כוח נשי

תחושת השליחות, האתגרים, הקורונה ומטרות העל: כנרת נחמן- שלו מתמודדת על תפקיד יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות העובדים. "אני רוצה לגרום לעובדים להרגיש שיש להם בטחון תעסוקתי". צילום: אלבום פרטי

בעוד תריסר ימים ייערכו בכל המחוזות ברחבי ישראל הבחירות להסתדרות העובדים- לראשונה בפלטפורמה דיגיטאלית.
במחוז העמקים מתמודדים על הזכות לעמוד בראש המרחב ולייצג את העובדים כנרת נחמן- שלו (מטעם רשימת "עוגנים" והעומד בראשה יו"ר ההסתדרות המכהן ארנון בר דוד) וחבר מועצת העיר עפולה איתי כהן, (מטעם רשימת "כולנו סלע" בראשות עופר עיני).
נחמן שלו, 48 נשואה ואם לארבעה היא תושבת עפולה. זירת העובדים מוכרת לה היטב נוכח העובדה כי היא משמשת בתפקיד סגנית יו"ר ההסתדרות במרחב העמקים.
השבוע, קצת לפני הכניסה לישורת האחרונה למרוץ, היא מספרת על הסיבות שהובילו אותה להתמודד על התפקיד החשוב, האתגרים שהיא רואה בו והחזון העתידי שלה.

• "לאדם יש שני דברים חשובים בחיים: בריאות ולאחר מכן בטחון ופרנסה"

היא מתחילה את הראיון בסיפור אישי שמזקק את מהות התפקיד.
"בהכנות לחג הפסח קיבלתי טלפון נרגש", היא משחזרת, "'תגיעי למשרד – אני חייב אותך דחוף', נאמר לי בשיחה. באותו הרגע לא הבנתי מה קורה ונאלצתי לעזוב את ההכנות לחג וטסתי למשרד. שם מצאתי אדם שנראה ממש שבר כלי לאחר שהודיעו לו שפיטרו אותו מהרגע להירגע. העובד היה נסער מאוד והיה קשה להרגיע אותו. הדבר הראשון שעשיתי באסרטיביות היה להחזיר אותו למקום עבודתו ולדאוג שיהיה לו חג רגוע. זו מהות עבודתי וזו השליחות שלי, לא יכולתי לחגוג את החג בידיעה שיש עובד שהחג נהרס לו. זו הסיבה שאני מתמודדת ליו"ר המרחב. לגרום לאנשים לביטחון תעסוקתי. לאדם יש שני דברים חשובים בחיים: הראשון במעלה בריאות ולאחר מכן בטחון ופרנסה ולשם כך אני מתמודדת ואנצח בבחירות".
בתחילת דרכה בהסתדרות ריכזה נחמן- שלו את קן "הנוער העובד והלומד" ושימשה כמזכירת האיגוד מקצועי במתן הגנה על זכויות הנוער העובד. לאחר מכן קודמה לתפקיד מנהלת הלשכה המשפטית בהסתדרות מרחב העמקים. לאחר שהוכיחה את עצמה מקצועית וזכתה להערכה רבה מצד גורמים רבים, קולגות וממונים כאחד, היא מונתה למזכירת האיגוד המקצועי וקיבלה לאחריותה את החטיבה הגדולה במרחב (המעו"ף) שמאגד בתוכו ארגוני עבודה גדולים.
תחת מרחב העמקים מאוגדים אגב כ-18,000 עובדים ונחמן- שלו רוצה לעשות היסטוריה מקומית-אזורית ולהיות האישה הראשונה שתעמוד בראש המרחב.
בתפקידה היא מייצגת עובדים בוועדות פריטטיות והליכי בוררויות מול הממונה על השכר במשרד הרווחה והעבודה ומייצגת עובדות/ים בבתי דין לעבודה, ניהול מו"מ להסכמי שכר והסכמים קיבוציים, וכן ליווי והקמת התאגדויות חדשות. לאור הצלחתה בתפקיד קודמה לתפקיד רכזת האיגוד המקצועי במרחב. לפני כשנתיים נבחרה נחמן-שלו כאמור לסגנית יו"ר ההסתדרות במרחב העמקים כשמאחוריה כמעט שלושה עשורים של עבודה בארגון העובדים הגדול והוותיק בישראל..

