|