יוצרים אוירה עם תאורה

אחד המרכיבים החשובים ביותר בעיצוב סביבה של בית, עסק, מבנה ציבור או אפילו שטחים ציבוריים מתייחס לתאורה. תאורה מלאכותית או תאורה טבעית, תאורה חלשה או חזקה. האם באמת אנו מודעים להשפעה שיש לנדבך זה כחלק מעיצוב הסביבה?! האם אנו מודעים לכמות ההשפעה של האור על בריאות נפשנו?!

מחקרים רבים מצאו שקיים קשר בין השפעת האור על בריאות האדם. ידוע לכל כי קיימות השפעות פיזיות מוכחות בין כמות האור, רמת ההורמונים בגוף  והשפעתם על מצבי רוח ותפקוד (goven and others,2009)

• ההשפעה של האור על גופנו באופן פיזי

מחסור באור טבעי (שמש), אי חשיפה לשמש באופן במבוקר (לא בשעות עומס חום) יכול ליצור חוסר בהטמעת ויטמינים חיוניים לגוף אשר אלו משפיעים על מערכות אחרות בגוף.

דוגמא נוספת: תאורה מלאכותית לקויה בעיקר בשעות הערב יכולה לפגום וליצור הפחתה בהורמון המלטונין שאחראי על "השעון הביולוגי" של גופנו. כתוצאה מכך נפגעת היכולת לשינה טובה, חשיבה צלולה, ויסות לחץ דם וכו'.

• אם כך, איך ניתן לשלוט בתאורה והשפעותיה על האדם?

חשיפה מדודה  לאור טבעי תשמור על בריאותנו הפיזית והנפשית. גופנו זקוק לכמות מדודה ומבוקרת של אור על מנת שיוכל לשמור על תפקוד חיוני ויעיל. זאת על ידי יציאה לשמש או על ידי החדרת קרני השמש לתוך חלל המגורים.

תאורה נכונה יכולה לעזור לנו להגדיר חללים באופן מובהק, ליצור משחק מעניין ושפה מרתקת בינה לבין האובייקטים המוצבים בחלל. כך שתאורה הינה בעלת השפעה עצומה על תפיסת החלל. היא מסוגלת לכוון, להדגיש, לטשטש, להאיר, לעמעם, להרגיע, לעורר, לשמח ואף להניע לפעולה. מעבר לכך, היא משפיעה על תחושות האדם לחיוב או לשלילה.

תאורה נכונה יכולה לעזור לנו להגדיר חללים באופן מובהק
תאורה נכונה יכולה לעזור לנו להגדיר חללים באופן מובהק
מטבח - שילוב בין תאורת אוירה לתאורה מרכזית. צילום עדי זילברברג
מטבח – שילוב בין תאורת אוירה לתאורה מרכזית. צילום עדי זילברברג

במאמרה של ציפי פרנק (מתכננת ומעצבת תאורה) רואה לנכון לעשות הבחנה בין ידע והתמצאות בגופי תאורה לבין הארה של חללים על בסיס תכנון, ידע וחוש אומנותי ואסתטי. היא טוענת שתכנון הארה הוא למעשה שילוב של אומנות ומדע. מצד אחד- אומנות האור מתייחסת לחוויה חושית רגשית שהאדם חש בחלל. מצד שני, מדע – מתייחס לשימוש בידע טכנולוגי והתעדכנות במידע בלתי נלאה בטכניקות חדשות.

אם כך, בבואנו לשפץ או לתכנן את ביתנו חשוב שניתן משקל גדול אם לא עיקרי לתכנון נכון של תאורה בחלל. הארת החלל בצורה הנכונה שתיצור עבורנו את המטרה שאליה אנו מכוונים.

ניתן להבחין בין שני סוגי תאורה עיקריים: תאורה מרכזית ותאורת אוירה.

• תאורה מרכזית

תאורה חזקה בעלת פיזור מלא ואחיד של האור. לרוב הינה תאורה שמגיעה מהתקרה ומדמה תאורה טבעית.

• תאורת אוירה

תאורה אשר מגיעה מגופי תאורה צמודי קיר, גופי תאורה עומדים (על הרצפה) או גופי תאורה שולחניים. תאורת אוירה היא בעלת אור לא אחיד וללא פיזור מלא, אור ממוקד וחלש שיוצר תחושה של נעימות בחלל.

ג'ון פלין מצא במחקרו (1977)שלושה גורמים המשפיעים על תחושות הנבדקים בחלל מואר:
פיזור האור- הבחנה בין פיזור אור אחיד או מצומצם היוצר הצללות.
רמת הארה- כמות האור בחלל, אור חזק או חלש, עמום או בוהק.
כיוון – הכיוון שממנו מופץ האור, למעלה, למטה, מהצדדים, גלוי/ נסתר, באופן ישיר או בהחזרה.

גוף תאורה בודד - גוף תאורה תקרתי להדגשת פינת אוכל
גוף תאורה בודד – גוף תאורה תקרתי להדגשת פינת אוכל

על מנת להגיע למטרה שאותה אנו רוצים לשדר בחלל חשוב ליצור איזון נכון בין מספר נקודות הארה ומקורות אור שונים (שילוב בין תאורה מרכזית לתאורת אוירה). השילוב בניהם יוצר לנו את ההרמוניה, האסתטיקה  והאווירה שאליה שאנו שואפים. כמו כן יש להתייחס לפיזור האור, כמותו וכיוונו.
על ידי שילוב כל הפרמטרים הללו אנו יכולים לשלוט על תאורה נכונה ומאוזנת בחלל ,ליצור אפקטים מעניינים ואף לשמור על בריאותנו חיונית.

עדי זילברברג:  הכותבת הנה מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב.

ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com  או בטלפון 050-2600627

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|