כביש 6 ממשיך צפונה

קטע הכביש מתל קשיש למחלף סומך נחנך ביום שישי האחרון על ידי ראש הממשלה ושר התחבורה. הקטע מצטרף אל מקטע יקנעם-תל קשיש, אשר נפתח לתנועה לפני כארבעה חודשים. צילום: ששון תרם

ביום שישי שעבר נפתח לתנועה קטע דרך נוסף של כביש 6, מתל קשיש עד מחלף סומך. לאחר פתיחת המקטע החדש, מתאפשרת נסיעה מהירה ובטוחה, ללא רמזורים, לאורך של כ-190 קילומטרים, מבאר שבע בדרום ועד צומת סומך שבצפון. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, חנכו את קטע הכביש החדש. בטקס החנוכה השתתפו גם מנכ"ל חברת כביש חוצה ישראל, דן שנבך, יו"ר חברת כביש חוצה ישראל, חוסאם בשארה, מנהלי חברת שפיר צפון וראשי רשויות מקומיות.

"בעשר שנים סגרנו פערים של עשרות שנים"

השר כץ ציין בטקס כי עם כניסתו לתפקיד, לפני עשר שנים, הוא גיבש עם ראש הממשלה חזון שאפתני לחיבור הפריפריה למרכז ברשת של כבישים מהירים ורכבות. "חשבנו שבארץ קטנה כמו ישראל, המרחקים לא צריכים להיות חסם תעסוקתי או חברתי, שכל אחד יוכל לבחור את מקום המגורים, הלימודים או העבודה שלו באופן חופשי, ולהגיע אליו בקלות ובמהירות. היום כולם רואים כמה טוב שהתעקשנו ולא התפשרנו על החזון שלנו", אמר השר כץ.

"אנחנו מציינים בימים אלה עשור של השקעה חסרת תקדים בתשתיות התחבורה. בעשר שנים סגרנו פערים של עשרות שנים, וביצענו פרויקטים שהוזנחו על ידי ממשלות ישראל לדורותיהן. אנחנו מקדמים כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקלים: פרויקטים שתורמים לקיצוץ בהוצאות, לקיצור זמני הנסיעה ולשיפור איכות החיים של כולנו", הוסיף שר התחבורה.

קטע הכביש החדש תל קשיש-סומך, הינו אורך כ-16 קילומטרים והוא כולל שתי מנהרות בעלות שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, ברכסים ובאיבטין, באורך כולל של כשלושה קילומטרים, המחלף המשולב עמקים ומחלף גבעות אלונים, המקשר את כביש 6 עם כביש 70 במחלף סומך. קטע כביש זה מצטרף אל מקטע יקנעם-תל קשיש, אשר נפתח לתנועה לפני כארבעה חודשים. שני המקטעים, באורך של יותר מ-20 קילומטרים של כביש מהיר, כוללים שלוש מנהרות כפולות ביקנעם, רכסים ואיבטין, ושני מחלפים משולבים.

הכביש נבנה בסטנדרט הגבוה ביותר, תוך הקפדה על מערכות בטיחות וניהול תנועה המתקדמות בעולם, תאורה לכל אורכו, תוך שמירה על ערכי הטבע והנוף. לדברי השר כץ, הארכת כביש 6 צפונה תקל על הפקקים באזור וצפויה לקצר את זמן הנסיעה בין מרכז הארץ לגליל באופן משמעותי.

לדבריו, כביש 6 הפך לאחד הכבישים החשובים והמבוקשים בישראל והוא נחשב לאחד הפרויקטים התחבורתיים המוצלחים במדינה. "הארכת כביש 6 צפונה ודרומה מתבצעת כחלק מהמהפכה לקירוב הפריפריה, הנגב והגליל למרכז הארץ. הכביש החדש יקל על הפקקים באזור ויקצר את זמן הנסיעה בין מרכז הארץ לגליל באופן משמעותי. השלמת הפרויקט תאפשר להרחיב את אפשרויות התעסוקה וההתיישבות בכל רחבי הארץ", הוסיף השר כץ.

המקטע החדש צילום: באדיבות חוצה ישראל
המקטע החדש. צילום: באדיבות חוצה ישראל

הפרויקט: בהיקף של כ-2.5 מיליארד ש"ח

המקטע החדש הוקם ומנוהל על ידי זכיין "כביש 6 צפון", המנהל גם את המקטע מיקנעם לתל קשיש. בנסיעה בקטע המנהרות, ממחלף שער העמקים עד מחלף גבעות אלונים, תונהג אגרה מופחתת. הנסיעה ממחלף גבעות אלונים עד למחלף סומך לא תחויב באגרה. חברת כביש חוצה ישראל היא זרוע ביצוע של משרד התחבורה לניהול פרויקט זה, אשר כלל את שני המקטעים ובוצע בהיקף של כ-2.5 מיליארד ש"ח. לחברה ניסיון בניהול וביצוע פרויקטי תשתית תחבורה מורכבים ורחבים ופרויקטים זכיינים. בין היתר הקמתו של כביש 6 והארכתו צפונה ודרומה ועוד.

מנכ"ל כביש חוצה ישראל, דן שנבך ציין כי בתוך ארבעה חודשים פותחת החברה שני מקטעים חדשים של כביש 6, באורך כולל של כ-20 קילומטרים, אשר עומדים במבחני הבטיחות והאיכות הנדרשים. "זהו פרוייקט הנדסי מורכב, שלווה בתיכנון וביצוע קפדניים, המשלב טכנולוגיות מתקדמות לניהול מערכות הבטיחות וניהול התנועה, בהתאם לנורמות הקיימות ברחבי העולם", הוסיף שנבך.