יוסי ממגדל העמק חושף: אני יוצא מחושך לאור

לפני ארבע שנים הרגיש יוסי ממגדל העמק כי חייו וחיי משפחתו נמצאים על סף קריסה, מותו של אביו, שהיה נכה צה"ל, אותו סעד מגיל 18 והפסקת השכר אותו קיבל הביאו אותו ואת אשתו וארבעת ילדיו למקומות הקשים ביותר שאפשר לדמיין

קרן האור של יוסי הייתה פרויקט "מתלות לאחריות", בניהולה של דגנית בידרמן שליו, בידרמן, בתמיכה ובעידודו האישי של ראש העיר אלי ברדה, הוציאה לדרך תכנית פיילוט לשיקום והעצמה כוללת של כ – 30 משפחות בסיכון מרחבי העיר.
במסגרת הפרויקט לומדות המשפחות לתת ולקבל אבל מעל לכל, באמצעות האימון האישי שהן עוברות, הן לומדות לנטרל את החסמים ולהעז לחלום.

עם דירה שאליה יכנסו יוסי ומשפחתו בקרוב ועבודה במפעל ההזנה שיקום בקרוב במגדל העמק יוסי כבר מרשה לעצמו לראות את העתיד בוורוד.

השינוי הגיע כשאביו של יוסי נפטר והפרנסה נעצרה בבת אחת.
משרד הביטחון עוד ניסה לשדך ליוסי נכה צה"ל אחר, אבל השידוך לא צלח ומכאן הדרך להתדרדרות הכלכלית של המשפחה למטה הייתה מהירה

יוסי נשוי פלוס 4 ממגדל העמק היה אב למשפחה נורמטיבית ומסודרת כלכלית עד לפני 4 שנים לערך, יוסי התחתן עם צעירה בת העדה האתיופית בעיר ויש להם ארבעה ילדים.
החל מגיל 18 לערך,  עבד יוסי כמלווה של אביו, שהיה נכה במאה אחוז, והבן סעד אותו 24 שעות ביממה כעובד משרד הביטחון, השכר היה סביר, יוסי עבד במשרה חלקית נוספת בעסק במגדל העמק והאופק נראה ורוד.

השינוי הגיע כשאביו של יוסי נפטר והפרנסה של יוסי נעצרה באחת,  משרד הביטחון עוד ניסה לשדך ליוסי נכה צה"ל אחר אבל השידוך לא צלח ומכאן הגיעה ההתדרדרות הכלכלית של המשפחה,  הדרך למטה הייתה מהירה.
אמנם למזלם של בני הזוג לא היתה להם משכנתא להחזיר, אבל החובות החלו לתפוח ומהר, יוסי ניסה לעבוד באחד המפעלים באזור אבל השכר הנמוך והירידה הדרמטית ברמת ההכנסה, יחד עם הוצאות הבית וגידול הילדים, הביאו את  יוסי ומשפחתו למצב בו לראשונה בחייהם הם מטופלים ע"י מוסדות הרווחה בעיר.

דגנית בידרמן מובילת הפרויקט
דגנית בידרמן מובילת פרויקט הקואוצ'ינג למשפחות בסיכון במגדל העמק

• מרעננה למגדל העמק

למזלם של יוסי ובני ביתו, כמו גם עוד כמה משפחות במגדל העמק, החליט ראש העיר, אלי ברדה, שמגדל העמק תאמץ פיילוט של טיפול באנשים הזקוקים למחלקת הרווחה בעיר, וכאן נכנסת לתמונה הגברת דגנית בידרמן שליו מנהלת הפרויקט "מתלות לאחריות".

דגנית בת 44 לפני 13 שנה סיימה את הדוקטורט שלה על קריית גת  וקריית מלאכי, במהלכו חקרה על הקשר שבין תיאום בין מערכות עירוניות להצלחת הטיפול באוכלוסיות בסיכון.
היא הובילה ברעננה יחד עם זאב בילסקי, ראש העיר, את נושא הטיפול במשפחות בסיכון, ומאוחר יותר נהלה את מחלקת החינוך ברעננה שם הבינה, לדבריה, כי רק במידה והטיפול יהיה כוללני לכל בני המשפחה במגוון רחב של תחומים, יש סיכוי למשפחות לצאת מממעגל המשפחות שבסיכון.

