"כָּאן אֲנִי מַרְגִּישׁ כְּמוֹ שֶׁאֲנִי"

חידוש מרגש שכולל קליפ לשיר 'שמים' של יגאל בשן, אותו ביצעו צעירים ובוגרים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים עמק המעיינות וגלבוע, "כבש" את הרשת וזכה אף לתגובה אחת מרגשת ממיקה בשן, אלמנתו של הזמר האהוב. צילום: אבישי חנן

אם אתם מתגוררים באחד היישובים באזור העמק, וגולשים ברשתות החברתיות, סביר מאוד להניח שראיתם בחודש האחרון את הביצוע המרגש והמצמרר של קבוצת זמרים עם צרכים מיוחדים מהגלבוע ועמק המעיינות- לשיר "שמים" של יגאל בשן.
מרגע שנחשף, זכה השיר לקרוב למיליון צפיות, עשרות אלפי שיתופים, אלפי תגובות ובעיקר המון המון גאווה ליוצרים ולמבצעים המוכשרים.
המשתתפים משתייכים לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, חלקם עם אוטיזם ותסמונת דאון, בגילאי 20 עד ארבעים, וכאמור משתייכים לקהילות באזור עמק המעיינות והגלבוע.

• "החלטנו לייצר אלטרנטיבה"

את הפרויקט הפיק דני פירדמן מקיבוץ ניר דוד שעובד בתחום הייזום, השיווק וההפקה יותר מ- 20 שנה: "הביצוע המרגש הזה נחשף לפני כחודש, אבל הוא חלק מתהליך שהחל לפני כשלוש שנים", סיפר פירדמן. "באחת מריצות הבוקר המשותפות עם הבמאי והמנהל האומנותי עידו וייס שעובד עם קבוצות אנשים עם צרכים מיוחדים בכל הארץ עלתה המחשבה לקיים כנס אומנויות במה לצרכים מיוחדים. ליוזמה הצטרפה  ענת רגב, מנהלת אקי"ם באזור עפולה, בית שאן והעמקים ומתנ"ס עמק המעיינות ויחד החלטנו לערוך כנס אומניות במה ראשון – לקהילות עם צרכים מיוחדים מכל רחבי ישראל. המטרה הייתה לחשוף אותם לעולמות תוכן של אמנויות הבמה השונים ויצירת מפגש משותף. כבר בכנס הראשון השתתפו 10 קבוצות מכל רחבי הארץ".

: משתתפי הקליפ מבית אחיה וקיבוץ עין הנציב צילום: אבישי חנן
: משתתפי הקליפ מבית אחיה וקיבוץ עין הנציב

בהמשך נערכו כנסים נוספים בהשתתפות אנשים מובילים בתחום התרבות במהלך חודש פברואר שמצוין בפרוייקט "חודש יוצא מן הכלל" במתנ"סים. השנה האחרונה, שנת הקורונה, טרפה את הקלפים והובילה את פירדמן ווויס לחשב מסלול מחדש.
"מן הסתם השנה לא יכולנו לערוך את הכנס בשל כל המורכבות הנדרשת- כשכולם היו סגורים ומסוגרים בבתים עם כל החששות המלווים. מעבר לכך גם חברי הקהילה נשארו בעיקר בבית או יצאו רק לעבודתם. חשבנו בהתחלה לערוך את הכנס בזום או בפתרונות יצירתיים אחרים, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא ריאלי וגם אין ברשותנו את התקציבים המתאימים", מספר פירדמן, "אבל במקביל לא אמרנו נואש, והחלטנו לייצר אלטרנטיבה בכדי לשמח אותם ולשפר את מצב רוחם".
החלופה הייתה לנסות לחבר מספר קהילות ממרחבי העמק והגלבוע ולצלם ולהקליט איתן קליפ. בסופו של תהליך חוברו קבוצות עם צרכים מיוחדים מהקיבוצים עין הנציב ומבית אלפא ואליהם חברו שני צעירים נוספים מביה"ס גאון הירדן בנווה איתן.

