"כיף גדול לחזור הביתה לנגן" – מוש בן ארי חוזר לעפולה

מוש בן ארי מגיע לעפולה פעם בשבועיים לבקר את ההורים, שולה וראובן, ולספוג את הבית. ביום רביעי יגיע מוש לבמה הגדולה של האמפי פארק בעפולה כמופע השיא של יום התרבות והספורט של משרד התרבות והספורט ועיריית עפולה. בראיון מיוחד ל-עמקניוז מספר מוש על הילדות בעמק וכל השעמום שהוביל למוסיקה, המוסיקה שהובילה אותו למרכז הבמה של התרבות הישראלית בשנים האחרונות

"עפולה תמיד תישאר סוג של בית בשבילי וברור שכיף לי להגיע להופעה בעפולה ברביעי הקרוב". הדובר, מוש בן ארי, אחד הזמרים והיוצרים המוערכים ביותר במוסיקה הישראלית.
ביום רביעי יגיע מוש להופעה בפארק העירוני בעפולה, במסגרת פסטיבל "לא לדאוגוסט" מטעם משרד התרבות והספורט, יחד עם עדן בן זקן ואברהם טל. השבוע ניצלנו את ההזדמנות לראיון מיוחד עם מוש ל-עמקניוז על הדרך שעשה מעפולה ומרחבי העמק בהם גדל למרכז הבמה של המוסיקה הישראלית.

• טיולים בנופים של הגלבוע ובעמק המעיינות

מוש, שגדל בעפולה כבנם של שולה וראובן בן ארי, זוכר מתקופת הילדות את החיים בעמק שלנו שכללו הרבה טיולים בנופים של הגלבוע, בירוק של העמק ובמעיינות הרבים בעמק בהם בילה בצעירותו.
את דרכו למוסיקה עשה בגיל 16 לערך כשלדבריו, השעמום בעיר עפולה הוביל אותו ואת חברו אסי ספקטור להחליט לעבור למוסיקה: "השעמום בעפולה של אז כשני בני נוער היה גדול והחלטנו לקנות גיטרות ולהתחיל ליצור. קנינו גיטרה חשמלית וגיטרה בס והתחלנו לנגן. כתבנו שירים והתחלנו להופיע בפאב 'הדקל' בעמק ומשם יצאה לדרך הדרך המוסיקלית שלי ונזרעו הזרעים שנבטו מאוחר יותר. אמנם בדרך היה השירות בצבא והיציאה להודו  אבל הזרעים התחילו שם ותמיד ידעתי שהכיוון הוא המוסיקה".

 

"השעמום בעפולה של אז כשני בני נוער היה גדול והחלטנו לקנות גיטרות ולהתחיל ליצור". בן ארי ולהקתו בפעולה
"השעמום בעפולה של אז כשני בני נוער היה גדול והחלטנו לקנות גיטרות ולהתחיל ליצור". בן ארי ולהקתו בפעולה

הפריפריות בישראל הן כר משובח ליצירת להקות וזמרים שהפכו לאייקוני תרבות בישראל, אם זה מהעיר שדרות שייצאה להקות כמו 'טיפקס', 'כנסיית השכל' ו'שפתיים' או מהעיר מגדל העמק השכנה החל באיבגי ויעקב כהן ועד הילה סעדה.
מוש, שכאמור עשה בבירת העמק את צעדיו הראשונים, מנסה להסביר את הקשר שבין הפריפריה לאומנויות הבמה: "לדעתי יש משקל גדול מאד לשעמום היחסי שיש לך כנער במקומות האלה.
כשאין לך הרבה גירויים ומקומות להגיע אליהם אתה יכול להתמקד בעצמך, לשמוע את האני הפנימי שלך ואת מה שאתה באמת רוצה לעשות בחיים, ועל מה אתה באמת רוצה להיאבק.
במקומות גדולים אתה הרבה פעמים מאבד כיוון והולך אחרי העדר בעקבות הבלאגן שקורה סביבך. הפריפריה היא הרבה פעמים נקודת פתיחה הרבה יותר אינטימית בינך לבין עצמך והמקום בו אתה רוצה להיות".

