כללית צפון: גם בעידן הקורונה יש לבצע בדיקות ממוגרפיה

בדיקת ממוגרפיה היא בדיקת דימות מהירה של השד, שמטרתה לגלות את הגידולים הסרטניים בשד בשלב המוקדם

בחודשים האחרונים חלה ירידה במספר הנשים המבצעות בדיקות ממוגרפיה בעקבות חששות של הנשים מהדבקה בקורונה במרפאות.
ד"ר דנה משולם-אביטל, מנהלת המכון לבריאות השד בטבריה של כללית ומכון מור, קוראת לנשים להגיע ולהיבדק. "בשנים האחרונות יש עלייה במספר הנשים שאובחנו בשלב מוקדם יחסית. ככל שמגלים את המחלה בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה גבוהים יותר. אנחנו מקפידים על הנהלים, אין מה לחשוש".
ד"ר משולם-אביטל, בוגרת בית הספר לרפואה בטכניון, התמחתה בכירורגיה כללית במרכז רפואי העמק ובשנים האחרונות מנהלת את המכון לבריאות השד שהוקם בטבריה כפרויקט משותף של כללית ומכון מור.
המכון לבריאות השד בטבריה הוא יחיד מסוגו בצפון והצוות כולל שתי רופאות – כירורגית שד ורדיולוגית שד, אחות מתאמת שד, עובדת סוציאלית, טכנאיות רנטגן וצוות אדמיניסטרטיבי, צוות שכולו נשים. המכון, מבצע בדיקות סקר של ממוגרפיה ואולטרסאונד לכלל האוכלוסייה. כמו כן, וקיימת במכון מרפאה אבחנתית שבה נשים עם ממצאים חשודים יכולות לעבור בירור מלא ומקיף, הכולל את כל הבדיקות הנדרשות, ביום אחד. נשים שמאובחנות עם סרטן שד זוכות לליווי מלא לכל אורך הבירור והטיפול במחלה וממשיכות לאחר מכן במעקב במכון. במכון השד מבקרות כ-12,000 נשים בשנה, מתוכן כ- 2,500 במסגרת המרפאה האבחנתית. בשנה באחרונה אובחנו קרוב ל – 80 מקרים חדשים של סרטן השד".
בדיקת ממוגרפיה היא בדיקת דימות מהירה של השד, שמטרתה לגלות את הגידולים הסרטניים בשד בשלב המוקדם, עוד לפני שניתן להרגישם באמצעות בדיקה ידנית. גילוי זה משמעותי לסיכויי ההחלמה. הבדיקה פשוטה והיא אורכת מספר דקות בלבד.
ד"ר משולם-אביטל ליוותה כבר נשים רבות שחלו בסרטן השד, מעודדת כמה שיותר נשים להיבדק מידי שנה ולהגדיל את הסיכויים שלהם להגיע לאבחון מוקדם. "אנחנו קוראים לנשים לבוא ולהיבדק. זו בדיקה משמעותית שעשויה לעזור להציל חיים. בואי, אנחנו כאן בשבילך ולמענך".