ירוק עולה- עדי לוסטיג ושרון קסוס במיזם חברתי חדש

11 שנים אחרי ששיתפו פעולה באחד מהמאבקים הירוקים הציבוריים הגדולים ביותר שנראו בישראל, המאבק להצלת חוף פלמחים שהסתיים בניצחון מהדהד, חוזרות עדי לוסטיג, שהפכה לסמל המאבק ושרון קסיס, אחת מהמובילות שלו, לשתף פעולה במיזם חברתי – סביבתי והפעם במגדל העמק. בתוכנית: אימוץ יער בלפור על ידי תלמידי ביה"ס רוגוזין והפיכתו לפארק חברתי. צילום: אלבום פרטי

המאבק להצלת חוף פלמחים חוגג בימים אלה 11 שנים. מובילות המאבק, עדי לוסטיג, ושרון קסוס שמנהלת כיום את תכנית 'עיר נקייה ומקיימת' במגדל העמק חוזרות לשתף פעולה עם תלמידי 'אורט רוגוזין' במיזם חדש המבקש לשמור על השטחים הפתוחים.

שתי אחיות סחפו מדינה שלמה

המאבק על חוף פלמחים החל מטיול חורפי שגרתי של שתי אחיות בחוף הים של ילדותם. להפתעתן, גילו השתיים שהחוף גודר ועובדים בו טרקטורים לשיטוח השטח. עד מהרה התברר להן כי על חוף פלמחים, רצועת החוף הטבעית הנגישה היחידה בין הרצליה לאשדוד, מתוכנן לקום כפר נופש וטיילת מבוטנת לאורכו. האחיות לוסטיג לא איבדו תושייה ופתחו במאבק להצלת חוף פלמחים, אשר סחף אחריו עשרות אלפי אזרחים מכל הארץ. אל האחיות חברו מספר תושבים מהאזור ויחד הם הקימו את "הועד להצלת חוף פלמחים". לאחר 3 שנים אינטנסיביות, הסתיים המאבק בניצחון תקדימי לאחר שיצא דו"ח מבקר מדינה חריף בנושא, שבעקבותיו נרתם השר להגנת הסביבה דאז, חה"כ גלעד ארדן שהעביר החלטת ממשלה תקדימית אשר ביטלה את הבניה והפכה את השטח לגן לאומי.

מובילה נוספת שהצטרפה לאחיות לוסטיג במאבק ההוא היא שרון קסיס, תושבת ראשל"צ דאז, אשר לימים עברה לגור בצפון וסוגרת בקרוב 8 שנות עבודה בעיריית מגדל העמק. קסיס, עו"ס קהילתית במדור קהילה של האגף לשירותים חברתיים של הרשות, מנהלת ומובילה את התכנית העירונית הייחודית "עיר נקייה ומקיימת". התכנית, שמטרתה לשנות את דפוסי ההתנהגות כלפי המרחב הציבורי על מנת להפכו לנקי ונעים יותר, מיישמת הלכה למעשה את ערכי הקיימות שמביאה איתה עוד מימי המאבק. התכנית עובדת בארבעה מישורים במקביל – הנגשת תשתיות הניקיון לטובת התושב, הגברת אכיפה בתחום הניקיון, הסברה בקהילה הכוללת קמפיין נרחב והסברות שטח, ופעילות חינוכית בבתי הספר להטמעת הרגלי שמירה על הסביבה וניקיונה.

 המאבק להצלחת חוף פלמחים. תמונת ארכיון
המאבק להצלחת חוף פלמחים. תמונת ארכיון

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"כבר המון זמן אני חושבת איך להעביר הלאה את המסר שהמרחב הציבורי שייך לנו האזרחים"

כאמור, 11 שנה בדיוק לאחר הניצחון הגדול ההוא, הצפינה מובילת המאבק לוסטיג למגדל העמק כדי לחדש את שיתוף הפעולה עם הקולגה למאבק לאחר שזאת שיתפה אותה בפעילות המבורכת שהיא מקיימת במגדל העמק. "במפגש נוסטלגי שקיימנו סיפרה לי שרון על אופייה הקהילתי הייחודי של מגדל העמק ועל הפעילות המבורכת שמתקיימת לשמירה על המרחב הציבורי" סיפרה לוסטיג והוסיפה: "התלהבתי נורא לשמוע, כי כבר המון זמן אני חושבת איך להעביר הלאה את המסר שהמרחב הציבורי שייך לנו האזרחים ושבעצם כל אחד יכול וצריך לקחת אחריות עליו. החזון שלי זה שכל תושב יאמץ לעצמו שטח שהוא אוהב ויטפח וידאג לו כמו שדואגים לבית".

