"כולנו כמו משפחה"

בין מסיימי קורס החובלים היוקרתי- שמכשיר את דור המפקדים הבא של זרוע הים: שלושה קצינים מעמק יזרעאל. צילומים: דובר צה"ל

לאחרונה נערך טקס סיום קורס חובלים 143 בבסיס חיל הים שבחיפה. הטקס נערך בנוכחות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפקד זרוע הים, האלוף דוד סער סלמה, קציני סגל הפיקוד הבכיר של זרוע הים, בני משפחה ומוזמנים נוספים.
קורס חובלים הינו אחד הקורסים היוקרתיים בצה"ל, הנמשך שנתיים וארבעה חודשים ומכשיר את דור המפקדים הבא של זרוע הים העתידים לפקד בכלי השייט המתקדמים, ספינות הטילים, כלי הבט"ש והצוללות, ולעמוד בחזית הלחימה הימית.
הקורס מורכב משלוש מגמות, שייט, מכונה ואלקטרוניקה. עם סיומו, בוגריו מקבלים דרגות סגן, סיכת חובל, רישיון סקיפר ותואר אקדמי במדעי המדינה מטעם אוניברסיטת חיפה, אותו הם לומדים במהלך תקופת הקורס.
בקורס חובלים 143 הוכשרו 38 צוערים וצוערות להיות קצינים ומפקדים בזרוע הים ועם סיום הקורס שובצו על כלי השייט השונים. בין המסיימים: שלושה קצינים מעמק יזרעאל.

• סגן א': מסינגפור בחזרה לישראל

סגן א', בן 20, ישרת בצוללות. בנעוריו למד סגן א' בבית ספר תיכון בעמק, ועקב עבודתו של אביו, עברה המשפחה להתגורר בסינגפור למשך 3 שנים שם גם למד בתיכון.
"לגור בחו"ל זה אתגר, אתגר מעניין שדורש מאמצים רבים על מנת שתצלח אותו", סיפר סגן א': "ההסתגלות בסינגפור לשפה, לתרבות והאנשים ששונים ב 180 מעלות מהארץ לימדה אותי הרבה על עצמי. עברתי בתיכון לסינגפור – מעבר שהיה לא פשוט. הגעתי לתקופה מורכבת גם מבחינה לימודית, הכנה לבגרויות וגם מבחינה חברתית הרי שאר התלמידים בבית ספר מכירים זה את זה שנים. הייתי צריך לעבוד קשה כמעט בכל תחום על מנת להצליח. המעבר לימד אותי מה התגמול עבור עבודה קשה וכמה חשובים הקשרים עם הסביבה עבור ההצלחה שלך. אחת החוויות המשמעותיות הזכורות לי היא מהטיול השנתי בקמבודיה כשישבנו במעגל 30 תלמידים מ – 25 מדינות שונות וסיפרנו על החיים במדינות. זה גם היה מעניין וגם תמיד משמעותי בעיני לספר את נקודת המבט שלי ולשבור מיתוסים על ישראל".
לפני המעבר לחו"ל, התאמן א' בטריאתלון במסלול מקצועי. הוא התאמן במשך 5 שנים, 7 פעמים בשבוע והתחרה במעל 30 טריאתלונים שבחלקם גם זכה להגיע להישגים מרשימים. א' מספר כי הוא מאמין שההצלחה היא בזכות הקבוצה, החברים והמאמן, שעזרו לו להגיע להישגים שלא חשב שיגיע. עם המעבר לסינגפור נחשף א' לתחום הסקי ופיתח את התחביב. נוסף על אלו, א' מאוד אוהב לגלוש ובצעירותו לקח חלק בתנועת נוער. טרם גיוסו, חזר לארץ למיונים לצבא, עבר את המיונים והתקבל לקורס חובלים. על הפן החברתי בקורס, סגן א' שמח לשתף "כולנו כמו משפחה, חברים מאוד טובים ונפגשים גם מעבר לצבא".

