אולי את, אני וכולנו בבידוד – אבל את לא לבד!

עו"ד סיוון אוחנה בטור איש: בצל סכנת התפשטות הנגיף – יש לא מעט ילדים ונשים שעבורם הבית בימים אלה מסוכן יותר מהקורונה

ימי הסגר שבאו בעקבות וירוס הקורונה וגזרו על עם ישראל להישאר בד' אמותיו הביאו לעלייה מצערת בעבירות אלימות במשפחה. המציאות שנכפתה על הציבור, של ישיבה יחדיו הובילה למצער גם למצבים שבהם מתרחשים אירועים המובילים גם לאלימות.
אלו ימים לא פשוטים העוברים על כולנו, ימים בהם הפחד מחלחל פנימה. מסתגרים, מתבודדים ומנסים לייצר לעצמנו מקום רגוע שלו ומשפחתי, ככל שניתן.
המציאות הזו עלולה להקצין ולהסלים מצבים של אלימות במשפחה. הלחץ מחלחל למעגלים השונים העוטפים אותנו ונותן את אותותיו בכל.
משבר הקורונה עלול להוביל לע
ליה חדה במקרי האלימות נגד נשים וילדים בעיקר בשל מתח נפשי, קשיים כלכליים ואי ודאות בכל תחומי החיים.
בימים בהם השיגרה מופרת על ידי אויב מחוץ, הלחצים פנימה גוברים ונוגעים בכולנו. הפחד מהדבקות וחולי, אי הודאות הכלכלית, הימצאות המשפחה יחד למשך זמן רב, עבודה מתוך הבית, העסקת הילדים אשר אינם יוצאים למוסדות חינוך – יש בכל אלו כדי לייצר לחצים פנימה אל תוך הבית, בכל משפחה אשר תהיה.
תמונות פסטורליות של למידה מרחוק, זמן איכות זוגי ומשפחתי, משחקי קופסה סביב השולחן וארוחות משפחתיות – סיטואציות יפות כאשר המדובר במערכות בריאות המסוגלות להכיל גם מצבי לחץ ופחד.


בימים אלו של חוסר ודאות והתכנסות פנימה כדי להגן על היקרים לנו, בואו נפנה את המבט החוצה, נהיה ערים וקשובים אל אלו המתמודדות לא רק עם וירוס הקורונה אלא עם סכנה נוספת מבית.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אך לא כך הדבר כאשר מדובר בדינמיקה של מערכות יחסים אלימות – ללחצים מבחוץ השפעה רבה על המתרחש פנימה.
לצערנו, מניסיוננו הרב, אנו עדים לעלייה משמעותית של התרחשות מקרי אלימות במשפחה בעתות לחץ ומשבר, כמו גם לאחר שבתות, חגים וחופשות – זמנים בהם ההימצאות יחד בבית מעצימה את סיר הלחץ הקיים ממילא במערכות אלימות ומגבירה את הסכנה.
בימי שיגרה, היציאה למקום הלימודים או העבודה, מאפשרת לאישה הסובלת מאלימות מבן זוגה הפוגות ובריחה מהאלימות. במשבר הקורונה הנוכחי כל אלו אינם קיימים. הבידוד הביתי עלול לייצר מתחים נוספים, הניתוק מגורמי התמיכה של האישה גורם להן להסתגרות נוספת, וההימצאות האינטנסיבית בחלל אחד עם בן הזוג האלים לא מאפשרת לה לפנות למוקדי תמיכה.
הבידוד בתקופת הקורונה מייצר זרז להסלמה של תופעות אלימות בין בני זוג, ולצערי אנו כבר מרגישים זאת גם בכמות הפניות לקווי החירום ולמשטרת ישראל בתקופה האחרונה.
בימים אלו של חוסר ודאות והתכנסות פנימה כדי להגן על היקרים לנו, בואו נפנה את המבט החוצה, נהיה ערים וקשובים אל אלו המתמודדות לא רק עם וירוס הקורונה אלא עם סכנה נוספת מבית.
ואלייך, אם את מרגישה כי האלימות כלפייך מתעצמת, אם סף הלחץ, האיומים והפחד עולים, נסי למצוא דמויות ועוגנים שתוכלי לשתף – משפחה, חברים, פני לייעוץ לקבלת הכוונה וסיוע.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במסגרת הסיוע ניתן לקבל הכוונה, ייעוץ משפטי וייצוג בהליכים הבאים: הוצאת צו הגנה;  הוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת; הוצאת צו הרחקה במסגרת תביעת מזונות ומדור ועוד. ישנם גם תיקי גירושין שמתנהלים כמו מלחמת עולם ואף קורונה לא יכולה לעצור אותם.

