מחאת חקלאי ענף המדגה: זהו מאבק על פרנסת המגדלים בעמק"

כ-1000 איש השתתפו ביום שלישי השבוע בהפגנת מגדלי הדגים בקיבובץ מעוז חיים בעמק המעיינות. "היום זה הדגים – מחר זה הפירות, הירקות, הביצים, הבשר והחלב. האיום הוא ממשי. החרב שמונפת על צווארה של החקלאות הישראלית היא אמיתית", אמרו המוחים

קרוב ל-1,000 איש הפגינו ביום שלישי בקיבוץ מעוז חיים שבעמק המעיינות במחאה על הפחתת המכס הצפויה לייבוא דגים. המפגינים, בהם מגדלי דגים עשרות בשנים, מגדלים צעירים, חברי כנסת, ראשי מועצות ותושבים מרחבי המועצות הסמוכות הגיעו להביע את תמיכתם במגדלים – כשבחוץ 40 מעלות חום.
המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב: "בשבילי רק דג ישראלי", "פערי התיווך מטביעים אותנו", "יש ממה לחשוש, הדג מסריח מהראש", ועוד.

• "בשעה קשה כזו חייבים להגיד עד כאן"

המגדלים הדגישו כי זהו מאבק על עתידם ועל פרנסת המגדלים בעמק, וכן שזהו מאבק על הנוף והחקלאות הארצישראלית.
בין הנואמים הראשונים היה הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גבי אשכנזי: "אני מושבניק ואיש ביטחון שמבין מצוין את הקשר בין גבולות, ביטחון וחקלאות", אמר אשכנזי והוסיף, "אני אתכם ואשאר איתכם״.
נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי, אמר בהפגנת התמיכה בענף המדגה: "אנחנו למודי ניסיון ויודעים שהזמני הוא הכי קבוע וכך גם קורה עכשיו. במשרד האוצר מתכוונים להאריך את הורדת מכסות הייבוא על הדגים, ובכך לחסל סופית את המדגה – ענף אשר מפרנס עשרות משפחות בישראל. מכיוון שאנחנו יודעים שייבוש המדגה הישראלי משול להפלת המוצב הקדמי במלחמה – אנחנו מחויבים להילחם בכל כוחנו ויכולתנו על מנת למנוע את הגזרה.

כשלושת אלפים באו למחות כנגד הסרת מכסי היבוא
כ-אלף איש באו למחות כנגד הסרת מכסי היבוא

מי שחושב שבחקלאות אפשר לוותר על משהו תמורת דמי אבטלה- יחרוץ את דינם של ביטחון המזון, גבולות המדינה וריאותיה הירוקות של מדינת ישראל. כי היום זה הדגים – מחר זה הפירות, הירקות, הביצים, הבשר והחלב. האיום הוא ממשי. החרב שמונפת על צווארה של החקלאות הישראלית היא אמיתית. בשעה קשה כזו חייבים להגיד עד כאן".


עובד נור: "אין כאן בשורה לצרכן אלא התנכלות למאות חקלאי ענף המדגה הניצבים בפני סכנת סגירת משקיהם ועלולים להישאר ללא פרנסה"


ראש המועצה אזורית גלבוע עובד נור היה גם הוא בין מובילי מחאת חקלאי הגלבוע, בהפגנה בבריכות. לדבריו, החקלאים בגלבוע מוצאים עצמם לאחרונה מאוימים בשני מישורים: פגיעה קשה בענף המדגה ושינוי חד במחירי המים לחקלאים.

במהלך הפגנה אמר נור: "אין דרך אחרת להסתכל על זה מעבר לעובדה המצערת שמשרד ממשלתי מקדם אג'נדה שתביא לחיסול ענף המדגה, תוך העדפת היבואנים על פני החקלאים. אין כאן בשורה לצרכן אלא התנכלות למאות חקלאי ענף המדגה הניצבים בפני סכנת סגירת משקיהם ועלולים להישאר ללא פרנסה. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת. ההתיישבות החקלאית בארץ, ובאזורנו בפרט, מהווה עוגן כלכלי ותעסוקתי ומבטיחה ביטחון תזונתי לתושבי המדינה לאורך כל השנה, תוך צמצום התלות ביבוא. במקום לתמוך בכך, פועלים לעידוד היבוא הפרוע תוך פגיעה בחקלאים".

ראש מועצה אזורית הגלבוע
ראש מוא"ז הגלבוע עובד נור, התריע בנאומו על סכנת החיסול של מאות המשקים של חקלאי המדגה שיישארו ללא פרנסה

עוד אומר עובד נור בנושא: "שלא נתבלבל: במדינת ישראל, שיעור התמיכה במגזר החקלאי, הוא השיעור הנמוך ביותר של סיוע לחקלאות מכל מדינות המערב המפותחות. אלו נתונים מסמרי שיער. היעלה על הדעת שמדינות ללא בעיות ריבונות ופיתוח הקרקע, יתמכו בחקלאים יותר מאשר בישראל?! יש לעצור לאלתר את המהלך החד צדדי לביטול המכס על יבוא הדגים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• יורם קרין: "ללא ענף המדגה כל האיזור ישקע ויקרוס"

יורם קרין, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות הוסיף: "בני הנוער הרבים הנמצאים כאן  מייצגים את דור ההמשך. הם יודעים וגם אנחנו יודעים שחקלאות ובריכות דגים לא בונים ביום אחד. בעמק המעיינות נמצאים כ 75% מיצור הדגים במדינת ישראל והמשמעות של הורדת המכסים על יבוא הדגים היא קריסה כלכלית של 16 משקים, אלפי עובדים מובטלים ומשפחות ללא מקור תעסוקה. אנו נאבקים כל בוקר, כל יום על שמירת הקרקע, הגדלת מקורות התעסוקה, צמיחה ופיתוח. ללא ענף המדגה כל האזור ישקע ויקרוס. אני פונה אל שר האוצר וקורא לו לשבת איתנו ולהגיע להסכמות על אופן הרפורמה ויישומה כך שתצמיח את הדורות הבאים ותחזק את האזור הזה ואזורים אחרים בגבולות מדינת ישראל."

• ח"כ ברושי: "לא נעצור עד שיוסר האיום לאלתר"

חה"כ איתן ברושי שהגיע אף הוא לתמוך במגדלים אמר: "זהו לא מאבק רק על עמק בית שאן – אלא מאבק על עתידה של ההתיישבות. זהו לא מאבק רק על הדגים – אלא מאבק על עתידה של החקלאות בישראל. אם תימשך המדיניות הנוכחית של האוצר לא תספיק בדיקה של מבקר המדינה, יהיה פה צורך בוועדת חקירה ממלכתית שתחקור כיצד הושמדה פה החקלאות המקומית. אני פונה לראש הממשלה שמתפאר בהישגי החקלאות המקומית במסעותיו בעולם להתערב באופן מיד במשבר הזה ולא לתת לשר האוצר להמשיך ולהתעלל בחקלאים. אנחנו לא נעצור עד שיוסר האיום לאלתר."

עוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

עוד תמונות מההפגנה:

נפרדנו כך: עלייה של 16 אחוזים במספר המתגרשים בעפולה

|

ברוח התקופה: הרמת כוסית לחג הפסח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|