סגן ס'. צילום: דובר צה"ל
סגן ס'

• ימאות ופיקוד: נקודת השיא של סגן ס'

סגן ס' שישרת בצוללות ידע עוד מילדותו, שישרת שירות קרבי ומשמעותי. הוא אוהב מאוד ספורט והתאמן במשך המון שנים בקראטה. "רוב החיים שלי התאמנתי בקראטה", הוא מספר. "מגן חובה ועד רגע לפני הגיוס, כמעט 14 שנים בסך הכל. במהלך כיתה י' הגעתי סוף סוף לרגע בשבילו התאמנתי 10 שנים – קבלת חגורה שחורה. קבלת החגורה הינה ציון דרך משמעותי והיא הוכחה לכך שהתמדה והשקעה משתלמות. הקראטה העניק לי המון ערכים ויכולות שליוו אותי ובאו לידי ביטוי במהלך הקורס, כמו: משמעת עצמית, התמדה, חוסן ואיפוק. בנוסף, הדרך הארוכה בקראטה לימדה אותי שאני לא חושש ממסע ארוך (כמו המסע של קורס החובלים) ושאני מוכן להשקיע ולהקריב הרבה עבור המטרה. אין ספק שללא הקראטה הייתי אדם שונה ובטח במקום שונה. בונוס נוסף שהקראטה נתן לי הוא להתבטא באימוני קרב מגע בקורס חובלים. הידע המוקדם שצברתי הביא אותי מוכן יותר לאימונים האלו ועשה אותם חווייתים במיוחד עבורי".
עוד הוסיף סגן ס': "בחרתי בקורס בגלל השילוב בין הפיקוד על אנשים, קצונה ובמקביל מבצעיות, טכנולוגיה חדשה ואווירה משפחתית".
במהלך ההכשרה לקח סגן ס' חלק בפעילויות מבצעיות והרגיש תחושת גאווה וזכות לחוות אותן כחלק מהקורס. הוא מספר כי זה העלה את המוטיבציה ותחושת האחריות שבתפקיד. "קורס החובלים העניק לי המון כלים להמשך השירות וכמובן לחיים, הוא בעיקר לימד אותי להאמין בעצמי ובמסוגלות שלי, להתמודד עם כישלונות וכיצד לצמוח מהם, אבל מעל הכל – בזכות הקורס הכרתי אנשים מדהימים שהפכו לחברי אמת שישארו איתי לכל החיים. הקורס מלא בחוויות ורגעים מיוחדים, אך זה הזכור לי ביותר הוא רגע מסוים במסע המסכם של השלב הראשון בקורס, הימ״פ (ימאות ופיקוד), שהוא השלב הקשה ביותר פיזית בקורס. תוך כדי מסע מפרך אחרי עלייה קשה הגענו לאיזו נקודת שיא, ואני ממש זוכר את ההתרגשות הגדולה שהייתה אצל כולם".
סגן ס' משתף כי השאיפה שלו היא לסיים את השירות עם תחושת סיפוק ותחושה שתרם לביטחון המדינה. בעתיד, הוא מספר, הוא רוצה לשמח אנשים ולעסוק במקצוע קומי. "כשאני חושב על מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדול הרבה פעמים אני חושב על תחום הקומדיה או הסטנדאפ. הומור זה משהו שמאוד חשוב לי ומלווה אותי לאורך כל החיים ובפרט בקורס חובלים. אני מאוד אוהב להשתמש בו כדי להתגבר על קשיים, להצחיק חברים שלי ולעשות כל דבר בדרך קצת יותר חיובית ואין ספק שזה ימשיך ללוות אותי כל החיים, ומי יודע, אולי התחביב יהפוך למקצוע", מספר סגן ס'. כרגע הוא מתרכז בקריירה הצבאית המשמעותית שלפניו.

ממשיך מסורת משפחתית, סגן א'. צילום: דובר צה"ל
ממשיך מסורת משפחתית, סגן א'

• סגן א' – דור שלישי בחיל הים

סגן א', בן 21, סיים את קורס החובלים במגמת צוללות. הוא מגיע ממשפחה בעלת רקע צבאי עשיר בזרוע הים. אביו שירת כחובל בספינת סער 4, ואח"י עצמאות וסבו שירת בשייטת 13 והשתתף במלחמות ישראל, ביניהן מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור.
כך שיוצא שמדובר בשלושה דורות במשפחה של משרתים בזרוע הים ביחידות השונות של הזרוע: סבא בשייטת 13, אביו בספינת טילים וא' בצוללות. "את קורס חובלים הכרתי עוד מגיל צעיר", הוא מספר: "הודות לעבר המשפחתי, הייתה לי היכרות מקדימה עם הקורס. כשהגיעה העת להתגייס הבנתי שבקורס חובלים אוכל לתרום בצורה מקסימלית למדינה בהתאם ליכולותיי ובו בעת לפתח את עצמי מאוד", אומר סגן א'.
הוא מספר על הקורס כי מדובר בחוויה מאתגרת ומהנה: "הקורס גורם לך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמך בכל שבוע מחדש", סיכם.