כללית צפון: רפואת המעקב והטיפול בטרשת נפוצה מגיעה לקהילה

פתיחת מרפאת המעקב והטיפול בטרשת נפוצה ומחלות נוירו-אימונולוגיות, במרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת כללית מחוז צפון הנה סנונית ראשונה בארץ לגישה שמונהגת כיום על ידי כללית – הנגשת הרפואה ויציאת המומחים מתוך בתי החולים אל הקהילה.
המחלה הנוירו-אימונולוגית השכיחה ביותר היא טרשת נפוצה, כשבמחוז הצפון בלבד ישנם 550 מטופלים של כללית החולים במחלה. המחלה שכיחה יותר אצל נשים, כאשר רוב האבחנות נעשות בין הגילאים 20-40, בדיוק בשלב בו אנשים צעירים עסוקים בפיתוח הקריירה ובהקמת משפחה.
מהי טרשת נפוצה? במחלת הטרשת חל שיבוש בפעילות התקינה של מערכת החיסון, אשר גורם לפגיעה במעטפת המיאלין של תאי העצב הממוקמים במוח ובחוט השדרה וגם בתאי העצב עצמם. כתוצאה מכך נפגע תפקוד תאי העצב ומתפתחים תסמינים קליניים כמו למשל כאבים, חולשה של השרירים, קושי בהליכה, קשיים בראייה, תשישות, קושי בשליטה על הסוגרים ועוד.

• גילוי מוקדם מסייע להאט את התקדמות המחלה

"ישנה חשיבות עצומה לאבחון מוקדם, שכן התרופות יעילות הרבה יותר בתחילת המחלה כשעדיין אין נזק נוירולוגי גדול", מסביר ד"ר דניאל גולן, סגן מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית החולים כרמל של כללית, ומנהל מרפאת הטרשת החדשה במרכז הרפואי מגדלי נצרת של כללית מחוז צפון. "נוסף לטיפולים אימונולוגיים יש לנו אפשרות לתת טיפולים בסימני המחלה – תרופתיים ולא תרופתיים, כמו שיקום, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ותמיכה רגשית, כל אלו ניתנים כדי לשפר את איכות החיים של המטופלים".

• תובנות חדשות ותרופות חדשות

תובנות חדשות אודות גורמי המחלות הנוירולוגיות מצטברות וטיפולים חדשים מתפתחים בקצב מהיר. "תחום הנוירו-אימונולוגיה הוא דוגמה טובה להתפתחות מקצוע הנוירולוגיה, אם לפני 25 שנה לא היה בידינו טיפול ספציפי לטרשת נפוצה, היום קיימות בשימוש כ-15 תרופות אימונולוגיות, עם יעילות מוכחת בעיכוב המחלה", מסביר ד"ר גולן.
עד היום כל המרפאות הנוירו-אימונולוגיות בישראל נמצאו בבתי החולים מסיבה ארגונית בלבד כיוון שהרופאים הם רופאי בית חולים. "במקום להטריח את המטופלים עד לבית החולים אנו עושים כאן צעד חדשני בישראל ומביאים את רפואת בית החולים אל הקהילה, המרפאה הנוירו-אימונולוגית החדשה תספק מענה מקצועי לכל שלבי המחלה. פרט לנוירולוג ישנו צוות רב תחומי הכולל מטפלים ממקצועות נוספים כגון אורולוגיה, נוירו-אופתלמולוגיה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק", אומר ד"ר יוסף עאוני מנהל המרכז הרפואי מגדלי נצרת בו נפתחה המרפאה החדשה.