שרון קסיס לא הסתפקה בכך. היא מיד העלתה הצעה לשיתוף פעולה חדש במסגרתו ירתמו את תלמידי השש-שנתי "אורט רוגוזין" שיאמצו את היער הצמוד לבית ספרם ויהפכו אותו לפארק חברתי. "מגדל העמק מוקפת ביערות וחורשות שאחד מהם הוא יער בלפור הסמוך לבית הספר "אורט רוגוזין" סיפרה עו"ס קסיס על הרעיון. "באותו רגע עלה לנו רעיון לרתום את תלמידי בית הספר לאמץ את היער ולהפכו לפארק חברתי. הנחת היסוד היא שאימוץ הפארק יגרום לתחושה של שייכות שתביא איתה אחריות ושיתוף הפעולה ולא רק בפארק עצמו, אלא גם בבית הספר ובמרחב הציבורי בכלל".

קסיס רתמה לפרויקט "הפארק החברתי" את מנהל חטיבת הביניים יובל סביון ואת הרכזת החברתית של בית הספר ענבר נתן-צ'רקס שהקימה 'מועצה ירוקה' המונה כ-30 תלמידים משכבת ז'-ט'. עוד גייסה את מנכ"לית חברת "אובנטו" המכשירה בתי ספר להפוך לירוקים, לירז לוי שיחד עם לוסטיג החלו להנחות את התלמידים במשותף. יריית הפתיחה הייתה בהרצאות שהעבירה לוסטיג לכל תלמידי בית הספר, בה היא מספרת כיצד כנגד כל הסיכויים, גם כאשר כולם אמרו ש"אין מה לעשות", היא החליטה שיש הרבה מה לעשות ובעצם לקחה את גורל החוף לידיה. המסר שלה ברור – השטחים הציבוריים שייכים לציבור שאחראי לשימוש בו ויכול להשפיע כיצד ישמר.

תלמידי אורט רוגוזין מתחברים לפרוייקט
תלמידי אורט רוגוזין מתחברים לפרוייקט

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


התלמידים יובילו את הפרויקט החדש

במסגרת הפרויקט החדש ייקחו כל הגורמים בבית הספר חלק. המחנכות יעבירו שיעורים בפארק עצמו, המורות המקצועיות ישלבו תכנים המבוססים על ערכי שמירת הסביבה במערכי השיעורים שלהם ו'המועצה הירוקה' תוביל מהלכים חברתיים וסביבתיים בבית הספר והפארק, בהם ישתתפו כל תלמידי בית הספר. בנוסף, לכל שכבה תהיה משימה משלה. כיתות ז' יהיו אחראים על הטמעת כללים בית ספריים ולפיתוח יוזמות שיקלו לשמור על הניקיון, תלמידי כיתות ח' יהיו אחראיים על פרסום הקמפיין במטרה לעלות את המודעות לנושא וכיתות ט' יובילו אירועי שיא עם הקהילה בפארק עצמו.

ראש העיר, אלי ברדה אמר: "פעילות סביבתיות כמו עדי ושרון שהובילו את השמירה על הפלמחים, מוכיחות שאם רק נרצה יש לנו את הכוח לשנות ולהשפיע. מגדל העמק התברכה בתושבים אכפתיים, שבשיתוף פעולה עם הרשות מצליחים לפעול למען העיר ותושביה. תלמידי 'אורט רוגוזין' הם הדור הבא שיגור ויפעל פה בעיר, וחשוב שיגדלו על ערכים אלה. אני מברך את כל השותפים ובראש ובראשונה את פעילי 'המועצה הירוקה' על היוזמה והעשייה שלהם למען האחר והסביבה".

 

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

מועדון היולדות של המרכז הרפואי העמק אירח את מנהלי מרכזי הצעירים של ישובים סביב בית החולים

|