• "אני שמח שזכינו לכל כך הרבה תגובות מרגשות ומדהימות מכל הארץ וגם העולם"

גם תהליך זה לא היה קל עבור מובילי הפרויקט, לפחות בכל הנוגע למימון שלו, אך תרומה של פדרציית חיפה-בוסטון ומפעל "ביו בי" בשדה אליהו הובילה לכך שהתוכנית הראשונית החלה לקרום עור וגידים. "כל אחד תרם את חלקו בפרויקט המיוחד הזה, בתקופה כל כך מטורפת ומאתגרת, קל וחומר עבור משתתפים עם צרכים מיוחדים", שחזר פירדמן, "זה כולל את הבמאי עידו וייס, הצלם והעורך אבישי חנן, חיים אסנר שחיבר את הצלילים להרמוניה ואיתמר שפרן מאולפן ההקלטות רעש לבן. הכל נעשה באהבה גדולה, ממש מהנשמה ומכל הלב. זו תחושה שעשינו את שלנו ועשינו את זה טוב".
התכנון, החשיבה, ההקלטות, הצילומים והעריכות שנערכו ברחבי העמק נמשכו כשבועיים, ומובילי הפרויקט המרגש הבינו מהר מאוד שהם יצרו קליפ יוצא דופן ובלתי נשכח, כזה שייגע בלבבותיהם של רבים ואכן זה מה שקרה.

המשתתפים המוכשרים בקליפ "שמים"- בתצפית בתל יוסף צילומים: אבישי חנן
המשתתפים המוכשרים בקליפ "שמים"- בתצפית בתל יוסף.

"זה שהשיר בביצוע של יגאל בשן מרגש, ידענו לפני, אבל הביצוע של המשתתפים יחד עם הצילומים המרהיבים מהעמק שמוכר לכולנו, השלימו אחד את השני בהרמוניות מופלאה", הוסיף פירדמן, "הקפדנו על האותנטיות לאורך כל הדרך, במטרה להראות את הכישרון והיופי הפנימי של המשתתפים וכמובן את היופי של נופי העמק- עם צילומים מדהימים. עשינו את המקסימום ואף יותר ואני שמח שזכינו לכל כך הרבה תגובות מרגשות ומדהימות מכל הארץ וגם העולם. הכי מרגש היה לשמוע את התגובות של המשתתפים שחלקם כבר התנסו בעבר בעמידה על במה. הם היו נרגשים ומרוגשים מהתוצאה, ושמחו מאוד לקבל את המחמאות שהורעפו עליהם מכל עבר. בעקבות ההצלחה חלק מהמשתתפים גם רוצים וחולמים להתפתח בתחום. אני תקווה שבשנה הבאה נגייס תקציב והמצב הבריאותי יאפשר ונשתתף כולנו בכנס רחב היקף, מושקע ומגוון שבו יוכלו להשתתף רבים".
בתוך אינספור התגובות זכה פירדמן לקבל גם תגובה אחת מפרגנת, מיוחדת ומרגשת ביותר ממספר טלפון לא מזוהה. לאחר קריאת ההודעה הוא הבין שמדובר במספר של מיקה בשן, אלמנתו של הזמר יגאל בשן ז"ל. "מיקה כתבה לי שביצוע השיר נגע בה וריגש אותה כל כך. ברגע הזה הבנתי שהביצוע הזה עבר לרשות הכלל, זה היה רגע ממש מכונן ששימח אותי ולקח לי לא מעט זמן לכתוב תגובה חזרה למיקה וכמובן להודות לה".

הקליפ ביוטיוב: "שמים של כולנו"

״אתם לא לבד״: מהולנד באהבה לנוף הגליל

|

״העמק״: שישה מגנטים נשלפו מילד בן 9

|