יש דבר כזה: חיוב סבא וסבתא בתשלום מזונות נכדיהם

עוה"ד אוהד פארי: ייתכנו מקרים מסוימים שבהם כאשר האב אינו משלם מזונות לילדיו, ניתן יהיה לתבוע את המזונות מאת הסבא והסבתא. יחד עם זאת חשוב לדעת כי לא בכל מקרה של סרבנות מזונות או אי תשלומם ניתן לחייב את הורי האב

 

 

באחת הפעמים פנתה אל משרדנו רינת (שם בדוי), אם לארבעה ילדים, המגדלת ומפרנסת לבד את ילדיה ושקעה בהליכי הגירושין בטרם הגיעה לגיל שלושים. כאשר סיימה את הליכי הגירושין, באמצע שנות השלושים לחייה, היא נחרדה לגלות כי

עו"ד אוהד פארי
עו"ד אוהד פארי

אף שבידה הסכם גירושין כתוב וחתום על ידי בעלה לשעבר, היא נותרה ללא מקור פרנסה, ללא יכולת להתקיים, ומבלי שאבי ילדיה מעביר ולו שקל אחד לטובת צורכיהם הבסיסיים.  אף על פי שאנו חיים במדינה מתוקנת, לא אחת אנו נחשפים למקרים בהם אבות אינם משלמים מזונות ילדיהם, ואימם של הילדים עומדת בפני שוקת שבורה כאשר כל הנטל הכלכלי בגידול הילדים נופל על כתפיה. אין ספק כי הזכות להתקיים ולחיות בכבוד הם מערכיה העיקריים של החברה הישראלית ומעמודי התווך של הדת היהודית.

רינת פנתה אל בתי המשפט השונים והשתמשה בכל האמצעים החוקיים שהעמידה לרשותה לשכת ההוצאה לפועל, וכל זאת ללא הואיל. הבעל לא פושע או אדם מטורף, הוא אפילו לא ערמומי או מתוחכם. הוא פשוט אדם עקשן שהתחבא בקצה הארץ ונעלם. במקרים מעין אלו חשוב לדעת כי החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), מאפשר, במקרים מסוימים, להגיש תביעת מזונות של הילדים כלפי סבם וסבתם. מדובר במקרה שאינו נפוץ, אך לא אחת נמצא כהכרחי, ובמיוחד במקרים שבהם לאימם של הילדים אין את היכולת לפרנס את הילדים ולדאוג להם בכוחות עצמה. חשוב להדגיש כי לא בכל מקרה של סרבנות או אי קבלת מזונות יפסוק בית המשפט מזונות כלפי סבם וסבתם של הילדים. מדובר על מקרים שאינם שכיחים, הדורשים מומחיות ספציפית של עורך הדין המנהל את התיק.

• מקרים שבהם נפסקו "מזונות סבא סבתא".

המקרים הנפוצים בהם נפסקו מזונות "סבא סבתא" לנכדים הם מקרים שבהם האב הינו חדל פירעון, למשל מצוי בהליך פשיטת רגל, או במקרים בהם האב "נעלם", למשל נמלט לחו"ל, כמו גם במקרים בהם האב משתמט תקופה ארוכה מתשלום המזונות לאם.

במקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה נדון סיפורו של אב שנמלט מן הארץ. האם אשר נותרה לגדל את ילדיה לבדה, קרסה תחת הנטל הכלכלי שבגידול הילדים, ובשל העובדה כי לא היה לה ממי לקבל את מזונותיהם של הילדים קיבל בית המשפט את התביעה כנגד הורי האב למזונות הילדים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

בפרשה אחרת נדון מקרה של אב אשר השתמט מתשלום חוב המזונות לילדיו במשך שנים. כל הליכי ההוצאה לפועל והמאמצים הרבים שנקטה האם לצורך קבלת המזונות העלו חרס, ובית המשפט פסק מזונות מסבם וסבתם של הילדים לאחר שהתרשם שסבם וסבתם של הילדים עודדו את אביהם של הילדים שלא לשלם את מזונותיהם.

במקרים מעין אלו, לא רק שאפשרי להגיש תביעת מזונות כנגד סבם וסבתם של הילדים, אלא שבשל העובדה כי הנפגעים העיקריים מאי תשלום המזונות הם הילדים, הגשת תביעה מעין זו הינה צעד הכרחי.

• זכותו של הילד לגדול בכבוד אל מול זכות הקיום של הסבים.

חשוב לדעת כי במקרים דומים, בית המשפט פוסק מזונות לילדים כאשר השיקולים המנחים את בית המשפט הינו טובתם של הילדים מחד כאשר מן הצד השני בית המשפט מאזן את החלטתו ואת גובה המזונות בהתאם להכנסותיהם של הסבים והכנסותיה של האם. לעתים בפסיקת גובה המזונות, אף ניתן משקל למידת המעורבות של הסב וסבתא אשר עודדו את ילדם להשתמט מתשלום המזונות לילדיו הקטינים.

יצוין כי ישנן תביעות מעין אלו המוגשות בכדי להפעיל לחץ על אבי הילדים. לא אחת הידיעה שתוגש תביעת מזונות כנגד הסב והסבתא במקרה ואבי הילדים לא יעמוד בחובתו לתשלום המזונות, גורמת לאבות סרבנים לחזור בהם מסירובם מלשלם מזונות, ומדרבנת אותם לעמוד בהתחייבויותיהם שבדין לשאת במזונות ילדיהם.

חובת המזונות של הסבים והסבתות אינה חובה מוחלטת ובטרם הגשת תביעה כנגדם יש למצות את הדין והליכי הגבייה כנגד ההורה הסרבן. בית המשפט ידון בתביעת מזונות כנגד הסבים והסבתות כאשר יוכח כי האם פעלה ומיצתה את הליכי גביית המזונות כנגד האב.

האמור במדור זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.
המחבר מחזיק בתואר L.L.B במשפטים, עו"ד החבר בלשכת עורכי הדין בישראל ובעלים של משרד עורכי דין בעיר עפולה.
מען לפניות: ת.ד 2310 עפולה או באמצעות מייל ohadperry78@gmail.com