יום עיון במלאת 100 שנה למושב נהלל

ראש מוא"ז עמק יזרעאל בצר: "נוטים לחשוב שהמדינה קמה ב-1948 אבל כבר בתחילת המאה, הגיעו לעמק יזרעאל חלוצים נחושים שהקימו את מרחביה ואת נהלל ובעקבותיהם קמו ישובים רבים נוספם"

במסגרת חגיגות שנת המאה למושב העובדים הראשון בישראל, מושב נהלל, התקיים יום עיון מיוחד. היום הופק במשותף על ידי מחלקת התרבות במועצה האזורית עמק יזרעאל, תנועת המושבים ומושב נהלל.
מושב נהלל, המשתייך לתנועת המושבים, עלה על הקרקע בשנת 1921 ומספר את סיפור ראשית ההתיישבות והגנת הישובים בעמק יזרעאל; את סיפורם של חלוצים שתקעו יתד בעמק לפני כ- 100 שנה ויצרו יש מאין. על פי הרעיון, מושב עובדים ממזג בתוכו עקרונות של צדק חברתי וחיים מעמל כפיים כמו בקיבוץ מצד אחד, ותא משפחתי ומשק עצמאי כמו במושבה, מצד שני.
המושב תוכנן על ידי האדריכל ריכרד קאופמן ונבנה בצורת עיגול, כשבמרכזו הוקמו המוסדות השיתופיים, ובהיקפו הבתים הפרטיים. תפיסתו האדריכלית של קאופמן השפיעה רבות על אופיו של היישוב ועל צביונו הייחודי. מקימי נהלל היו חקלאים, אנשי עבודה קשי יום. אך עם זאת חיו חיי תרבות וחברה עשירים ומלאים.
הדברים באו לידי ביטוי ביום העיון שהתקיימו בו שני פאנלים,
מושב ראשון; בהנחיית עפר אבידב, מורה דרך מוסמך ודור שלישי במושב נהלל שעסק בנושאים: מושב הפועלים כאביו מולידו של מושב העובדים- עם פרופ' יוסי בן ארצי, התפתחות רעיון מושב העובדים ויישומו על הקמת תנועת המושבים- עם ד"ר רינה אידן וסיפורו של ריכרד קאופמן, אדריכל ששרטט עיגול- עם עפר אבירן.
את הפאנל הנוסף, מושב שני; הנחה עפר אבירן, דור שלישי במושב נהלל אף הוא ועסק במהפכה הפמיניסטית של ראשוני נהלל- עם דפנה הרפז, מקומו של מושב נהלל במיתוס הציוני- עם עפר אבידב וסיפור נהלל כמחוז חפץ ספרותי- עם רחלי אבידב, מנהלת מחלקת התרבות במועצה האזורית עמק יזרעאל והסופר מאיר שלו.
מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח, אמר בפתיחת יום העיון: "מדובר ביום עיון מעניין המספר את סיפור הקמתו של המושב, על אתגריו, צביונו הייחודי המשלב חקלאות וחיי קהילה ומספק פיסה היסטורית משמעותית בתולדות מושבי העובדים. אנו מאחלים למושב נהלל עוד מאה שנות התיישבות המשלבת חקלאות וקהילה חזקה".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, אמר בדבריו: "נוטים לחשוב שהמדינה קמה ב-1948 אבל כבר בתחילת המאה, הגיעו לעמק יזרעאל חלוצים נחושים שהקימו את מרחביה ואת נהלל ובעקבותיהם קמו ישובים רבים נוספים. יום העיון מספק הצצה חשובה למורשת העמק, לתפארת נהלל ולתפארת החברה הישראלית."

 

מרגש: קהילת קיבוץ גבים נפרדה מקיבוץ מזרע ומאנשי החינוך

|

יום ההתרמה השנתי של עמותת איל"ן יוצא לדרך בנוף הגליל

|