 

• מתלות לאחריות

עם הניסיון שצברה הגיעה דגנית להבנה שפרויקט כזה צריך ללוות משפחה במשך תקופה ארוכה של כ – 4 שנים במגוון רחב של תחומי שיקום והעצמה, כדי להוציא את המשפחה ממעגל הסיכון ולשקם את בני המשפחה כלכלית, אבל גם נפשית ופסיכולוגית, הפרויקט הזה אמור להיות כפוף ישירות לראש העיר שאמור לאגם את כל גופי הרווחה בעיר החל ממחלקת רווחה, ביטוח לאומי, מתנ"ס הנוער, לשכת תעסוקה.
כאן נכנס לתמונה אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק, שאימץ את תפיסתה של דגנית ודחף וליווה את הפרויקט וריכז בעצמו את כל הגופים שמרכיבים את הפרויקט בעזרתה של דגנית והעמותה שלה, ובעזרת מתנדבים וסטודנטים שנרתמו למען הרעיון.

דגנית מספרת כי לא יכלה לבקש מקום טוב יותר לפיילוט של התכנית, לדבריה ראש העיר, אלי ברדה, נרתם כול כולו לפרויקט מתוך הרגשת מחויבות לאנשים שחיים בעיר וחייבים להשתקם בכל המובנים ולקבל את מגוון התמיכה שהתכנית מציעה.
בתוכנית במגדל העמק יש במסגרת הפיילוט 30 משפחות, יוסי ומשפחתו הם אחת מהמשפחות שהצטרפו לפרויקט ועלו על דרך המלך.

 

• מנתמך לצמיחה

יוסי מנסה להסביר איך הפרויקט העלה אותו ואת משפחתו חזרה למסלול האופטימי: "הפרויקט הזה הוא הרבה יותר מרווחה נטו, זה שיחות עם מאמנים אישיים, זה כלים להתמודד, בוא נגיד אם אני אפנה לראש העיר וסתם אתלונן זה יראה אחרת מאשר עם דגנית והאנשים שלה יכינו אותי, יארגנו לי את המחשבות ויחד נפנה לראש העיר בכל בקשה שלא תהיה.
ככה בכל מוסד שאתה מגיע, כשאתה מגיע בלי הכוונה מסודרת אתה יכול להפסיד את מה שמגיע לך והפרויקט הזה נותן לך את הכלים. אתה עובד עם מאמן וחושב אחרת.
אתה לא חושב איך אתה קונה כל הזמן בלי הכרה אלא מחושב יותר וקונה מה שצריך, פשוט מלמדים אותך לחיות בצורה נכונה ושקולה יותר ולצאת מהמעגל הזה של הרווחה והסיכון".

בעצם, הפרויקט שמציעה דגנית משלב את "משפחה חורגת" הזכורה משידורי הטלוויזיה יחד עם העצמה נפשית רוחנית ופסיכולוגית של בני המשפחה והוצאתם, כך כולם מקווים, ממעגל הסעד בסוף התכנית.
הערך המוסף שמציעה התכנית של דגנית הוא שכדי לקבל צריך כל חבר בפרויקט לתת למען החברים האחרים בתכנית, לראיון איתנו הגיעה דגנית מקטיף שהיא והמשתתפים האחרים בפרויקט עשו בשדות העמק ובו אספו ירקות ופירות המיועדים לחלוקה בקרב המשפחות השותפות לפרויקט.

 

אימון לנפש – העצמה

הידיעה שאתה לא רק נתמך אלא גם תומך, היא חלק מפעולת ההעצמה של המשפחות וניכר על יוסי כי בזמן שהוא מספר על הפעילות בקטיף או בחלוקה למשפחות הנזקקות שהוא נוטל בה חלק, או בעובדה שהוא כוותיק בפרויקט חונך משפחות חדשות, עושה לו טוב ונותנת לו הרגשה של העצמה אישית, העצמה שממנה הדרך לשיקום המלא קצרה.