• "גדלנו במקום באמת טוב"

אני מקשה ושואל על השעמום הזה שמוביל הרבה בני נוער שמתדרדרים לאלימות ועבריינות ומאשימים את השעמום הזה כגורם להתדרדרות. מוש מבין על מה מדובר אבל כאן נכנס לדבריו האלמנט הנוסף הקשור לעפולה ולסביבתו הקרובה: "סביבנו בעפולה לא היה פשע. לא בבית ולא בסביבה הקרובה, גדלנו באמת במקום טוב. מקום בריא, משפחה אוהבת ושכנים טובים שנתנו את הבסיס לפריחה שלי לכיוונים החיוביים.
אני מבין שיש מקומות שהפיתוי הזה באמת דופק לך בדלת אבל איפה שאנחנו, בעפולה של פעם, זה לא באמת היה ובטח לא בשכונה שגדלנו. הערכים היו מאד מאד גבוהים, הקודים היו מאד ברורים וכולנו היינו מאד מחוברים להורים ולחינוך שקיבלנו מהבית, כך שהפשע לא באמת היה אופציה. אבל אתה יודע בגדול הבנאדם בסופו של דבר בוחר לאן שהוא הולך, וכשאתה מסתכל במבט לאחור לגבי ההחלטות שלקחת או הדרכים בהם הלכת, היחידי שאתה יכול לבוא אליו בטענות זה אתה".

"אם יש לך חלום חבוי או איזה משהו שאתה באמת אוהב אותו, אתה צריך להילחם עד הסוף. כי הדברים האמתיים לא באים בקלות. הרבה פעמים זה תלוי רק בנו ואם אנחנו נאבקים ועושים את זה עד הסוף זה קורה"

ממרומי גילו ומעמדו אני מבקש ממוש לתת טיפ לנערי ונערות עפולה שעושים מוסיקה ורוצים להיות מוש בן ארי כשיגדלו. מוש מנדב את הטיפ בשמחה ואומר: "אם יש לך חלום חבוי או איזה משהו שאתה באמת אוהב אותו, אתה צריך להילחם עד הסוף.
כי הדברים האמיתיים לא באים בקלות. הרבה פעמים זה תלוי רק בנו ואם אנחנו נאבקים ועושים את זה עד הסוף זה קורה. אם אתה חושב שתחכה וזה יבוא לך עם מגש של כסף, לצערי זה לא יקרה. פשוט להילחם ולהיות שם וזה יקרה. מה שאני אומר זה לא טיפ תיאורטי כי גם אני הגעתי מהמקומות האלה, מעפולה עד להצלחה של היום נאבקתי ואף פעם לא ויתרתי, בטוח לא על עצמי. לדעת שאתה יוצר ואנשים אוהבים אותך זו ההרגשה הכי טובה שיכולה להיות. אני כל פעם מודה לאלוהים על ההצלחה הזו ולא לוקח אותה כמובנת מאליה בשום אופן".

מוש ולהקתו
מוש בן ארי ולהקתו. ביום רביעי הקרוב באמפי-פארק בעפולה

• לא השארתי את עפולה מאחור, אני חוזר אליה כל שבועיים

בראיון שקיימתי לפני מס' שבועות עם נועה נינה בלוז, שמתקדמת יפה בתכנית ה'אקס פקטור', היא אמרה שעם כל ההצלחה והפרגון שהיא מקבלת בהופעות ובטלוויזיה, עדיין החלום הגדול מבחינתה הוא להופיע על הבמה המרכזית ביום העצמאות בעיר עפולה. מוש, שכבר עבר פסגות כאלה בחייו כולל הבמות המרכזיות בישראל, אומר שלמרות ההצלחה הגדולה, הופעה בעפולה היא תמיד משהו מיוחד עבורו: "לא השארתי את עפולה מאחור, אני חוזר לעפולה פעם בשבועיים אתה יודע ההורים שלי עדיין שם, יש לי הרבה זיכרונות, עפולה עדיין קיימת וזה מקום שתמיד יהיה קיים בי וברור שזה כיף גדול לחזור הביתה לנגן, באמת כיף". בן ארי הגדיל ועשה ולבקשת מארגני פסטיבל "מפצחים תרבות" בעפולה, הצטלם עם שלט שאומר "גם אני מפצח". כאמור, לא השאיר את עפולה מאחור.

גם הוא מפצח. בן ארי עוזר לקדם את פסטיבל "מפצחים תרבות" בעפולה
גם הוא מפצח. בן ארי עוזר לקדם את פסטיבל "מפצחים תרבות" בעפולה

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|