יום השואה והגבורה: ספרו של ניצול השואה המבוגר ביותר בעפולה חולק לבני נוער

ראש העיר עפולה אבי אלקבץ אירח לפני כשנה את ניצול השואה המבוגר ביותר בעפולה אריה גולדברג והבטיח לו כי סיפור הישרדותו, אותו הוא מקפיד לספר מדי יום וראה אור לאחרונה על גביי ספר, יחולק לבני נוער בעפולה. השבוע אכן קיבלו כ-100 בני נוער את הספר המרגש. צילום: דוברות עיריית עפולה

לפני כשנה בדיוק ראה אור לראשונה הספר "מי האלוהים שלך" שמעלה על כתב את סיפור חייו של ניצול השואה המבוגר ביותר בעפולה אריה גולדברג שציין השנה 95 ובדיוק שנה אחרי יציאתו חולק השבוע לבני נוער בעיר כפי שהבטיח ראש העיר אבי אלקבץ בפגישתם.
גולדברג נולד בעיר חלם בפולין בשנת 1926. בדיוק שהגיע לגיל מצוות נכנסו הגרמנים אל עירו והחלו במלאכת החיסול. שלוש שנים לאחר מכן בהיותו בן 16 בלבד, לאחר תקופה של עבודות כפייה, הועבר אל מחנה ההשמדה מיידנק ומשם לאחר כחצי שנה למחנה המוות אושוויץ-בירקנאו. בניגוד לכל הסיכויים הצליח אריה הילד לשרוד ולמצוא את אימו ושתי אחיותיו איתם עלה לארץ בשנת 1948 רגע לפני הקמת המדינה.
הוא התגייס לצה"ל לחם במלחמת העצמאות ולקח חלק בשחרור הדרום ובאר שבע עד לפציעתו. לאחר שיקומו הגיע לעפולה בה נשא לאישה את ציפורה ויחד הקימו את ביתם והביאו לעולם שלושה בנים ושישה נכדים ונכדות. את פרנסתו מצא בחנות שהקים מתחת לביתו ובה מכר כלי בית ומתנות. מהרגע שהגיע לעפולה, מדי יום, נהג גולדברג לספר לכל את סיפור הישרדותו, את סיפור משפחתו, סיפור עיירתו, סיפור השואה ואת סיפור העם היהודי.
כך, במשך שנים ארוכות סיפר הכל. הוא סיפר לבני משפחתו, הוא סיפר לחברים, הוא סיפר לעוברים ושבים בשדרות ארלוזורוב, הוא סיפר מדי שנה לתלמידי בית הספר רגע לפני יציאתם למסע החיים בפולין. הוא סיפר הכל. בשנה האחרונה החליטו בני משפחתו לעלות את זיכרונותיו על כתב בבלוג ברשת הפייסבוק תחת השם "מי האלוהים שלך?" וכן הוציאו לאור את הספר הנושא את אותו השם כדי שזה יספר לנצח את סיפור גבורתו.
מיד עם יציאת הספר הזמין ראש העיר אבי אלקבץ את גולדברג לפגישה והבטיח לו כי ספרו יחולק לבני נוער ותלמידים בעיר עפולה ואכן השבוע חילק מחלקת הנוער 100 ספרים לחניכי שנת שירות ובני נוער את הספר המרגש כדי להמשיך ולהפיץ את סיפורו של גולדברג.