איפה פגשת ואת פוגשת את האתגרים המשמעותיים בתפקידים השונים שביצעת בעבר וכיום?
"העבודה בהסתדרות בכלל ובתפקיד מזכיר איגוד מקצועי בפרט טומנת בחובה סיטואציות בהן אנו נדרשים לסייע לעובדים שנמצאת במצבים קשים. לדוגמא: כאשר חרב הפיטורים מונחת מעל ראשם, פרנסתם בסכנה ממשית, התעמרות בעבודה, הרעת תנאים, שילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה, הטרדות מיניות ועוד. אירועים אלו מעמידים אותנו לעיתים רבות באתגרים לא פשוטים המחייבים אותנו מעבר להיותנו גב איתן ומקצועי, להיות אוזן קשבת ולתת תמיכה נפשית וסיוע רגשי ואף יצירתי".

יש מקרה שבו הבנת את חשיבות הסיוע והתמיכה שלכם בצורה מהותית?
"כחלק מתפקידי אני מחזיקה בתיק שילוב עובדים עם מוגבלויות בעבודה. לפני זמן מה הגיעה אליי אישה שהתנדבה שנים רבות במוסד ציבורי. לדבריה היא מאוד רצתה להיקלט באותו מוסד. כל ניסיונותיה להסתייע בראש המועצה, בחברי כנסת, ובשר הממונה לא צלחו ואני הייתי למעשה התקווה האחרונה שלה. חשוב לציין שמדובר במתנדבת ולא עובדת שלא הייתה חברת הסתדרות. החלטתי לקחת אותה כפרויקט, וצירפתי אותה להסתדרות על מנת שאוכל לפעול בכל הדרכים שעמדו לרשותי. לאחר שבעה חודשים מאתגרים, בהם טיפלתי באותה אישה מבחינה מקצועית, עם עידוד ותמיכה, האישה נקלטה לעבודה במוסד. לאורך כל התקופה הזו לא נתתי לה לאבד תקווה. האמנתי בכל ליבי שאצליח ואכן הסיפור הסתיים בהצלחה ועם סוף טוב- כשהעובדת מרגישה שווה בין שווים".

יש לא מעט ביקורת על ההסתדרות כמוסד? את ערה לקולות הללו?
"אני חושבת שההסתדרות שינתה פניה בשנים האחרונות תחת ניהולו של ארנון בר דוד. סל השירותים התרחב משמעותית. מלבד הדאגה לעובד וזכויותיו אנו המוסד הגדול בישראל לשוויון, ולקידום פריפריה. אני באופן אישי פועלת ברמה ארצית לקידום הפריפריה ותמיכה באוכלוסיות מוחלשות, גמלאים, שוויון זכויות, קידום מעמד העובדים, קידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, וקידום עובדים עם צרכים מיוחדים ושילובם במקומות העבודה תוך דאגה לרווחתם".

משבר הקורונה גרם לזעזוע במעגל העבודה. כיצד התמודדתם עם הטלטלה הזו?
"התקופה אכן הייתה מאתגרת ומורכבת וכולי תקווה שהיא מאחורינו. ההסתדרות הראתה מנהיגות כשעמדנו על הרגליים האחוריות בכל מה שנוגע לעובדים שחרב הפיטורים הייתה מעל ראשם. נלחמנו על כל אחד ואחת. במבט לאחור – אני גאה על ההישגים שלנו וזה לא היה פשוט".

• "אני גאה בפרויקט התואר הראשון"

בעקבות השבר שהיה מנת חלקם של רבים בתקופת הקורונה – וההסתגלות למציאות החדשה, נחמן-שלו מסבירה כי היא הבינה שיש צורך לחשב מסלול מחדש ולהעניק לעובדים 'כלים' עדכניים להצליח ולהתמודד עם שוק העבודה החדש. "השינויים הובילו אותי לבנות פרויקט למידה לתואר ראשון לכל עובד", היא אומרת: "אני גאה בו ויכולה לעדכן שבסוף החודש הקרוב מתחיל המסלול השלישי. אין גאה ממני כשאני רואה את העובדים רוכשים ידע כל כך חשוב שיסייע להם בעתיד".

מהן המטרות שהצבת ל-5 שנים הקרובות במסגרת הקמפיין שאת מציגה בבחירות?
"חשוב לי לפעול למען רווחת העובדים ולהרחיב את מעגל האחריות על עובדות ועובדים נוספים. להמשיך את הפרויקטים החברתיים, ואת שיתוף הפעולה הפורה עם ועדי העובדים. כמו כן לקדם הכשרה מקצועית של עובדים ולדאוג ששום עובד/ת לא יפוטר. מעל הכל לדאוג שכל עובד ירגיש במקום עבודתו בטוח – שווה בין שווים -ומרוצה מתנאי עבודתו. כל זאת במטרה שישוב לביתו בכבוד בתום עוד יום עבודה. לשם כך החלטתי להתמודד ולנצח".