• והנה הסיפור של השבוע

מהרגע שמירה החליטה להתגרש, דוד, איש עסקים מסתורי,  נכנס לעמדת מתקפה. הוא לא אדם שמתגרשים ממנו, ואם היא לא מבינה שהיא עושה את טעות חייה, הוא יגרום לה להבין בדרך הקשה, הסביר לה, ארז מזוודה ועזב את הבית. מרגע עזיבתו הוא סגר את כל הברזים והפסיק להעביר ולו שקל אחד לתא המשפחתי.
אז מירה הגישה בקשה למזונות זמניים ובית המשפט נתן לתגובתו והוא טען לקושי כלכלי עקב משבר הקורונה ושאר הטענות הצפויות והמתחייבות ממלחמת העולם בה נקט. בסופו של דבר השופט הבין את התמונה וחייב אותו להמשיך לממן את כל הוצאות הבית ולהעביר למירה עוד 10,000 שקלים בחודש. החלטה נדיבה מאוד ביחס להחלטות למזונות זמניים, אך לא ביחס לרמת החיים לה הורגלה מירה.
בחודשיים שחלפו מאז הלכה והחריפה מלחמת העולם של דוד שהתחיל להסית את הילדים ולנסות להמרידם נגד מירה. בנוסף לכך ידע דוד הכל על מירה עד הפרטים הקטנים ביותר, למרות שהיא ניתקה כבר בתחילת המשבר ביניהם את מצלמות האבטחה בוילה, היא היתה משוכנעת שהוא התקין מחדש מצלמות ומכשירי הקלטה. ההודעות הקטנות ששלח לה הלכו וערערו אותה והיא הזמינה חוקר פרטי שיאתר את מכשירי ההאזנה שדוד שתל.
החוקר פרטי ניתר כל סנטימטר בוילה ובחצר, והודיע למירה באופן חד משמעי שהכל נקי. מירה לא השתכנעה והיתה בטוחה שהחוקר לא הצליח לאתר אותם. שכן, דוד המשיך להציק לה ולזרוע פרטי מידע שהלחיצו את מירה וגרמו לה לחוש רדופה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יום אחד, ראתה מירה שהעובדת הזרה בביתה, שעובדת שם מזה כ- 3 שנים, מרבה להסתודד ולהתכתב בנייד שלה וכששאלה מירה עם מי עם מתכתבת אמרה שעם בני משפחתה. מירה ביקשה ממנה לראות את התכתובות וכשהעובדת סירבה, מירה התעקשה. העובדת נכנעה והציגה לה את הנייד. מירה נחרדה לראות כי העובדת הזרה דיווחה לדוד  על כל צעד שעשתה מירה והיתה העיניים והאזניים שלו בבית מאז עזיבתו. העובדת הסבירה כי דוד איים עליה שאם לא תעשה כן ידווח עליה לרשויות ועוד הגדיל ושילם לה כ-1000$ תוספת בשכר עבור "השירות".
העובדת פוטרה לאלתר, וכנגד דוד הוצא צו למניעת הטרדה מאיימת!

בברכת חג חירות שלו ובטוח,
עו"ד סיון אוחנה.