יוסי, שבעקבות הקואצ'ינג שעבר יקבל בקרוב דירת 70 מטר של חברת "עמיגור" במחיר מסובסד, התחיל בנוסף לעבוד ולהתפרנס בכבוד אומר: "אם עכשיו מתקשרת אראלה אני מנתק לה בפנים…יותר מזה אני לא צריך".

דגנית מנסה להסביר את הרעיון שמאחורי הקואצ'ינג שעוברות המשפחות ואמרה : "מי שעומדת מאחורי הרעיון זו חברת "אימושן". השיטה אומרת שמה שמגביל אותנו נמצא בתוכנו ובאחריותנו,  אם נעשה מסע בעצמנו נראה שהכול פתוח ואפשרי, החברים בפרויקט באים פעם בשבוע ופותרים את כל הבעיות,  אם זה בעיות בתא המשפחתי (יוסי ורעייתו, חשוב להדגיש לא סבלו מכך), מניעת תסכולים מיותרים בחיי היום יום ואז אנשים מתחילים להיות שמחים, לחלום, ואז אין סוף לאפשרויות.
הרעיון הוא לא להישאר בתחום החומרי,  והשינוי הוא לא בעיות רווחה, אלא שינוי בחיים של האדם".

 

• אראלה? – לא תודה..

במסגרת הפרויקט החליטה העמותה, בראשות דגנית, יחד עם ראש העיר להקים בעיר את מפעל ההזנה שיספק מזון למוסדות החינוך השונים בעיר מגדל העמק,  יוסי אמור לעבוד כעוזר לשף של מפעל ההזנה בחודשים הראשונים, ובהמשך להחליף אותו כמנהל מפעל הההזנה במגדל העמק,  העצמה כבר אמרנו?.

דגנית מסביר כי מפעל ההזנה הזה אמור להכין כל יום 3000 מנות למוסדות החינוך בעיר ולצד זה לספק מזון למשפחות הנזקקות. כל העובדים במפעל יהיו חלק ממשפחות הפרויקט וירוויחו שכר בעמלם, ויצאו בכוחות עצמם מהמעגל הזה עם ההכוונה של דגנית, ראש העיר וצמרת העירייה.

יוסי, שבעקבות הקואצ'ינג שעבר אמור לקבל דירת 70 מטר של חברת "עמיגור" במחיר מסובסד בשבועות הקרובים  ולהתחיל לעבוד ולהתפרנס בכבוד במפעל, היטיב לבטא את הרגשתו הכללית כשחזר על משפט שאמר לא מזמן לדגנית: "יש לי עבודה במפעל, יש לי דירה כמו שביקשנו, אם עכשיו מתקשרת אראלה אני מנתק לה בפנים…יותר מזה אני לא צריך".

 

• יחד קל יותר לצמוח

לדגנית חשוב להסביר את ההיבט החברתי של הפרויקט, המשפחות יוצאות לימי כיף ביחד, מבלים בחגים ובאירועים, יוצאים לנופש מרגישים חלק ממשהו גדול יותר ושלם יותר כך שההרגשה הזו תורמת לתחושת ההעצמה והיציאה לדרכים ולאופקים חדשים.

לדברי דגנית סיפור ההצלחה של יוסי הוא בהחלט אחד ההצלחה המעניינים והמרגשים יותר שיש בפרויקט שפועל כמעט שנתיים במגדל העמק אבל, היא אומרת בשמחה, ישנם סיפורים אנושים לא פחות, מרגשים ומעוררי השראה על אנשים שהתרוממו והתעצמו במלוא מובן המילה באמצעות הפרויקט, והם כרגע בעיצומו של תהליך לקראת מקומות שבעבר אפילו לא העזו לחלום עליהם.

אנחנו באתר עמקניוז מבטיחים לעקוב אחר דגנית והפרויקט  להאיר ומידי פעם עוד זרקור על ההצלחות שהוא מייצר.

עפולה: 11 חברים חדשים במועצה מתוך 17

|

מגדל העמק: יקי בן חיים לא מבזבז זמן

|